Service manual till Taunus 17m P3 -62

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Moldylunchox
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 20, 2014 11:13 pm
Namn: Joakim
Kör: Taunus 17M P3TS
Ort: Delsbo

Inlägg av Moldylunchox »

Hejsan! Helt ny här! Har ingen aning om vad jag håller på med, både på sidan och vad det gäller min bil! Köpte och släpade idag hem en Taunus 17M P3TS -63 för 500 kr. Kände att det var dags att göra något spännande och lära mig något nytt! Aldrig mekat riktigt förut, förutom lite på min Audi A6a -95, så antar att det är något skillnad! Jag tänkte be om lite råd osv.. Den har stått bra många år lite här och var, nu sist så har den stått på en åker i 10 år så det var lite klurigt att få ut den! Men jag undrar om det går, utan några större problem att köra på 12v, vad för slangar som passar, kylare, broms osv och om det är något speciellt man ska tänka på? Skyller min okunnighet på att jag bara är 19 år, är undersköterska och inte känner någon med liknande intressen.. :( /Jocke

Tags:

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy
Ort: Gislaved

Inlägg av hans.khan »

hej Moldylunchox!

min p3 hade original 6 volts startmotor men 12 volts generator och detta funkade bra så länge som jag hade bilen

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Hej Moldylunchox
Det går ju att byta lampor, generator, laddrelä och även startmotorn. Men det går antagligen att använda den gamla startmotorn. Det bör bli bra snurr på starten med 12 batteri. :)
Fast det första som det borde vara mer bekymmer med nu är väl bromsar och rost om bilen stått på en åker i 10 år. ;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jo - hej som sagt, och välkommen hit ska vi väl säga också :). Vad kul att nån nybörjare bryr sig om sånt gammalt skrot ;), nä men allvarligt så är det roligt att du tagit rätt på en. Man har lite svårt att tänka sig idag att dessa bilar var ganska stadigt på fjärde plats i försäljningsstatistiken här i landet när de fanns att köpa nya, men så var det. Syns faktiskt tydligt om man slår upp t ex nån trafikinformationsrulle på Filmarkivet.se eller dylikt, där 17M av den här modellen är överallt i gatuvimlet. Redan på tidigt 70-tal i mina slyngelår var de udda nog för att ett fräscht exemplar skulle få folk att titta till och ge uppskattande kommentarer minns jag. Det får skyllas på hårt saltade vägar och vid tiden ännu primitiva rostskyddsmedel mera än usel plåtkvalitet, innerskärmar av plast hade ingen tänkt på än.

Men nog med nostalgidrömmandet, vi tar lite överlevnadskunskap i stället. Tidig fredag natt och jag har inte tänkarmössan på utan snarare ett par "beer goggles" som skymmer sakligheten :D, men jag gör ett försök. Ja, reservdelar i fackhandeln är förstås svårt idag som för det mesta annat äldre än 10-15 år men en och annan källarfirma kan ha det viktigaste om man söker på nätet och den vägen går det att få fram ganska mycket från Tyskland, där "Badewanne" ("Badkaret") är ganska mycket en kultbil men jag tror vi har nog lika många i ladorna här. Lyckligtvis har det börjar komma igång en del nyproduktion via tyskarna sent omsider så man kan t o m få tag i de där nedre länkarmarna som i regel brukar vara böjda - de nya är förstärkta som tur är. Behöver man bara nya kulbultar till dem så finns det lösa att köpa, det är samma som till en del andra tyska Ford men ursäkta att jag inte försöker komma ihåg vilka i stunden (kanske en annan dag, har mycket uppskrivet). Styrledernas P-ändar är också dussinvara.

Motorerna är av samma sort som i de äldre 17M (P2) och smålastbilarna Taunus Transit, motortypen presenterades 1955 i den aningen mindre Taunus 15M och var då bara på 1,5 liter som man kan ana, men vad jag vet så har alla svensksålda P3:or 1,7-liters motorer (ev kan någon 1,8-liters ha letat sig hit sent) och eftersom din är en P3TS så ska det stämma. Observera att står det TS på bakluckan så är det en lite annan motor än vanliga, medan typkoden P3TS i pappren innebär en vanlig 1,7 liter - japp, hur ologiskt som helst. I vilket fall så är TS-motorn kraftigare byggd med bl a tjockare block och större lagerytor, men alla har iaf en gemensam svaghet i att kamdreven av fibermaterial slits ganska hårt och när det blir för mycket kan de kugga över och så har man ett motorras. Kolla detta bland det första alltså. Toleranserna står nånstans, det finns en länk till en PDF av verkstadshandboken på tyska nånstans i forumet om du slår en sökning ("werkstatthandbuch" eller förkortat "whb"), slår det fel har jag iofs sajtadressen noterad men var? :kopfkratz:. Hursomhelst har motorn ett och annat av slitdelar gemensamt med Taunus/Köln V4:orna och V6:orna, alltså även den V4 som satt i Saab 96/95 vilket underlättar. Oljefilter och tändstift är dussinvara om man har en översättningstabell (oljefiltret blev standardiserat hos Ford mot slutet av P3-serien), men för allt gäller att lite vana av registersökning är en enorm fördel eftersom man knappt kan få hjälp med nåt över disk idag. Vissa kunskaper i teknisk tyska underlättar också, mycket lite information går att hitta på svenska idag tyvärr och nätets översättningstjänster ger mest skratt och huvudvärk i sammanhanget. Förgasaren är liknande som satt på bl a Taunus 1600 och en del andra bilar från 70-talet (första VW Golf mfl har en Solex 32 som i stort sett är motsvarande), så har den kittat ihop är det bra odds att kunna få igång motorn med något ur skrotlådan och lite enkelt garageomsmide av stag osv. Bromsarna är tyvärr inte samma som på P5/P7-serierna (jo, främre klossarna har samma mått iofs, men då är det lättare att hitta dem hos andra märken - tänk på att hårdheten kan variera dock), men oken på de som har skivor fram är en av Ate´s standardtyper så bl a vissa Opel 60-70-tal har samma.

Puh... alltså, de där bilarna... det finns det mesta, men knappt något om man går på macken och letar utan Sherlock-mössa på. Okay, kort sagt... fråga om det är nåt, bergis är det nån av oss gamla uvar här som har svar :). Fan, vi borde skriva en egen handbok om P3:orna, nån fler som nosat på Print-On-Demand-konceptet :D?

PS/ - ja, det har sagts mig och min egen Törnrosta att man kan köra 6-volts startmotorn på 12-volt om man inte nöter den mer än max en halvminut utan att låta den svalna emellan startförsöken, annars smälter lödningarna. Eftersökningar har lett mig fram till att startmotorn finns klonad som 12 volt i en massa bilar, men den som verkar mest bolt-on på foten osv är en variant för VW/Audi:s raka fyra i de mindre volymerna och upp till tidigt 80-tal fast jag har ännu att få tag på en för att testa. Verkar tvunget att handla en ny kina-kopia hos Biltema, skrotarna skakar på huvet om man frågar efter en. Lite olika bud om mätarna, några hävdar att det går bra utan att löda på motstånd (pillergöra!) - kom just på att jag har beskrivit det i detalj i början av tråden förresten, så se sidan 1 om det. Fläktmotorn i kupén fick jag höra efter att jag svurit en massa för att pussla dit en från Taunus 1600 i originalhuset att original ska kunna gå på 12-volt (låter skumt...). Ljusrelän etc är biffiga nog att tåla 12V men annars är det bara att kolla kopplingsplintarnas nummer (2 siffror) och välja motsvarande nyare eftersom Bosch har enhetlig numrering som följer funktionen. Slangarna till kyl etc är standardmått, det går an att ersätta med såna där universalslangar med valkar på även om flödet inte är fullt lika bra som de släta originalslangarna. Kylet kan packas om med nya pipor vid behov hos nån firma, eftersom tankarna är av mässing. Mindre läckor kan man täta själv med lite lödtenn, men viktigt är att inte för många är igensatta och/eller att elementbanden emellan som ska leda bort värmen rostat bort. /DS
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Moldylunchox
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 20, 2014 11:13 pm
Namn: Joakim
Kör: Taunus 17M P3TS
Ort: Delsbo

Inlägg av Moldylunchox »

Hejsan! Tack för svar! Då blir det att ta upp den till 12V! :) Mycket skrivet, men det uppskattas! Har rivit startmotron, förgasare, luftfilter osv och gått igenom, och det ser ut som allt är toppskick! Även termostaten som har sått framme för väder och vind. Saknar dock kylare! men Fått tag i en bättre begagnad, så det löser sig. Men hade otur och fann att insuget spruckit.. alla bultar var sönderrostade så det slutade i vinkelslip för att få bort det hela! Inte min stil alls att börja skära i saker och ting, men den var bortom all räddning :( Fick som tur är tag i ett sånt med av någon kille i piteå! Den har även klarat sig utan nästan någon rost! Vet icke hur, men det har den! vilket jag är oerhört glad över! :) Lite rost på undersidan av fronten och litegranna på baksärmarna :) Men blir lite orolig med detdär med motorras.. Kamdrevet är alltså.. kamrem typ? ;) somsagt, är oerhört okunnig, men det blir kanske lite bättre när/om jag får den att rulla igen! Juste, bromsarna är ju rostiga och lite stela, men med lite hamrande så fick vi dom att snurra igen! även handbroms osv funkar rätt okey! :) Är det något mer som absolut bör tänkas på innan jag kör igång den? (om det ens går att få igång den) Men jag gör som du sa och gör en projekttråd och slänger upp lite bilder på pärlan! ;) Somsagt, tack för svar! :)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Låter lite för lätt... det där med bromsarna. Har du bytt bromsvätska och luftat runt om?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Moldylunchox
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 20, 2014 11:13 pm
Namn: Joakim
Kör: Taunus 17M P3TS
Ort: Delsbo

Inlägg av Moldylunchox »

Radioman skrev:Låter lite för lätt... det där med bromsarna. Har du bytt bromsvätska och luftat runt om?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Inte gjort något alls med bromsarna förutom att hamra loss oken när dom rostat fast, då på platsen där vi bogserade den ifrån! :) Och det var i torsdags jag fick hem den i garaget! Men ska gå igenom dom någon dag! Litar inte för en sekund på att de fungerar påriktigt! ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Byt bromsvätskan!!! Den är mättad med vatten.
Jag hade hemska problem efter att bilen stått ute på en parkering i drygt ett år utan att köras. Då var ändå bromsarna nyrenoverade när bilen ställdes av.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmm... nu blir det mera långtjöt i Taunus-kursen :znaika: - stå ut och vinn rimligt tillförlitlig garagekunskap i belöning :D, det mesta är antingen erfarenhet framnött med blödande knogar eller uppsnappat från de som var med när bilarna var rätt nya, lite orensad bullshit ingår som brukligt här ;).

Ja, att bara hamra loss bromsarna så det går fritt är nog bara början på bromsfixet. Räkna med att måsta jogga kolvarna i oken fram och tillbaka medan de marinerar långsamt i ständiga duschar av rostlösarspray tills det slutar kärva och droppa brunt spill från dem. Vrångas det rejält är nästa steg något som fordrar en del extra noggranhet: att ta ur beläggen och krama pedalen tills de helt ploppar ut (japp, då får man torka bromsvätska från golvet också :D) och varsamt polera kolvarna och deras säten i oket rena från rost och smuts, lämpligen med Autosol eller något annat milt polermedel - kanske bäst att nämna att vid det här laget är man då redan nere på att skruva isär okhalvorna sedan kolvarna släppt eftersom det inte går att göra mycket av detta med enheterna i ett stycke. Kolvarna går att få ur läge men svårligen tillbaka utan rivning... Och OM man gör detta bör man ha ett par nya packningar och kolvdamasker (s k dammskydd, även kända som rostbefordrare när de torkat sönder och börjat släppa in smuts men inte ut) redo. Iofs har jag och även en gång en kompis gjort detta moment på våra 70-talsfordar med liknande ok (något större bara) utan att byta tätning och det gick helt okay, men risken är ganska stor att det börjar läcka om man sätter ihop det med gammalt gummi. Annars brukar det ganska ofta att få snits på inte alltför frätta ok, viktigt är att det inte får ha blivit svarta fläckar av gravrost i ytorna utan det ska vara blankt när man gnuggat klart. Det är mindre rekommendabelt att använda smärgelduk ("gör inte som jag gjort utan gör som jag säger"...:rolleyes:) eftersom det kan nöta av godset ojämnt så att det blir glapp, eller göra små grader i ytan som sliter spår i sätena, utan försök få rent med bara varsamma medel i första hand. Återmontering är inget mysko, de här oken fordrar inte att man skruvar in kolvarna utan det är bara att se till att få dem i exakt vinkel, fukta med bromsvätska och kläm in dem i loppen med handkraft de få milimeter som går (resten går tungt p g a sugpassningen) och pressa försiktigt resten av vägen med plastklubba etc, förutsatt att det känns att de glider fritt.

Slangarna bör antagligen bytas om det inte är gjort förr, men det är standardmått och standardgänga som matchar många andra bilar (när jag klämde dit ett ok från Opel Kadett "B" så var det bara att skruva ihop allting, men notera att jag har inte kollat ÄN att det verkligen har exakt samma kolvstorlek/ger samma tryck - en Taunus-förare måste ha is i ådrorna... :D;)). Ska inte svära på saken, men oddsen är goda för att slangarna motsvarar Taunus 70-tal och då är det samma fram som på Escort mk III-V också. Kolla i så fall även att längden stämmer, jag har märkt att det kan förekomma lite skillnader mellan bilarna beroende på vart slangen går in på oket (Ate gjorde två varianter på en del ok, iaf till 70-talarna; om slangen går in mitt på gaveln som på P3:s så är slangen lite men kritiskt kortare än de som har ingång upptill och då sträcks den vid fullt rattutslag om man byter till det andra oket).

Bromscylindrarna i trummorna är det lite svårare med, som regel. Nja, iofs inte, på ett sätt. Bara det att det är mera sällan de går att rädda, i alla fall enligt min erfarenhet. Nu har jag inte försökt knacka isär dem på min 17M ännu, konstigt nog hade de inte fastnat (helt i alla fall), men då inget är gjort så är det god idé att försöka få tag på nya och byta dem, priset är lågt och det är snabbt gjort att få ur dem. Om kolvarna i trumbromscylindrarna sitter fast i dem brukar de göra det ordentligt. Till skillnad mot för kolvarna (stål) i oken (gjutjärn) så brukar de vara gjutna i aluminium och det äter sig fast i cylindrarna (gjutjärn) genom oxidation - en ganska intressant process rent metallurgiskt eftersom två aluminiumdelar utan mellanskikt av något skyddande förenas totalt så att skarven till slut försvinner (molekylerna ändrar struktur och bildar gemensamma kedjor), men när det är aluminium mot stål så kan man få loss det med såpass våld att aluminiumet tyvärr sällan går att återanvända. Vill man ändå försöka kan det gå ibland med ett bad av koncentrerad ättika (den vanliga i kantig flaska från snabbköpet duger, det är 25%) och nåt dygn för att vänta på att aluminiumoxiden ska lösa upp. Då kan det gå att knacka loss kolvarna oskadda, fast man kan få skaffa nya gummipackningar ändå. Hjulcylindrarna är om jag minns rätt av fabrikat Girling som på det mesta annat från europeiska Fordar från tiden, borrningen har jag inte i minnet men det är ett rätt vanligt mått (tum översatt till milimeter och nån tiondel) så det går att hitta annat som passar. Backarna går det att få nya belägg pålimmade hos de veteranfirmor som ägnar sig åt bromsdetaljer, men tänk då på att originalbeläggen består av asbest, så undvik att andas in dammet och lägg backarna i täta plastpåsar om de ska hanteras. Trummorna brukar knappt nånsin vara utslitna, men om inte annat så ska de vad jag vet vara samma som till vissa britt-fordar i Consul-serien, lite lättare att få tag i via nätet. Ja, krävs lite detektivarbete igen i så fall... :cool:. Nå, får se när jag hinner ska jag bläddra lite i mina gamla anteckningar, har för mig jag skrivit upp några matchningar där. Huvudcylindern finns i några olika versioner men är i stort sett likadan i alla, den avgörande skillnaden är att borrningen är olika beroende på om bilen har skivor fram eller trummor runtom och det går inte att använda samma till bägge sorterna. Likadant, om man tar från något annat går det inte att ta från en bil med servoburk utan att ta med servot, eftersom de har borrningen anpassad för att kräva ett mycket högre pedaltryck när servon inte är inkopplad. Annars är det ganska mycket samma järnklump som i mycket annat tyskt från den tiden. Som exempel hade Opel Ascona "A" liknande huvudcylinder fast tvåkrets med servo till samma ok & bromsbelägg som Taunus P3, vilket kan vara värt att komma ihåg om det ska byggas om för säkerhetens skull. Ja, kanske redan sagt i tråden, men byt alla bromsrör mot kopparnickel, för det som monterades på fabrik var billigt skit av blötjärn redan som nytt och fick besiktningsanmärkningar över medelbilen redan 1968. Jag minns ett par såna missöden med P3:or långt tillbaka som tack och lov slutade bara med upprivna gräsmattor...

Ska förresten klargöra en liten grej som efterfrågades; nä, de raka Taunus-motorerna från åren upp t o m 1964 har inte kamrem (tanken fanns och några prototyper gjordes, men det sköts upp p g a utvecklingsproblem, annars hade det blivit bilvärldens första). De har OHV-konstruktion (OverHead Valve) och motsvarar ungefär en Volvo B16 (B18:s föregångare, satt i PV444/544 och tidiga Amazon) inklusive 3-lagrad vevaxel, med lågt placerad kamaxel som styrs via två fiberdrev (ett på veven, ett på kammen, inget avlastande mellandrev eller annan "stenålders-hi-tech" som man kan se på en del V8:or) som tydligen går ganska hårt åt varandra. Dessa drev är som sagt en av de få svaga punkterna i motorn enligt rätt många källor, men sen har jag iofs hört och läst en och annan skräckhistoria om hur den ihåliga (för att minska den levande massan) vevaxeln smällt av på höga varv för några, vevstakarna är väl inte racematerial heller men kör man som en liten farbror på söndagsutflykt :D så lär de vara ganska långlivade. Klart, jag minns inte vad tusan som hände med motorn i mina föräldrars P3 en gång i 70-talets gryning, men rätt vad det var slutade den gå på mer än två burkar och inte var det tändningen som gett upp (bilen såldes ganska omgående sedan till en bilmek), så motorn är väl inte det jag tror mest gott om i dessa bilar :p.

...Okay, nog för idag, vore synd om nån somnar för tidigt på lördan :j: :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Moldylunchox
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 20, 2014 11:13 pm
Namn: Joakim
Kör: Taunus 17M P3TS
Ort: Delsbo

Inlägg av Moldylunchox »

Mycket skrivet men oerhört bra info! Tackar så mycket! Men nu undrar jag även.. Hur kommer man åt dessa fiberdrev? Skulle inte vilja ha motorhaveri det första som händer :/

Moldylunchox
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 20, 2014 11:13 pm
Namn: Joakim
Kör: Taunus 17M P3TS
Ort: Delsbo

Inlägg av Moldylunchox »

Nu har jag kikat lite nämare på allt, hittade även en sprängskiss på både broms och motor! Så tror jag är lite med på takterna iaf! Men nu är det så att jag hittat lite rosthål vid förarsätet! och undrar vad era rekommendationer är när det gäller att laga fanskapet? :) följ gärna på garaget.org! fick inte till det på denhär sidan, står att jag är obehörig bara :( http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 3#p3957423

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tjo! :) Lyfter nyfiket på tråden inför våren året efter - var det nån som fick igång nån P3 eller står vi alla och svär i tjälskjutningen och den grå vardagen som kräver företräde? :banghead:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Manualen och bilen

Inlägg av Radioman »

Hej hej
Long time no see.
Jo, jag har nog lite för mycket runtomkring + nån eller alla bokstavssyndromen.
Men... Jag använder min gamla P3 -62 som en bruksbil, DVS: jag har ingen annan bil som funkar på sommaren och ingen på vintern, utom min sambos Chrysler, på nåder.
Sedan två motorcyklar. En veteran, Yamaha SR500 från 1980, enstånka... doff doff doff... Och en en Kawasaki Vulcan Classic 1500 från 2002.

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kontakt:

Bara jag på västkusten

Inlägg av Radioman »

Jo, jag ser inga andra P3 omkring mig än den jag har. En Taunus P3 i drift verkar vara oerhört sällsynt här i västsverige i alla fall.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jomen hej! :) Kul att du hänger kvar i Ford-svängen, jag kan bara konstatera att då är vi två i typ ungefär samma läge med prylarna fast här är det stillestånd och Hisingens förbannelse som ett extra hinder - å andra sidan, "om livet ger dig citroner, gör citronsaft - om livet ger dig skit, gör krut!" som någon vis man sagt :D. Roligt att läsa att den går och har hälsan, även om den måste vardagsnötas men samtidigt är ju varje mil i gammelbil nyttig genom att det förhindrar att de blir museiföremål som till slut några få bryr sig om för att de försvunnit ur det allmänna medvetandet. Sen får man ju ta det som vardagslyx att kunna njuta en stund trots det grå omkring :cool:.

Mina tankar går mot att låta P3:an få vissa delar av plundringsbytet från Volvo-brukisen som passerat break-even ekonomiskt och med det kanske få P3 att kunna tjäna som den roliga sommarbrukis den var tänkt att bli. Nu gäller bara att snabbt finna något annat för dagliga transporter innan den planen kan påbörjas, moment 22... :p.

När det gäller andra P3:or så är det deppigt tunt häruppe också - jag känner bara till 1 i närområdet och den har iaf jag bara sett i trafik någon enstaka gång i samband med träffaktiviteter, så där är åtminstone en som tas väl omhand plus en likadan som ligger ute på Blocket just nu nere i Sundsvallstrakten, men annars är de enda jag har spår på utanför skrotarna en och annan som står ute i byarna bakom uthus, lite som min egen fast nerplockade i väntan på okända öden. Synd, dagens trista trafikflöde skulle må bra av några fler kromade leenden :). Såg apropå det en 70-tals Taunus coupé i trafiken häromkvällen förresten - blev avundsjuk såklart...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar