Service manual till Taunus 17m P3 -62

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Namn: Ove Tegnér
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Bara jag på västkusten

Inlägg av Radioman »

Jo, jag ser inga andra P3 omkring mig än den jag har. En Taunus P3 i drift verkar vara oerhört sällsynt här i västsverige i alla fall.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Jomen hej! :) Kul att du hänger kvar i Ford-svängen, jag kan bara konstatera att då är vi två i typ ungefär samma läge med prylarna fast här är det stillestånd och Hisingens förbannelse som ett extra hinder - å andra sidan, "om livet ger dig citroner, gör citronsaft - om livet ger dig skit, gör krut!" som någon vis man sagt :D. Roligt att läsa att den går och har hälsan, även om den måste vardagsnötas men samtidigt är ju varje mil i gammelbil nyttig genom att det förhindrar att de blir museiföremål som till slut några få bryr sig om för att de försvunnit ur det allmänna medvetandet. Sen får man ju ta det som vardagslyx att kunna njuta en stund trots det grå omkring :cool:.

Mina tankar går mot att låta P3:an få vissa delar av plundringsbytet från Volvo-brukisen som passerat break-even ekonomiskt och med det kanske få P3 att kunna tjäna som den roliga sommarbrukis den var tänkt att bli. Nu gäller bara att snabbt finna något annat för dagliga transporter innan den planen kan påbörjas, moment 22... :p.

När det gäller andra P3:or så är det deppigt tunt häruppe också - jag känner bara till 1 i närområdet och den har iaf jag bara sett i trafik någon enstaka gång i samband med träffaktiviteter, så där är åtminstone en som tas väl omhand plus en likadan som ligger ute på Blocket just nu nere i Sundsvallstrakten, men annars är de enda jag har spår på utanför skrotarna en och annan som står ute i byarna bakom uthus, lite som min egen fast nerplockade i väntan på okända öden. Synd, dagens trista trafikflöde skulle må bra av några fler kromade leenden :). Såg apropå det en 70-tals Taunus coupé i trafiken häromkvällen förresten - blev avundsjuk såklart...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren
Namn: Niclas S
Kör: Ford P3 från 1963

Inlägg av Ford P3 »

Hej alla P3-älskare!

Någon skrev en kommentar på min P3-blogg och efterfrågade en reservdelsförmedlning för P3:or.

Så jag fixade det!

Välkommen att lägga upp era reservdelar gratis på http://ford.maxa.nu/reservdelar/

Jag har själv ett par lådor delar som jag börjar lägga upp nu :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hej! Ja, själv tänker jag att det blir nog snarare att titta in ibland och leta efter nån bit jag behöver :banghead:, men allt ljus som strös på P3:orna tycker jag är bra :thumb: och ju fler platser att söka delar på, desto fler kan hitta tillbaka ut på vägarna igen :).

För den genomsnittlige bilentusiasten kan det ju tyckas som att det finns knappt nånting kvar av reservdelar att få tag i, men mycket finns kvar i folks förråd och när det gäller slitdelar passar mycket som är gemensamt med andra Europa-Fordar (t ex nedre kulled i framvagn ska vara samma som de flesta andra Taunus, Cortina mfl, vissa slitdelar i motorerna som passar från Köln/Saab V4) och ibland t o m ett och annat från andra märken (tänddelar, bromsklossar, oljefilter etc). Ja, åsså strålkastarna som bl a suttit på nån MB Unimog och vem vet hur många bussar och lastbilar... så egentligen finns det underlag att göra en hel reservdelsmanual för att vägleda till alternativa delar där det inte längre finns listade att leta efter - en vacker dag, kanske...:D :yltype:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar