Blinkers reläet sitter... Var?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Blinkers reläet sitter... Var?

Inläggav Radioman » lör okt 12, 2013 3:00 pm

Taunus P3
Kan inte hitta var blinkersreläet är placerat. Blinkersen lade av och lamporna är hela.Kan iofs vara något glapp i lampornas jordningar men jag vill ändå titta på reläet.
Någon som vet var det sitter?

Tags:

bogbrush88
Erfaren
Inlägg: 67
Blev medlem: lör aug 30, 2008 4:59 pm
Namn: Thomas R
Ort: Helsingborg
Kör: Taunus 17M P3 1964

Inläggav bogbrush88 » lör okt 12, 2013 5:40 pm

Hej Ove,

Blinkersreläet sitter under instrumentpanelen på vänster sida. Innan du kollar reläet så är ett tips att också kolla säkring/säkringshållare. På min bil så är det den näst understa säkringen och jag brukar få rengöra såväl säkring som hållare ett par gånger i månaden.
Som redan nämnts i ett inlägg så är 6V och klena säkringshållare ett recept för problem ;)

/Thomas

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör okt 12, 2013 5:56 pm

(Äsch då... gick ner och kollade, sen klickade jag sta utan att se om nån hunnit emellan... :p editerar lite) Det sitter ett svart, avlångt fyrkantigt relä skruvat i plåtpanelens underkant på vänster sida om ratten, väl utom synhåll precis under instrumentkonsollen. Har för mig att det är ungefär därifrån blinkerklicket brukar komma :p. Börjar just undra om det är säkringhållaren som ligger bakom mörkläggningen i min, spänningsfall på allt utom parkeringsljuset, grrr...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » lör okt 12, 2013 7:11 pm

Har fått fart (el) på allt utom blinkersen. Tutan reparerade jag idag. Plockade isär i beståndsdelar. Men spänningsfall här och var gör att jag bara får ca 4volt på tutan när bilen är i gång och laddar.
Som sagt. 6volt system är inte så bra.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk now Free

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » lör okt 12, 2013 7:13 pm

Säkringshållaren är viktig att ha i helt perfekt skick. Annars problem.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk now Free

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Problemet löst

Inläggav Radioman » sön okt 13, 2013 5:16 pm

Jetzt funktioniert auch Blinker.
Die hälfte doughnut funktion vor in film gesehen.

Jag börjar bli lite tyskinfluerad av allt läsande i Servicemanualen på orginalspråk ;-)
Det verkade som plus och minus var växlat på reläet. Sedan behövs alla säkringarna, även om det inte går vidare inne i motorrummet. Ja, andra säkringen nerifrån var det.

Alles elektrikst haben jetzt vollen funktionsumfang :-D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån okt 14, 2013 9:38 am

Ja, gamla Taunus 17M är en utmärkt anledning att borsta upp reservdelstyskan :D. Kul att det börjar blinka på rätt ställen, än har jag gått bet på både signalhorn och bromslyse så du ligger klart före :). Man skulle haft fatt i det speciella elschemat för taxiversionen, den hade 12 volt i original och det är ju inte många kablar att dra för att bygga ett nytt system jämte originalet.

Något som kan ställa till en hel del är om det tidigare funnits extrautrustning som tagits bort utan att allt återställts till originalskick, lite som i datorn när program inte avinstallerats ordentligt utan lämnar kvar drivrutiner (.dll) och annat skräp som operativsystemet sedan misstolkar höra till något annat. "Friställda" reläer och deras ev tillhörande gamla jordkablar kan dra krypström, de slår till slumpmässigt när det blir fuktigt. Bland de värsta slamkryparna hittas i gamla f d polisbilar där ofta all extrakablage lämnades hängande kvar efter polisradio, blåljus etc vid avrustningen och i vanliga äldre bilar är 70-talets gula varsellyktor något att se upp med. Det hände förr t o m att kabelbrand uppstod när någon okunnig dragit om ordinarie blinkers som varselljus, vilket kunde funka felfritt ett tag innan det började krångla allvarligt. Jag var själv med om detta på en lånad bil som började ryka i bakljusen ute på vägen så det blev att smyga hem utan lyse i höstmörkret. Lucas eller Bosch system verkar inte spela roll, det kan hända på vilket som.

När det gäller 17M tycker jag dragningen för kupéfläktens strömställare verkar skummast :confused: - om jag lägger strömmen direkt på den "nya" 12 Volt-motorns (ur en Behr-fläkt från Taunus TC) pluspol så snurrar det som det ska, men provar jag via reglaget så händer inget.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)