Frågor om capri som bruksbil

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Frågor om capri som bruksbil

Inlägg av Caprimk1 »

Hej :) jag har restaurerat upp en Capri mk1 a la -69 och använder den som bruksbil, japp varje dag! (fetaste kärran i stan :D). har just fått kortet för ca en vecka sen och som alla andra 18 åringar ska greppet på is testas.. nu har jag några frågor som skall ställas :)
  • Hur fungerar kent 1.6an som daglig anvädning? dvs. vad ska man se upp med och vad skall man inte göra? Den är vanlig "L" spec.

    Oljan byts var 3000 km eftersom ny olja är ett måste eller hur? motorvärmare används varje dag och bilen varvas ej då den är kall..

    Vad gör folk ofta för misstag då man kör capri?

    Kör 80 på ca 3000 varv i bilen är detta normalt?

    Håller den engelska axel bra för felinställda 75 hk?

    Några andra goda råd?
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det första jag tänker på ar ju att brukskörning går hårt åt bilarna, i synnerhet vinterkörning.

Det är synd om bilen är i bra skick, kör den hellre på sommaren och köp en lagom pundad V70, BMW 3-serien eller liknande holk.

Rent generellt så håller ju allt om det sköts och körs vettigt, så även en Ford.

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy
Ort: Gislaved

Inlägg av hans.khan »

80 och 3000 varv verkar en aning högt (4 växlar? ok. 5 växlar, inte ok)

det är upp till dig hur du vill göra, men en så pass snygg bil ska man akta för den värsta saltslasken på vinter (köp gärna en Ford till som du inte behöver vara rädd om)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Den är 4-växlad :) o ja denna bil var menad från första början att bli bruksbil eftersom har ej råd att ha flera bilar :) och den blir servad ofta. även underredsbehandling :) den skall icke bli en rolls-rost!
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Holma
Veteran
Inlägg: 894
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Ställ caprin över vintern och köp dig en slöförti som du kan sladda sönder med gott samvete i stället.
Det är mycket dyrare att rikta en capri som är lindad runt en tall än att köpa en ny skitbil ;) fast i det läget är väl bilen det lilla bekymret...

Btw är vänster skärmkant bak i bra skick eller behöver den bytas?
Jag har nämligen en ny ligger.

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Det där med tallen har man själv kommit på för nån dag sen.. roligt då man åker rakt å bakänden börjar släppa greppet :) 70km/h är nog max för vinterföre..

Inget som behövs ännu :) rostfri och nymålad för tillfället.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Rent mekaniskt är det ju inga problem alls att bruksa en Capri, alla slitdelar kan man köpa och bilarna är ju gjorda för att användas. Med fräscha oljor (men att byta var 3000 km verkar överkurs, en gång per år eller 1000 mil räcker) och vätskor i övrigt är det inga problem. Den tål också att marschas i 120 km/h om man vill det (vad kan det bli, 4000 rpm)?

Som andra varit inne på är det ju karossen som är den svaga punkten. Ser man till att inte köra i saltslask (spola av noga, speciellt under och vid alla falsar, låt torka) så är "torr" vinter inte speciellt skadligt.

Bra vinterdäck och rejäla avstånd är väl också vettigt. Kanske en sandsäck i bagaget som barlast.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Innerskärmar av plast eller aluminium (helst plast, mycket tystare så), åtminstone fram! :nono:. Capri är ju ännu mer full av skrymslen för smutsen att fastna i än Taunus och Granada och att köra öppet straffar sig illa kvickt. Har för mig Lokari tillverkat skräddarsydda till dem likaväl som till andra Fordar från 70-80-talen, men annars går det säkert att finna något annat i samma storlek som går att anpassa. Väl värt besväret och pengarna tjänar in sig när rostproblemen blir klart mindre.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Kom idag på att ha capri som bruksbil är kul. ofta står det 3-4 gubbar och tittar på bilen :) en mustang skulle aldrig få samma uppmärksamhet.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Holma
Veteran
Inlägg: 894
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Ja fränhetsfaktorn är hög på att köra gammelford året runt ;)
Själv är man för bekväm, granadan undanställd och en lagom upprostad mondeo blir offrad i salthelvetet :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Fordofilen skrev:Ja fränhetsfaktorn är hög på att köra gammelford året runt ;)
Själv är man för bekväm, granadan undanställd och en lagom upprostad mondeo blir offrad i salthelvetet :)
mm därför man inte vill köra granada året runt,, man är heltenkelt för rädd om bilen,, en mondeo escrutt eller sierra, scorpio är ju skitsamma ;) men klart en vacker dag undrar man väl varför man inte ställde bort en sån oxå ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Sen är det ju så att vintern är aldrig så lång som när man måste tillbringa den i exil bakom ratten i nån anonym tråklåda utan nerver (är Caprin det minsta som en Taunus/Cortina så rätar den genast in sig självmant med en varsamt lättad gasfot upp till de där ca 70 km/h och en uppnådd max utvridning till ca 30-35 grader, annars får man nog anse uppstället som ett faktum :p). Och en Mustang nästan oavsett vilken är ju snudd på dussinbil i sommartrafiken idag jämfört med en Capri, kanske läge att börja exportera tillbaks dem från USA som det görs med andra dyrare gamla lyxcoupéer :D. Något jag aldrig kan fatta är hur modellserien kunde plötsligt konkurreras ut av de form-, stil- och karaktärslösa GTI-småbilarna :confused:.

Sierra kan man nog beräkna som morgondagens klassiker eftersom de blev en sån succé och behållit folks intresse som få andra vardagsbilar från den perioden :cool:. Designen har redan fått det erkännandet bland branschfolk, trots att den ju bra mycket fortsatte där Escort mk III börjat. Absolut rätt tid nu för den som har plats över att fånga nåt välskött farfarsexemplar och ställa undan, de lär ju knappast bli billigare. Jag fick själv lite villha-känning :villha: häromkvällen när jag råkade parka V-traktorn intill en nyfräsch 2-dörrars hatchback (årsmodell ca 85-86 tror jag) vid snabbköpet, det var nog inte bara Ford-nerven som fick reflexmässig abstinenskänning av för lång väntan :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Holma
Veteran
Inlägg: 894
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

granadadr skrev:mm därför man inte vill köra granada året runt,, man är heltenkelt för rädd om bilen,, en mondeo escrutt eller sierra, scorpio är ju skitsamma ;) men klart en vacker dag undrar man väl varför man inte ställde bort en sån oxå ;)
Det gäller inte det exemplaret av mondeo som jag fått tag på ;)
Karossen håller en lagom standard för att man inte ska bry sig om en ilsken snöplog som tar en genväg genom bilen, men den går bra maskinellt. En perfekt vinterpulka alltså.
Vad det gäller Granadan så är den ju inte tiptop heller, men får den stå parkerad över "rötmånaderna" så blir den inte sämre iaf :)

Släggmek: Jag såg en sådan sierra (fast 5dr) parkerad för några veckor sedan, inte i perfekt skick men ovanligt fräsch. En sån borde man ha om 40 år eller så...

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Farsan hade en 1600 GT 681F block, men jag undrar vad skillnad hade GT modellerna egentligen? Vet att de hade annan utväxling och lättat svänghjul större Komp, större ventiler annan kamaxel och större insug? med 2-ports weber. vad andra skillnader hade de? är det svårt att göra om bilen till GT dvs. regga den som 1600 GT.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kom att tänka på den här schweiziska sajten som rymmer en del info på Capri, där finns en del kodnycklar för att tyda typplåtarna osv, scannade handböcker etc, fast språket hoppar mellan engelska och tyska så det är lite bökigt att gräva i: http://www.ford-capri.ch/start-e/home.html

Fordofilen: Mondeo lär nog sluta som en av de där bilarna ingen VILL komma ihåg, de få som inte redan upplösts i slaskvatten (Mondeo eller Treo? :p), så du kan säkert hetsa den mot snöplogarna utan dåligt samvete :laughing:. Glad att du är rädd om Granadan däremot och Sierra lär nog inte dröja 40 år till innan de erkänns kultstatus - roligt att det rullar fräscha även på andra håll, som jag sagt tidigare har vi ett förvånande stort och friskt bestånd av brukskörda Sierra här i länet trots att många hanteras utan större hänsyn - bra kvalitetsindikator tycker jag :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar