Frågor om capri som bruksbil

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia

Inlägg av Caprimk1 »

jag fattar inte alls hur folk kan tycka om dagens bilar. själv tycker jag att audi tt och volvo och även dagens fordar (tyvärr) börjar se ut som upp och nervända tvålkoppar. var är den häftiga långa motorhuven? och varför alla dessa datorsystem?!?!? brytartändning fungerar otroligt bra enligt mig! och även manuell chock. dagens bilar har inte någon själ och kommer aldrig att få. visst har de mycket hästar, kor och andra djur under huven! men spelar riktigt hästar någon roll då man har en ashäftig taunus med bakhjulsdrift och kostar ingenting i service? (gör det själv reparation) dagens bilar blir bara dyrare och dyrare. dessutom glömmer folk bort att det tar länge innan man har tjänat ihop pengarna om man köper en ny bil som tar 1-2 L mindre bensin än bilen som man hade förut som kostade en fjärdedel av priset av den nya bilen. Enligt mig är gamla fordar svaret på livets fråga ;)
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Människan blir dummare o dummare, så väldigt få klarar idag av att ens fylla på spolarvätska, lägg där till att det är väldigt omodernt o vara en riktig man idag, du ska kunna göra sallad, vara socialt formbar osv, en annan Neadertalare som klarar sig själv är inte så poppis på köttmarknaden idag, då blöjbyte och värma välling värderas högre än att kunna skruva med bilen och byta värmepanna i huset.

Marknaden kräver att bilar utvecklas idag, har någon billtillverkare använt samma delar i mer än tre år så är ju bilen helt omodern.

Bilen är fortfarande för många en statussymbol, för mig obegripligt då den statussymbolen blir väldigt dyrköpt för många som egentligen inte har råd med just den bilen, men som toppbelånar sig för att ha det, självklart så anser ju jag att har en råd med ny/dyr bil, ja då ska en ju självklart ha en, eller flera.

Fria valet måste ju få råda, jag har gjort mitt 1 brukssierra o 3 Datsun i garage/lada, hade jag haft pengar så hade jag köpt en ny bil, men behållit mina andra givetvis, för jag kan ju inte förneka att en åker jävligt skönt i en ny bil i mellanklassen, men jag skulle aldrig låna en kr för den "statusen", men det är mitt alldeles egna och högst enskilda val, resten av världen gör som den vill.

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia

Inlägg av Caprimk1 »

Människan blir dummare o dummare, så väldigt få klarar idag av att ens fylla på spolarvätska, lägg där till att det är väldigt omodernt o vara en riktig man idag, du ska kunna göra sallad, vara socialt formbar osv, en annan Neadertalare som klarar sig själv är inte så poppis på köttmarknaden idag, då blöjbyte och värma välling värderas högre än att kunna skruva med bilen och byta värmepanna i huset.
skulle inte har kunnat säga det bättre själv!

Vad jag tycker är väldigt ironiskt även i dagens läge är att folk tränar för att få stora muskler och sedan har de ingen nytta för de musklerna för ingen av dem är händiga och kan göra nånting :D
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Enigheten är så stor att vi kan starta en sekt för gammelbilsdyrkan :D (edit: och jag glömde fylla i: bra sammanfattning av samtiden, Mats :thumb: - träffsäker som vanligt :cool:). Ja, själv minns jag särskilt tre såna där tillfällen när folk kommit fram och varit smått lyriska över mina gammelbilar (tycker inte det räknas en gång när jag var ute med min Datsun som var rätt strippad på emblem och en taxichaffis efter en skur av beröm för skicket och stuket avslutade med "...men vad är det för märke, är det en VAZ? :idiot:" :laughing:). En kille låg tätt bakom i blåröken i flera kilometer :D för att få ett tillfälle att vinka in mig på en bussficka för att lägga ett bud på min dåvarande Taunus coupé, en halvfräsch Merca Kompakt och tretusen i kontanter var klart över marknadsvärdet sett till skicket påpekade jag, men killen stod på sig ändå. Det blev ändå ingen affär i slutänden för han fick tvärt jobb söderut och behövde något som tryggt klarade resan så mercan fick rulla neröver, å andra sidan var jag inte heller så säker på att jag ville byta bil, coupéerna växte inte på träd då heller även om jag nog kunnat sälja mercan och skaffa en lite friskare Taunus-sedan för beloppet. Kort sagt, gammelbilar är minst lika mycket en attityd och livsstil som transportmedel :-). Sen kan man alltid trycka tillbaka de som bråkar om utsläpp osv att vi de få kan köra bra många mil (om maskinerna är välskötta) innan vår miljöpåverkan når upp till vad de åstadkommer genom att beställa fram en ny typ vart tredje år eller så, jag såg en intressant kalkyl på det i en krönika och allt inräknat så låg en 60-70-talare bra till i matchning mot ett gäng moderna slit-och-släng-småbilar som byggts och förbrukats medan den bara tuffat på genom decennierna :).

Edit 2: måste bara berätta att när jag i afton var bort till macken med uppdrag att automattvätta en modern tvållåda så stötte jag på en tidigare butiksansvarig som tydligen återkommit nu efter några år på annat håll - första kommentaren: "Åh, men det är ju du som hade den där fina Forden :)! Är det den du ska in och tvätta?" Klart jag kunde bara göra en nekande grimas bort mot objektet, få en lätt medlidsam min tillbaka :p, och förklara kort att Forden är inte så fin i plåten längre men SKA rostlagas om inte jorden går under först... Som sagt, killen har inte synts till på åratal, vad jag hette var glömt såklart men Forden kom han ihåg! :D. 10 år gammal brukis = avskrivningsobjekt, rejäl gammelbil som t ex en Ford = evigt värde :D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar