Vad för V6 passar i en p5 Taunus

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Dyna
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 02, 2013 2:30 pm
Namn: Dyna
Kör: Taunus 20M TS 1967
Ort: Vara

Vad för V6 passar i en p5 Taunus

Inlägg av Dyna »

Hej

Jomen de dåliga nyheterna avlöser varan. Fick mycket ventil ljud och det var insugnings vippan på cyl 4 (längst fram på vänstra cyl banken, sett bakifrån). Den hadde inte smörjts :(, igen täppta kanaler. Vi tog av vippan och rensade ut allt men de är fortfarade inget smörj, det ser ut som om olje flödet till toppen är begränsat. Så det är nog dags för renovering av denna motor.

Två frågor:

1: Vad för V6 motor passar, i.e. det är bara att skruva fast grenrör sen kan man tuta och köra. Behöver bilen så vi måste ha en ersättnings motor medan vi renoverar orginal motorn.

2: Var köper man motor delar till en ford V6 till rimiliga priser i Svergie? Eller är det Tyskland eller England som gäller?

Kanske någon på forumet har en motor till salu.

MVH Dyna

PS: Jomen vi köpte just bilen så vi är inte den som har slarvat med olje bytena...

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

2.0, 2.3 eller 2.6 V6 från Taunus eller Granada borde vara väldigt mycket bolt on. Eventuellt behövs svänghjul från motorn ni har nu, eventuellt blir det lite mek med kylarslangar.

Även 2.8i från Granada passar rätt bra men det är ju mer jobb att konvertera till insprutning också.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Scoope
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: ons sep 21, 2011 3:08 pm
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00
Ort: Skellefteå

Inlägg av Scoope »

Jag har en motor från en 2.0 V6 ståendes här hemma komplett. Detta är en "svart" motor så det är en utbytes motor.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Vad som brukar skilja mest väsentligt utvändigt som jag minns är att startmotorn är lite olika placerad på några versioner beroende på vad motorn satt i, så det kan bli strul med transkåpan kontra avgasgrenrören. Annars är det ju i det mesta samma motor utvändigt från 2.0 upp till 2.6 med en del avvikelser i steget till 2.8 som jag inte minns exakt (var ju toklänge sen jag stod och plundrade vrak om dagarna och fort skulle det gå, på ackord). Viktigt att tänka på när det ska plockas sönder är iaf att det skiljer en hel del mellan 20M P5:s 2.0 V6 (kallad Tornado i reklamen, fast dessa tidiga kallas Taunus V6 som familj, Köln blev samlingsnamn först senare) och de senare eftersom de första åren hade en del barnsjukdomar som åtgärdades allt eftersom felrapporter kom in. God idé att lusläsa servicemeddelandena som finns samlade i det här dokumentet på http://www.taunus-m.ch/files/p5-tm_sammlung10.pdf - ja, på tyska men prova Google Translate och helst några andra tjänster på det, så bör det klarna lite. Bland det viktigaste är iaf skillnaden i vattenmantlarna när blocken ändrades -68 eller däromkring, färgen på motorerna ändrades för att underlätta igenkänning. Det är alltså olika toppackningar och placering av vattengenomföringarna, plus en del annat som olika längd på drivningen till fördelaren beroende på blockens godstjocklek som gör det viktigt att ha exakt koll på vad man ersätter med. Det finns en guide i nån av de senare verkstadshandböckerna för P5/P7/P7b som visar i detalj vad som skiljer mellan de motorerna.

Det sitter förresten en mer rappt växlad styrsnäcka i de där än de vanliga Taunus P5 har det skrivits av serviceavdelningen, så kasta den inte vid byte om den är glapp. Kan ju vara värd att kosta på att renovera och sätta tillbaks senare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

alla ovan nämnda 6or passar,även 2,9 mot växellådan men då krävs mer arbete (tråg olje pick up mmmmmmmmm)
2,8 (sierra) vore bäst men då får du byta bröstkåpa för vattenpump osv är fel samt plugga egr rören med bult och insug går från 2,6 men inte optimalt,jag har ett insug från bandvagn på min 2,8 samt stor förgasare,kan väl säga att en 17m med den motorn och utan bromsservo är,,,,,,,,,,, spännande och roligt

ett tips,om det är en 12v bil,köp en startmotor från en sierra el scorpio med v6 då den är mycket smidigare att ta bort och montera än skiten som sitter OG plus att det är bolt on

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Och 4.0 V6 OHV/SOHC (linjen utgår från 2.9:an) ur Explorer, Ranger och Mustang mfl tills runt 2005 när Duratec-linjen tog över, så har vi tagit upp alla sexor i den familjen :). Hupp! Finns ju 2.9 DOHC (Cossie) också. Btw har bandvagnsmotorerna (Hägglunds Bv 206 upp till -84) härdade ventilsäten, en specialbeställning av svenska försvaret.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus
Ort: skelleftehamn

Inlägg av 20mhardtop-67 »

2.0,2.3,2.6 och även 2.8 passar, flytta över svänghjul ,och oljetråg med oljepickupen , och motorfästena .men kylar anslutningarna sitter tvärt om på dessa motorer (efter 70-

Skriv svar