Frågor om capri som bruksbil

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Lilljebjörn
Veteran
Inlägg: 296
Blev medlem: mån jan 05, 2009 8:49 pm
Namn: Johan Lilljebjörn
Kör: Ford Escort -75, Ford Escort kombi -76, Ford Escort -78, Ford Taunus Kombi -80
Ort: Ölme

Inlägg av Lilljebjörn »

Caprimk1 skrev:Farsan hade en 1600 GT 681F block, men jag undrar vad skillnad hade GT modellerna egentligen? Vet att de hade annan utväxling och lättat svänghjul större Komp, större ventiler annan kamaxel och större insug? med 2-ports weber. vad andra skillnader hade de? är det svårt att göra om bilen till GT dvs. regga den som 1600 GT.
Det finns inga svårigheter med detta som jag kan se. Visuella skillnader mellan en vanlig 1600 och en GT är ju minimala så frågan är, finns ens den besiktningsman som ser den skillnaden?
SKATTEBEFRIAT OCH BAKHJULSDRIVET, ANNARS KAN DET VARA!

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det var ju, beroende på årsmodell, rätt stora skillnader på inredning etc. också men det spelar kanske mindre roll för reggningens skull. I Sverige skulle ingen besiktningsman märka om man körde GT-spec på en XL men hur är det i Finland?

Tråden skulle ju inte handla om Mondeo men nog kommer de att ha sina anhängare också. Mondeon var första "moderna" Forden med riktigt bra vägkänsla, jag minns första provkörningen 1993, skillnaden mot andra nyare bilar var faktiskt rätt stor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Tro mig, de vet ifall bilen är en GT. Reglerna lyder såhär vid besiktning i finland: Du får göra vad du vill till bilen så länge du inte blir fast av polisen eller besiktningsmän :)
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Spelar det någon roll för myndigheterna om det sitter en GT motor i ??? Resten av bilen är ju samma ,jag tänker på bromsar , fjädrar osv ,Den kosmetiska skillnaden är ju faktiskt bara instrumentet om det är en "enbart " GT och inte en GTXLR
Apropå vinterkörning ...Det bör ju funka utmärkt ,det fungerade iaf för mig på -80talet då en Capri var som vilken bil som helst .Men var beredd på att det ROSTAR!!!och mycket dessutom .Man kan ju inte säga att gamla Fordar är välgjorda när det gäller rostskydd , De kunde rosta upp fullständigt på 3-4 år i Stockholms saltet...
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Köra en fin gammal "escort-coupe" som bruksbil och därtill under vinterhalvåret?!
Visst funkar underredsbehandling och innerskärmar till en viss del men modellen
är ett under av ställen där rostmonstret kan få gro i lugn och ro.

Rekommenderar konservering tills dess att vädret börjar likna nåt, starten på hojsäsongen är en bra måttstock.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Detta gränsar till OT eftersom bilen är klar, men jag minns en och annan entusiast som haft isär sina bilar har fått dem rostskyddade med s k flamsprutning av zink med mycket bra resultat även om nog inte ens det ger några absoluta garantier för vinterkörning. För den som sitter på gamla årgångar av Bilsport så går det att finna en hyfsat informativ artikel i något nummer från 80-talets senare del, men lite mer surfande än jag just hann borde kunna ge lite att gå på. I korthet handlar det iaf om att zink smälts och sprutas ut med tryckluft genom en handspruta på den bara plåten (sägs att man kan lägga handen på plåten direkt efteråt utan att bränna sig, så det är inga extrema förhållanden) i ett skikt ungefär motsvarande det som ett galvaniseringsbad ger. Zinken är ju galvaniskt aktiv och vandrar över skadan vid repor och stenskott, så att den "självläks" och bättre rostskydd kan man nog inte skapa. Menar, se bara på alla varmgalvade lyktstolpar som står pall i årtionden för både vägsalt och pinkande hundar :D. Liten edit: glömde säga att metoden används flitigt inom industrin för att rostskydda konstruktioner, så det är främst firmor inom tung verkstadsbransch som man har att vända sig till. Är det småskuttar som inte jobbar med "löpande band" så är det nog inte svårt att finna någon som åtar sig spruta en bil, men efter en dålig erfarenhet av ett par halvt förstörda stötfångare skulle jag inte rekommendera att överlåta blästringen före på någon industriblästrare (detta var ändå en firma som jobbade mycket med bilfälgar :mad:), verkar som att få förstår skillnaden i styvhet på 1 mm och grövre plåt utan blåser på enligt tumregel.

Upprepar ett evigt mantra nu, men värt att ha i minnet: Det där med "självläkningen" (oxidering) har jag själv testat på en av mina buskar som jag grundade med konsthartsbaserad zinkoxid-primer genom att dra en repa i ett stenskott (nackdel är att färgen chipsar mer än normalt om man inte betat zinken) och efter några veckor utomhus i ruskväder syntes inte ett spår efter repan, 1-0 mot rosten. Sen att rosten jobbar som vanligt från insidan som inte är zinkad/galvad, det får man förstås hantera med oljor och annan smet (skitigast men effektivast är tjocka mineraloljor eftersom de kryper och aldrig torkar ihop, men det kan i värsta fall tränga in och impregnera golvmattor och t o m innertak över tid) och precis som med trävirke så är det viktigaste att hålla extra noga koll på ändarna :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

förresten hur fungerar (fungerade) dessa 3.0 L capris i snön? har de en essex motor även i baklukan som motvikt?
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Måste ju vara rena slänggungan med den viktfördelningen :D. Jag vet folk som haft cementsäckar som bagagerumsballast vintertid i framtunga bilar, men då står man ju där snarare med en cementklump till våren om man bor i klimat där vädret ofta är fuktigt på vintern. En fastsurrad men öppen låda gårdsgrus är bättre då. Att flytta batteriet till skuffen kan förlåta en del, men försvårar kallstarter då spänningen tenderar falla vid kraftig kyla i en lång kabel fram till motorn. En bekant fick ovanpå det vara glad vid en påkörning bakifrån att det inte blev brand när tanken började läcka och batteriet slogs loss från sin plats bakom ena hjulet :eek:. För- och nackdelar med allr... man måste dessutom tänka på¨att ha en ventilerande avluftning så att det inte kan samlas avdunstande högexplosiv vätgas i bagagerummet, så en tillsluten och välförankrad batterilåda omkring är ett plus. Jag skulle nog montera en snabbfrånkopplare just innanför bagageluckan också, ifall olyckan skulle vara framme.

Essex är den i särklass tyngsta sexan, många fler delar och mera yta än Taunus/Cologne-sexorna p g a konstruktionen med överliggande kammar och dessutom konstruerad för att kunna byggas även som en diesel har den en mycket kraftigare bottendel på gott och ont. Förmodligen skulle man utan mera problem kunna göra som sydafrikanerna hos Basil Greene Motors (Perana Capri) mfl och montera Fords Windsor-V8 i stället och få en bättre bil allt sammantaget. Då finns ju också en massa eftermarknadsdetaljer i aluminium att spara vikt med, enbart fördelar över Essex utom vid typbesiktningen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Jag måste verkligen säga att köra capri till vardags fungerar VÄLDIGT bra kört 2 veckor och fått ihop till ca 1500 km. och inga problem alls! kenten är en väldigt pålitlig motor. även i standardform! fick ner bränsleförbrukningen till 5-6 L/100km även häromdan :eek: :eek: körde förståss bara ca, 60 km/h men det var halt väder så. obs vi pratar att den här motorn är ca 45 år gammal och 5-6L/100 är otroligt.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Bild

Ett finskt diagram över L/100km över hur hårt man kör :) fanns i en handbok

50 km/h: 5.8 L
60 km/h: 6.2 L
70 km/h: 6.6 L
80 km/h: 6.8 L
90 km/h: 6.9 L
100 km/h: 7.2 L
110 km/h: 7.7 L
120 km/h: 8.4 L
130 km/h: 9.6 L
140 km/h: 11.8 L
145 km/h: 13.6 L

Ifall ni inte ser texten :) detta gäller bara förståss "L" modellerna
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tveklöst kan en välbevarad eller renoverad 70-talare fungera lika bra i dagens trafik som något modernt, utom att de flesta orörda kommer efter på motorvägen då. Kan man snacka om några nackdelar förutom sämre krockskydd (men detta ska jämföras med många halvfuskade stjärnor i krocktesten där en del bilar preparerats av tillverkarna) och sämre bromsar är den stora faran när det kommer nån som bara är van att hantera dagens nästan självkörande bilar bakom ratten :D, de är inget för mobilfumlare och dylika som verkar hellre göra allt annat än köra bil :p. Gamla Fordar och dylikt är bilupplevelse lika mycket som transport :), de där som dillar om "mindfulness" och annat tankeflum borde prova det som omväxling till sina pendlarkuvöser, men då fick de nog trauma av att oroa sig för alla svårtolkade billjud och vibrationer :laughing:. Bilar som inte kräver att köras på max för att ge körglädje :cool:.

Kul med lite siffror, såna där tabeller är svårfunnen info :). Ja, det är ju lite av en allmän missuppfattning att gamla bilar på något vis automatiskt drar mera bensin än nyare vilket syns tydligt i tabellen.

I själva verket är det som med det mesta annat att gamlingarna drar efter hur mycket de belastas om allt är friskt, fräscht och väljusterat och man håller jämn fart. Din Capri är ju ett snyggt bevis på det, men inte så förvånande och det är ju kul - Fordar från den tiden hade ett gott rykte för bra ekonomi utom de största sexorna, jag har t o m hört berättas om en Taunus GXL 2.3 som utan problem kunde dra strax under litern på landsväg trots maxeffekten på 115 hk DIN :). Mina Taunusar har med Pinto i bästa dagsformen och snålställda tangerat 0,8 på landsväg (med 1600-motor körd bara 4000 mil och lilla originalbakaxeln bakom då, den är mera lättrullad bortsett från att vara mera ekonomiskt växlad hellre än ge dragstyrka). 70-talarnas dåliga rykte beror iaf här i Sverige mycket på den unika (idiotiska) avgasrening vi drabbades av då när tjänstemän trodde de var motorexperter och tvingade fram rörmokerier modell skämtteckning för att "återvinna" avgasernas överloppsbränsle vilket gav snygga siffror för vissa gaser men en total ökning :rolleyes: av både utsläpp och förbrukning, i regel 1-1,5 deciliter mera per mil på en 2-litersmotor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Släggmek skrev: Gamla Fordar och dylikt är bilupplevelse lika mycket som transport :), de där som dillar om "mindfulness" och annat tankeflum borde prova det som omväxling till sina pendlarkuvöser, men då fick de nog trauma av att oroa sig för alla svårtolkade billjud och vibrationer :laughing:. Bilar som inte kräver att köras på max för att ge körglädje
:D :D :D :D

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Haha häromdan stannade en gubbe mig! HAn ville se på bilen. Hans capri var förvarad på ett museum.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det är ju detta som är så kul, dessa gamla vardagsbilar, som nu börjar bli unika, samma när jag var ute o körde med något av mina japps, en o en annan höll ju på o trilla av stolen på någon uteservering, eller snubbla på trottoaren.

Det känns ju lite kul sådant, samtidigt som äldre kommer fram o säger att dom ägt en dito bil och dom önskar dom kunde vrida tillbaka klockan, för vad den bilen var bra osv, samt att som jag skrev innan, det är ju gamla fd dussinbilar som nu är unika, och kostar inte många kr i inköp, så en turkamason för en mille är inte nödvändigt som k*kförlängare :D:D

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

jag fattar inte alls hur folk kan tycka om dagens bilar. själv tycker jag att audi tt och volvo och även dagens fordar (tyvärr) börjar se ut som upp och nervända tvålkoppar. var är den häftiga långa motorhuven? och varför alla dessa datorsystem?!?!? brytartändning fungerar otroligt bra enligt mig! och även manuell chock. dagens bilar har inte någon själ och kommer aldrig att få. visst har de mycket hästar, kor och andra djur under huven! men spelar riktigt hästar någon roll då man har en ashäftig taunus med bakhjulsdrift och kostar ingenting i service? (gör det själv reparation) dagens bilar blir bara dyrare och dyrare. dessutom glömmer folk bort att det tar länge innan man har tjänat ihop pengarna om man köper en ny bil som tar 1-2 L mindre bensin än bilen som man hade förut som kostade en fjärdedel av priset av den nya bilen. Enligt mig är gamla fordar svaret på livets fråga ;)
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Skriv svar