Misständning

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Misständning

Inlägg av Caprimk1 »

Hej nu har jag ett problem som får verkligen alla att skrapa sig i huvudet inte bara två gånger utan tre! jag har misständning på alla Cylindrar i min Ford xflow 1600 681F block. Värst på cylinder 1! storboskopet visar att det inte alltid tänder och även att det tänder då det inte ska!

motorn har otroligt bra kompression för sin ålder så motor är utersluten. jag har bytt tändspole, kondensator, tändfördelare, rotor, tändfördelar lock, även testat ta ström direkt från ackumulatorn så problemet ligger ej inuti bilen, brytarspetsar väldigt bra, tändstift, alla tändkablar.

Och jag vet även att motorn tänder I 1-2-4-3 läge så detta är inte problemet

tändningen lever sitt eget liv och det OBS! skjuter både i förgasare och avlopp. Även ny förgasare finns. bränsle kommer även bra till förgasare så bränslepumpen är det inte. Bra nytt luftfilter. sett över alla kablar till tändspole å tändfördelare ser OK ut.

även testat med nytt bränsle.

Då jag bytt tändfördelare gjorde det en liten skillnad men inte någon stor. tändningen och brytarspetsar är rätt inställt!

Problemet började då farsan skulle åka iväg och besikta bilen. han körde 2-3 km utan problem och bilen gick som den ska! men mitt i allt då han åkte över bron som är ca 1 km lång och det blåste kall fuktig havsvind så fick bilen något fel och började betee sig som en vild ponny. problemet uppstod direkt.

jag är i desperat behov av tips eftersom mina ideer börjar ta slut! packningen till insuget är även tät och alla kablar är ärgfria och rena.

Må de även stryka ordet LUCAS ur dess heliges skrift å ersätta med ordet BOSCH. Ty Lucas är inget heligt ord. :banghead:
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det låter som om det är fuktrelaterat, jag har haft bil som tänt både nu o då, vart kondensdroppar på insidan av fördelarlocket, så gnistan for runt på alla stift, gissa om bilen gick illa.

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Någon annan som har erfarenhet av att kamkjedjan "hoppat" fram ett steg på kent? börjar se ut så
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy
Ort: Gislaved

Inlägg av hans.khan »

Är "kamdrevet" (längst ner) till fördelaren helt i stål eller är det någon typ av "komposit" (två olika metaller/material/delar)? (har för mig att något fabrikat har haft någon typ som delar på sig med tiden)

Skriv svar