Motortyper på Taunus P3 1960 - 64

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
20mhardtop-67
Erfaren
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus

Inläggav 20mhardtop-67 » fre aug 19, 2016 4:56 pm

Har fått höra en gång i tiden att 61an hade vita blinkers fram original, även svensksålda,
men det kanske inte stämmer?

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre aug 19, 2016 8:25 pm

Jo, det fanns vita framblinkers vilket man kan se på bra många reklambilder och en del gatubilder i färg från Europa och längre bort (ett långsökt exempel är att de få bilar som såldes i Japan hade det) men iaf jag har aldrig sett någon på svenska vägar som haft det och då har jag ändå varit biltokig redan från koltåldern :p. Vänta förresten... de få cabrioleter (fabriksbyggda hos firman Deutsch i Köln) som såldes här hade både vita framblinkers och dubbla 5 3/4" strålkastare, montaget lånades från småbilen NSU TT för övrigt. Jag utmanar någon att finna bevis på en nysåld sedan med vita blinker fram :starter:, vore kul att veta om någon levererats nysåld i Sverige med dessa coola detaljer.

Taunus 17M P3 var jämte Opel Rekord P2 (1961-62) bland få bilmodeller som hade kombinationen gula blinkers fram och helröda bakljus, det gamla regelverket påbjöd normalt att det skulle vara vitt framåt om det var rött bakåt och gula blinker skulle sitta runtom ifall det var det. Kolla t ex på de tidiga Amazonerna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)