Söndrigt Bromsservo P5 20M TS 67:a
-
Dyna
- Erfaren
- Namn: Dyna
- Kör: Taunus 20M TS 1967
Söndrigt Bromsservo P5 20M TS 67:a
Hej
Nu har bromsservot gått sönder, det pyser när man bromsar. Det läcker faktisgt så mycket så att motorn stannar. Kollade motomobil i Tyskland och dom vill ha 2500 plus moms för ett som inte ens är orginal, utan anpassat för att passa från någon annan bil.
Frågan är nu om den går att reparera eller om någon vet vad för bromservon som passar till en P5?
MVH Dyna
Nu har bromsservot gått sönder, det pyser när man bromsar. Det läcker faktisgt så mycket så att motorn stannar. Kollade motomobil i Tyskland och dom vill ha 2500 plus moms för ett som inte ens är orginal, utan anpassat för att passa från någon annan bil.
Frågan är nu om den går att reparera eller om någon vet vad för bromservon som passar till en P5?
MVH Dyna
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Hej Dyna! Nej, tyvärr går det inte att reparera enligt vad Ford själva angav i servicemeddelande september 1964. Enheten är ihoppressad och kan inte demonteras, så det går inte att byta membran. En originalskiss hos fordopedia.org visar på två möjliga varianter med små skillnader, ska se om jag hittar något detaljnummer i mina fabrikshandböcker kanske det finns mer att gå på. Nånstans i minnet finns att Mercedes ska ha använt samma i någon av de vanliga sedanerna, troligen var det Kompakt (tillv. 1968-76), men det bör kollas närmare i så fall. Du bör annars kunna ersätta med en annan servo om bara storleken stämmer hyfsat. Originalet är av fabrikat Ate och de har alltid haft ett bra standardiseringstänk som gör att bitarna använts i många bilmodeller.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Dyna
- Erfaren
Jo det var nog det jag tänkte, hittade ett begangnat så vi skall i väg i kväll och skruva loss det.Släggmek skrev:Hej Dyna! Nej, tyvärr går det inte att reparera enligt vad Ford själva angav i servicemeddelande september 1964. Enheten är ihoppressad och kan inte demonteras, så det går inte att byta membran. En originalskiss hos fordopedia.org visar på två möjliga varianter med små skillnader, ska se om jag hittar något detaljnummer i mina fabrikshandböcker kanske det finns mer att gå på. Nånstans i minnet finns att Mercedes ska ha använt samma i någon av de vanliga sedanerna, troligen var det Kompakt (tillv. 1968-76), men det bör kollas närmare i så fall. Du bör annars kunna ersätta med en annan servo om bara storleken stämmer hyfsat. Originalet är av fabrikat Ate och de har alltid haft ett bra standardiseringstänk som gör att bitarna använts i många bilmodeller.
MVH Dyna
- Släggmek
- Legend
Låter bra det, hoppas att membranet är friskt i den då
. Jag såg att det finns fler tyska nätfirmor som säljer reproduktioner av Ate´s originalservo till Taunus, men priserna verkar hålla sig runt 300 Euro eller däromkring så det är ju lite pluring för en ny servoburk.
Medan jag ändå är på det så stod det även i det gamla verkstadsmeddelandet att de enda bromsdetaljer som är identiska mellan P5 och föregångaren P3 är de bägge bromsoken, ingenting annat. Värt för alla ägare av någondera att lägga på minnet vid pryljakt. Inte ens bromsklossarna är exakt samma tydligen, åtminstone inte originalklossarna, trots att måtten stämmer. Tekniska avdelningen i Köln angav i utskicket att den tyngre P5 hade en annan hårdhet på dem och att de absolut inte skulle användas i P3 eller för den delen P4 som också har de oken. Detaljnummer och färgmärkning är olika för alla tre. Frågan är väl vad som gäller för dagens ersättningsklossar, asbestfria avviker ju i sig genom att de går varmare.
Medan jag ändå är på det så stod det även i det gamla verkstadsmeddelandet att de enda bromsdetaljer som är identiska mellan P5 och föregångaren P3 är de bägge bromsoken, ingenting annat. Värt för alla ägare av någondera att lägga på minnet vid pryljakt. Inte ens bromsklossarna är exakt samma tydligen, åtminstone inte originalklossarna, trots att måtten stämmer. Tekniska avdelningen i Köln angav i utskicket att den tyngre P5 hade en annan hårdhet på dem och att de absolut inte skulle användas i P3 eller för den delen P4 som också har de oken. Detaljnummer och färgmärkning är olika för alla tre. Frågan är väl vad som gäller för dagens ersättningsklossar, asbestfria avviker ju i sig genom att de går varmare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
Dyna
- Erfaren
Otur,
Det var en 17M utan broms servo
så nu får vi leta vidare. Vi kommer dock att ta lite andra delar från den bilen till helgen vär vi ser bättre.
De tyska priserna är ju nästan lika galna som svenska reservdels priser funderar på ett separat servo som på engelska bilar om jag inte hittar ett orginal. De kostar runt 1000 lappen med frakt hit från england.
MVH Dyna
Det var en 17M utan broms servo
De tyska priserna är ju nästan lika galna som svenska reservdels priser funderar på ett separat servo som på engelska bilar om jag inte hittar ett orginal. De kostar runt 1000 lappen med frakt hit från england.
MVH Dyna
- Släggmek
- Legend
Synd, Mjo, det var ju tydligen extrautrustning och då var det väl inte alla bilar som såldes med det ens här, även om vi sällan fått hit de allra snikigaste modellerna av något. Servo var ju helt nytt på Taunus P5 och fri fart förbjöds väl i samma veva, så det var nog få som ville betala extra för mer säkerhet.
Att byta till ett separat servo tycker jag låter som att gå över ån efter vatten om det sitter en originalmonterad i den, inte minst lär det kräva lite omgörning av länkstång osv. Inte minst finns nog risk att SBP tar sig en funderare när de ser det. Bättre att först luska närmare i om något annat matchar eller som sagt om det går att ersätta med ett annat snarlikt. Enligt vad jag hört finns det viss "schekmån" i storlek med tanke på tryckskillnad, men det brukar gå att prova sig fram. Granadas skulle nog bli för stor, men kanske en från Taunus-Cortina (1971-81). De har ungefär samma bromssystem som Taunus 17/20M (9" bakbromsar på GXL och Kombi, servon är väl ändå samma på vanliga 1600 med 8"-bromsar vad jag vet), så oddsen är bra att det ska funka om bara bultmönstren stämmer. Modell Ate T51 om jag minns rätt sen jag jagade en till min -74, såg på nätet att det är i a f art.numret för Capris och det bör vara samma. Värt att titta på.
Att byta till ett separat servo tycker jag låter som att gå över ån efter vatten om det sitter en originalmonterad i den, inte minst lär det kräva lite omgörning av länkstång osv. Inte minst finns nog risk att SBP tar sig en funderare när de ser det. Bättre att först luska närmare i om något annat matchar eller som sagt om det går att ersätta med ett annat snarlikt. Enligt vad jag hört finns det viss "schekmån" i storlek med tanke på tryckskillnad, men det brukar gå att prova sig fram. Granadas skulle nog bli för stor, men kanske en från Taunus-Cortina (1971-81). De har ungefär samma bromssystem som Taunus 17/20M (9" bakbromsar på GXL och Kombi, servon är väl ändå samma på vanliga 1600 med 8"-bromsar vad jag vet), så oddsen är bra att det ska funka om bara bultmönstren stämmer. Modell Ate T51 om jag minns rätt sen jag jagade en till min -74, såg på nätet att det är i a f art.numret för Capris och det bör vara samma. Värt att titta på.
)
- Caprimk1
- Veteran
- Namn: Niklas Svens
- Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Dyna skrev:Otur,
MVH Dyna
Desto äldre ford desto snabbare... 
-
20mhardtop-67
- Erfaren
- Namn: sture jonasson
- Kör: passat fairlane taunus