Motortyper på Taunus P3 1960 - 64

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Motortyper på Taunus P3 1960 - 64

Inläggav Radioman » ons okt 02, 2013 9:19 am

Jag undrar hur man avgör vad det är för motor i en P3 från -62, som den jag har under mina vingar nu?

I pappren så är det en TC modell. Men det är väl bara karossen eller vad?
Det står 44kw effekt och överallt på Internet så ser jag bara 1,5 liters 40kw/54hk eller 1,7 liters 48kw/65hk.
Min skulle då vara på 60hk ? Och volym?

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons okt 02, 2013 12:45 pm

Det lär vara så att vi enbart fick Taunus 17M P3 med 1,7 liters motorer till Sverige, den vanliga och TS-motorn som knappt nåt är exakt likt på. Man kan skilja dem på ventilkåporna, vanlig 1,7 hade blå kåpa (sån har jag) medan 1,5 hade grön och 1,7 TS vad jag vet hade röd. 1,8 hade svart kåpa men de fick vi nog aldrig några av, detta var en uppborrad vanlig 1,7 som kom till årsmodell 1964 om jag inte rört ihop noteringarna.

Såg jag fått nytt PM, återkommer snart när jag hinner runt till det :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » tor okt 03, 2013 7:55 am

Hej Hasse
Sitter på jobbet nu och vad jag kan minnas hade min ventilkåpa ingen färg alls. Mest metall med ytrost på. Skall kolla när jag kommer hem om jag kan hitta några färgspår.
Blocket är Volvorött i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 03, 2013 9:20 am

Hej Ove, samma här så svaret blir kort för att vara mig :p. Genast kommer misstanken att nån helt enkelt bytt motorn till en Volvo B18 (fordrar iofs en adapterplatta eller svetsning på transkåpan plus pussel med kopplingen om nu axeln har rätt längd) för de är ju slående lika vid första anblick, minus grenrör, originalförgasare samt detaljer som oljelock etc och det låter ju precis som Volvo-motorns lackschema (silver kåpa och rött block). Kanske nån blivit inspirerad och tog fram penseln, tror inte jag sett nån med lackat block överhuvudtaget, eller om det vanliga gråbrunsvarta möjligen inte är ingrodd spillolja...

Apropå förgasare så hade de vanliga en enportare, så är det två pipor ner är det en TS. Koden på blocket ger vad jag minns knappt nån information om vad det är eftersom det mest bara är ett serienummer för blocken och t ex inte berättar vilken bilmodell de hör till (årtal möjligen), men det ska stå 17 med stora siffror i relief nånstans nertill på manteln sett från passagerarsidan om det är en vanlig 1,7. 15 på 1,5 men som sagt uppges de inte ha förekommit i P3:orna som sålts i Sverige enligt vad jag läst nånstans, däremot vad jag hört i fentaunusen P2 i det sällsynta snikutförandet. 17M TS står det nåt mer än 17 på, det var nog just 17TS men törs inte säga bestämt. Är det en 17M Super så är det däremot bara en vanlig 17-motor fast med några hästar mer har jag för mig. Min är en sån, så det kan jag kolla i registreringspappret. 60 DIN hk om jag minns rätt i farten.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » tor okt 03, 2013 11:34 am

Släggmek skrev:Genast kommer misstanken att nån helt enkelt bytt motorn till en Volvo B18 (fordrar iofs en adapterplatta eller svetsning på transkåpan plus pussel med kopplingen om nu axeln har rätt längd) för de är ju slående lika vid första anblick, minus grenrör, originalförgasare samt detaljer som oljelock etc och det låter ju precis som Volvo-motorns lackschema (silver kåpa och rött block).


Blev lite chockad där :Odd: ... men tänkte efter lite. Inte samma ventilkåpa och dessutom sitter allt spegelvänt på en Volvomotor mot den som sitter i bilen jag pular med nu. Bensinpump, fördelare, tändstift, oljefilter och förgasare.
Kanske nån blivit inspirerad och tog fram penseln, tror inte jag sett nån med lackat block överhuvudtaget, eller om det vanliga gråbrunsvarta möjligen inte är ingrodd spillolja...


Ja, någon har "penselrenoverat" motorn. :D

Apropå förgasare så hade de vanliga en enportare så är det två pipor ner så är det en TS. Koden på blocket ger vad jag minns knappt nån information om vad det är eftersom det mest bara är ett serienummer för blocken och t ex inte berättar vilken bilmodell de hör till (årtal möjligen), men det ska stå 17 nånstans nertill på manteln sett från passagerarsidan om det är en vanlig 1,7. 15 på 1,5 men som sagt uppges de inte ha förekommit i P3:orna Sverige enligt vad jag läst nånstans, däremot vad jag hört i fentaunusen P2 i det sällsynta snikutförandet. 17M TS står det nåt mer än 17 på, det var nog just 17TS men törs inte säga bestämt. Är det en 17M Super så är det däremot bara en vanlig 17-motor fast med några hästar mer har jag för mig. Min är en sån, så det kan jag kolla i registreringspappret. 60 DIN hk om jag minns rätt i farten.


Hmmm. Skall kolla efter nummer på blocket. Det står Super på bakluckan och TS i pappren. 44kw vilket blir 59,82hk (metric) så 60 hästar då.

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » tor okt 03, 2013 11:37 am

Släggmek skrev:Är det en 17M Super så är det däremot bara en vanlig 17-motor fast med några hästar mer har jag för mig. Min är en sån, så det kan jag kolla i registreringspappret. 60 DIN hk om jag minns rätt i farten.


Har din bil skivbroms fram? Det har inte min.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 03, 2013 7:43 pm

Radioman skrev:Har din bil skivbroms fram? Det har inte min.


Ja, det har den likt alla andra -64:or :). Skrev jag inte nånstans att det fanns som tillval från -62 eller -63 (standard på alla TS)? Nå, nu är det sagt om inte annat. Tror egentligen inte det spelar så stor roll vilketdera man har så länge det är standardbitarna, man kan läsa i gamla biltester att bromsverkan imponerade inte särskilt jämfört med trumbromsarna och gav inte mycket kortare bromssträcka medan de var tungtrampade i jämförelse eftersom servo saknas. Största fördelen är nog lite mindre risk för värmemattning vid körning i långa utförsbackar etc. Kan förresten passa på att tillägga att rostande bromsrör var bland de vanligaste rapporterade bristerna när modellen togs in hos då nystartade AB Svensk Bilprovning vid 60-talets mitt. Jag har fått berättat för mig av olika f d ägare om några bilar som de brast på just därför och var nära att orsaka kollisioner, så det är en god idé att dra om precis allt i kopparnickelledning.

Något jag funderat löst på är hur mycket skillnad det skulle göra att uppgradera till P7b-modellens bromssystem (det är lite större i allt, vet inget som matchar sinsemellan) och hur mycket det skulle kosta. Vad jag vet är fjäderbenen lika i de väsentliga måtten på P3 och P5/P7/P7b-serierna, medan naven ändrats för att kunna använda större bromsskivor och ok (antagligen är axeltapparna samma men med andra hjullager), detta bör vara värt att kika närmare på. Den stora frågan bör vara hur mycket som måste ändras för att kunna använda P7-seriens större trummor på bakaxeln, men detta borde kunna vara bolt-on räknar jag med eftersom Ford i vanlig god ordning använde samma bromsdetaljer i många europeiska modeller vid den tiden (fast det är som vanligt en detektivuppgift att hitta vad som går vart). 26M har de största bromsarna vilket har en praktisk nackdel i mycket dålig tillgång även på servicedelar, men de bör heller knappast behövas på den mindre och lättare P3:an utan de vanliga 17/20M:s system borde vara fullt tillräckligt och man slipper onödig levande massa i fjädringsrörelsen. På köpet skulle man få både servoverkan och tvåkretssystem, iofs krävs ett besök hos SBP och jag förmodar risk finns att en nitisk besiktningsman kräver att man gör en långresa för ett särskilt bromsprov på nån specialiserad station, men det kan ju vara värt en del att försäkra sig om bromsar som klarar dagens trafik.

Samma med rattstången, som är kollapsibel på senare P-serier. Minns jag rätt är det från och med P5, då bör det vara ganska lätt att skruva dit eftersom de t o m har samma ratt som P3 (inte hundra säker på att antalet splines är samma!), fast man förbiser det lätt eftersom P5 har färgmatchning och tutknappen har silver i botten runt Taunus-skölden i stället svart. En annan intressant detalj är att P5-seriens 20M TS hade en rappare utväxlad styrsnäcka än de andra. Även här borde det gå att använda alternativ även från övriga stor-Taunusar eftersom framvagnen i dem är en bearbetning av P3:s, men nu glider jag iväg utan skyddsnät för detta ska man nog ha möjlighet att jämföra exakt mellan två bilar eller åtminstone två konstruktionsskisser med måttangivelser. Någonstans skiljer det för att ge ökad spårvidd, möjligen är det bara balkens bredd som avviker på V4-modellerna men man kan aldrig vara för noga med att kolla även om bitarna ser ut att passa rakt över (och ofta gör det på Ford). Klart intressant vore om man kan ta länkarmarna från P7, de är betydligt kraftigare än "gardinstängerna" som satt på P3 och P5. Sägen har att en vanlig dikesskärning kunde knäcka dem (en av sagesmännen påstod att detta var en av orsakerna att P3 aldrig kom fram som tävlingsbil, att jämföra med stortaunusarna som härjade framgångsrikt i både det afrikanska Safarirallyt och i argentinsk banracing) och även min gubbkörda har brytmärken på det ena som en bekräftelse på det. Är jag Off-Topic nu, tro? :p:D

Men attans, förresten... apropå likheter, du har tagit dig en bildlogga som ser ut närapå som min inloggningsbild på en av datorerna jag har tillgång till, nämligen en nattbild jag tog av min egen 17M när jag fått igång parkeringsljuset - "Wannebee var ordet, va´?" :krach: sa Bill till Bull... :laughing:

Liten Edit: Super på bakluckan betyder i normalfallet just Super, alltså den vanliga 1,7-litern möjligen med några extra hästar (har för mig effekten höjdes marginellt vid något årsmodellskifte) och framför allt lite bonus i trivselutrustningen. På riktiga TS sitter det ett sånt märke på luckan. Står det P3TS i pappren så syftar det på karossvarianten (avser antingen 2- eller 4-dörrars sedan, vilkendera har jag glömt) och inte motorn. Snårigt, det där.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » fre okt 04, 2013 6:29 am

Tjenare Släggmek.

Här är lite bilder. Jo 60 hästar har jag väl då.
Vad är det för färg på ventilkåpan? :rolleyes::p
Bilagor
IMG_20131003_182106.jpg
IMG_20131003_181957.jpg
IMG_20131003_181943.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör okt 05, 2013 10:18 pm

Ah, tjenare Radioman :). Bra fråga :rolleyes::D, skulle nog tro att det är gammal hederlig Servalack klarröd samma som blocket, den brukar inte tåla kemikalier värst bra (motorolja tål den dock) vet jag som en gång gjorde misstaget att avfetta en Taunus rollad med detta (inte av mig, jag föredrar maskin/traktorlack isåfall) och vips luktade det äggmök i hela tvätthallen...:yuck: Ytan var minst sagt tvärmatt efteråt utom på bakluckan som var överdragen med något bättre material.

Blir väl att ta av kåpan och kika då, men allt sammantaget skulle jag säga att du har den vanliga 1,7-litern och förmodligen med den lägre effekten eftersom bilen har trummor runtom, plus årsmodellen som förresten avslöjas av bakljusen - din bil har den äldre, snyggare och bättre sorten med markerad kant (de sticker ut något mera, btw) och annan räffling i glaset. Sista årsmodellerna har släta glas och den heltäckande reflektorn bakom rationaliserades ner till enklast tänkbara bleckplåtskrafs monterat helt från utsidan med en täckplatta punktad i panelen, man undrar hur många öre de sparade in per bil på den ändringen :p. Tippar din bil därför har aningen bättre ljusverkan också. Jag hade tur att finna ett par av dessa på skrot som ska på när det blir dags att snygga till.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: lör aug 30, 2008 4:59 pm
Namn: Thomas R
Ort: Helsingborg
Kör: Taunus 17M P3 1964

Inläggav bogbrush88 » sön okt 06, 2013 10:33 am

Hej Släggmek och Radioman,

Det var nyheter för mig att bakljusen skiljer på den sista årsmodellen - jag får bestämt rota i förrådet och se om jag har den äldre modellen liggandes :)

Angående motorvolym/effekt och bromsar så var det väl mycket riktigt så som Släggmek skriver att TS-modellen hade skivor som standard medan de fanns som tillval på Super-modellen. Jag hade en 1964 Super för många år sedan och den hade både skivbromsar fram samt separata framstolar, dock av en enklare (mindre skålad variant) än TS-modellens.

Min personliga erfarenhet stämmer bra med Släggmeks; skivbromsarna hade inte bättre bromsverkan än trumbromsarna och de var enligt dåtida motorpress och min egen personliga erfarenhet otillräckliga för bilens prestanda. (De här bilarna ansågs som snabba för sin tid ;) )

Enkrets-systemets är en annan plåga - jag har vid två tillfällen upplevt att bromsverkan försvann helt. Första gången var då huvudbromscylindern gav upp i stadstrafik (INTE roligt), och andra gången hade jag slarvat med kontrollen av bromsvätskan, vilket gav en byta-kalsongerna-upplevelse när jag närmade mig en korsning.

1.5-liters motorn hade 55hk DIN och såldes mig veterligen aldrig officiellt i Sverige, trots att den var den vanligaste versionen utomlands.

I övrigt var versionerna enligt följande:

17M Super 1961-63: 1698cc, 60hk DIN, enkelportförgasare med manuell choke.

17M TS 1962-63: 1759cc, 70hk DIN, enkelportförgasare med manuell choke.

17M Super 1964: 1698cc, 65hk DIN, enkelportförgasare med automatchoke.

17M TS 1964: 1759cc, 75hk DIN, tvåportsförgasare med automatchoke.

Jag har ägt både 1964 Super och TS och trots 10hk skillnad på pappret så upplevde jag inte skillnaden som så dramatisk i verkligheten. Super-modellen hade bra vridmoment och jag hade inte kunnat avgöra vilket bil jag körde om emblemen hade avlägsnats.

Som en parantes kan också nämnas att min sena 1964 TS har "17" instansat på motorblocket och jag har aldrig sett någon version som har "18" instansat, men visst fanns skillnader mellan modellerna, vevaxeln t ex.

Scoope
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 21, 2011 3:08 pm
Namn: Viktor Olofsson
Ort: Skellefteå
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Inläggav Scoope » sön okt 06, 2013 3:25 pm

Kul att man fick reda det där om bakljusen, kan även säga att på den som står här hemma har kvar dom vita blinkersen fram så :)
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån okt 07, 2013 9:53 am

Tjenare grabbar, Bogbrush88 och Scoope :). Kul att ni kikar in, var ett tag sen :). Bra lista över effekter får jag säga, enligt vad jag fått fram var det enbart 1,7 liter i motorerna i de P3:or som såldes här vilket förmodligen handlar om att hålla nere reservdelshantering etc eftersom det också såldes flera modeller av engelska Ford också. Jag tror de svenska Ford-handlarna koncentrerade sig mer på att marknadsföra dem dessa år för som jag minns rullade det fler såna av de tidiga 60-talsmodellerna på gatorna än av de tyska när jag var lillgrabb. 12M P4 var enstaka, det mesta var 17M (P3 började bli ovanliga i vardagstrafiken redan i 70-talets början här i norr, det verkar ha varit räddningen för överlevarna) medan de engelska fanns hela skalan av från Anglia över Consul 315/Classic (ersatt av Cortina och Corsair) upp till Zephyr (vet inte spontant om några var Zephyr Six, men inga Zodiac = dubbeljusgrill verkar ha tagits in). Överhuvudtaget togs det inte in några instegsvarianter utan allt var typ de luxe-nivå eller högre dessa år. Taunus 17M P3 sålde bra men jag minns det som att det vände tvärt till tyskfordarnas övertag i och med 17/20M P5 och dess efterföljare, Cortina mk I och II undantaget.

Min P3 har förresten de enklare separata stolarna de med, tyvärr har stoppningen omvandlats till "sockerkakssmulor" med tiden så det är läge att ta fram dammsugaren så fort man slagit igen dörrarna :p. Det får väl bli något båtmaterial att packa om med senare, för som tur är så är tyget ganska välbevarat bortsett från viss blekning och några töjda sömmar mot vinylskoningen på kanterna. Funderar löst på om man möjligen kan kompensera det för de formpressade dörrsidornas del med att injicera någonslags fogskum bakom klädseln, men risken är väl då att plasten löses upp :banghead: av kemikalierna som ingår i fogskummet. Däremot är polstringen på instrumentbrädan av bra material, där går man bäst fram med något milt hushållsrengöringsmedel på en trasa och tålamod så går det att få fram en nybilsfräsch yta även om den är hårt solbränd.

Scoope, du har haft rasande tur med blinkersen :villha: - de där satt aldrig officiellt på några bilar som såldes i Sverige! :cool: Enligt alla källor så var de enbart avsedda för Italien, där det var nationella bestämmelser som krävde vita blinkers framåt. Dock sitter de också på de fåtaliga Karl Deutsch-byggda cabrioleter som letat sig hit. Äsch, dags för mig att studera YouTube-filmer om acrylplastgjutning med hemmagjorda siliconformar... det finns tydligen någon 2K gjutmassa för hobbybruk som ska vara utmärkt för just blinkersglas etc och klart jag glömde skriva upp namnet, men man tycker det borde gå med vilket märke som helst som inte krymper onödigt mycket i processen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

barock
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis jun 25, 2013 9:46 pm
Namn: Jörgen Schwarz
Ort: Norrköping
Kör: Ford taunus 17M P2

Inläggav barock » tis aug 16, 2016 4:54 pm

P3 i Sverige fanns med två motorstorlekar, 60 och 70-75 hk DIN. Båda hette 17M efter motorvolymen 1,7L(1698cc och 1758cc) TS versionen hade den starkare motorn och tvåports förgasare. Förresten, det finns ju Wikipedia för dom som är osäkra.... I facebookgruppen "Taunus vänner" finns duktiga medlemmar som kan en hel del om gammelfordar.
babyjänkare

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor aug 18, 2016 3:37 pm

Samma kamdrev på alla Taunus OHV-motorer säger en katalog. Materialet är i original Novotex (en slags syntetmaterial typ Bakelit) medan det som nytillverkas kan vara gjort av Resitex. Början på en "vanliga reservdelar"-lista? ;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Ort: skelleftehamn
Kör: passat fairlane taunus

Inläggav 20mhardtop-67 » fre aug 19, 2016 4:56 pm

Har fått höra en gång i tiden att 61an hade vita blinkers fram original, även svensksålda,
men det kanske inte stämmer?