Nybörjarfrågor! Taunus -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Nybörjarfrågor! Taunus -73

Inlägg av Korallreven »

Hallå!

Nybliven ägare till en vit härlig Taunus 1600 L -73 som jag hade tänkt göra i ordning ordentligt i vinter. Kanske startar en projekttråd rent av :)

Jag har grävt igenom forumet ordentligt men har fortfarande en del konstiga frågor som säkert kräver lätta svar.

Jag numrerar dom så får ni svara så gott ni kan på dom ni vill/kan! :)

1. Ventilknack. Tittade efter men förstod inte direkt vart man justerar ventilerna, kan någon förklara? Berätta gärna om du vet avståndet som ska vara mellan kamaxeln och ventilerna också!

2. Jag såg någon bild nånstans där nån fixat dubbla utblås, det såg ut som om man bara grenat röret i "främre mittendelen" någonstans sen fortsatt med ett extra originalsystem på andra sidan. Är detta ens möjligt? (Inte tittat under bilen än :s)

3. Jag var på främre kofångaren för att se om jag kunde få bort den för att sen ta bort den svarta gummilisten som sitter på den, eftersom den hänger och ser ut som skit. Trodde det skulle va en dans på rosor att skruva loss den men icke. Så, hur får jag bort kofångaren? Måste jag lyfta bilen och ta den underifrån?

4. Noterat enligt Wikipedia att 1600GT har en tvåportsförgasare. Om jag lyckas lägga beslag på en sådan (med tillhörande luftburk/filter), är det bara smälla på den på motorn? 16 extra hästar dirren?

5. Handtaget på förardörren är utsatt för inbrottsförsök så den går inte att låsa. Kan man byta låskolv med passagerardörrens rakt av? En polare påstod att detta var möjligt på vissa äldre bilar.

6. Vindrutan är sprucken men jag har fått med en sprillans ny. Dock behöver jag en väldigt bra guide om hur man byter, annars får det bli att lämna in bilen, vilket ändå känns onödigt eftersom jag hört att det tydligen ska vara relativt lätt?


Öhm, jag har nog fler korkade frågor men vi kan väl börja där! Tack på förhand!

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hej.

Det första du ska göra är att köpa en handbok på bilen, typ Haynes, finns dom inte nya att köpa så är Tradera ett bra tips, köpt någon till mina Datsun där.

1 0,25 på insug och 0,30 på avgas är oftast lagom på dom flesta bilar.

4 Mmm tvåportsförgasare och annan kam om vi ska vara riktigt petiga, kamen som används är en vanlig 2.0 Pinto kamaxel.

5 På många äldre bilar så är det samma, ja, men jag vet inte om så är fallet här.

6 Sitter rutan med gummilist, ej limmad, ja då går det utmärkt att byta själv, dock så brukar själva listen vara väldigt dålig pga ålder, men är en försiktig så brukar det gå.

Användarvisningsbild
Lilljebjörn
Veteran
Inlägg: 296
Blev medlem: mån jan 05, 2009 8:49 pm
Namn: Johan Lilljebjörn
Kör: Ford Escort -75, Ford Escort kombi -76, Ford Escort -78, Ford Taunus Kombi -80
Ort: Ölme

Inlägg av Lilljebjörn »

3. På modellen efter din kan man lossa kofångaren bakom grillen. Sitter säkert likadant på din. Ford brukade ju inte ändra sig på den tiden.
SKATTEBEFRIAT OCH BAKHJULSDRIVET, ANNARS KAN DET VARA!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ventilspelet på Pinto 2.0 ska vara 0,20 mm på insug och 0,25 mm på avgas. Jag minns inte om 1600 har andra ventilspel men jag tror inte det. Spelet justeras genom justerskruvar som sitter mitt emot ventilen, på andra sidan av kamaxeln. Först ska en 15 mm låsmutter lossas, sedan vrider man justerskruven med 19 mm nyckelfattning.

1600 GT hade som sagt annan kam, annan fördelare och bättre grenrör också så det är inte bara att hänga på en förgasare. Generellt sett är ett byte till 2.0 oftast enklare och det ger mer effekt. Men en väl fungerande 1600 GT är en rolig motor, inte snabb, men rolig (den gillar att varva).

En mekhandbok är guld värd för dig, jag rekommenderar att du skaffar en. Till Taunus finns det flera vettiga svenska böcker så leta på bibliotek, Tradera etc.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »


Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Inlägg av Korallreven »

Tack för bra och snabba svar!
Ställde in dom på 0,25 insug och 0,30 avgas på alla utom en, den som sitter närmast förgasaren.... Hade inget bra verktyg för att kunna ställa in den utan att behöva ta bort förgasaren.. Ska nog försöka lösa det imorgon.

Efter detta och efter att vi höjt tomgången gick den bättre, tills den blev varm, då började den knacka lite igen. Kan bero på den sista ventilen, kan bero på annat.. Kanske får ställa in dom på 0,20/0,25 annars och prova lite.

Kom underfund med hur man justerade dom, dock gjorde jag tvärtom än vad therealpinto beskrev, började med justerskruven, sedan låsmuttern men det löste sig i slutändan.

Eftersom den gått under 7000 mil så känns det dumt att byta motor ändå, fastän att suget efter en V6 är stort. Men det kan vara något för framtiden.

La bud på boken (hoppas bara inte någon annan Taunus-entusiast är här inne och snokar och sen börjar budkriga med mig :/) och även en instruktionsbok, nytt luftfilter och nya bromsbelägg till skivorna fram.

Bilen har stått länge, drygt 11 år, så bromsarna ligger emot och har sig. Ska ta en djupare koll imorgon på kolvar och belägg. Blir en heldag i garaget! Håller på att lacka om grillen också bl.a. Efter bromsarna så ska vindrutan bytas och hastighetsmätaren ska felsökas och lagas innan det är dags för första besiktningen på 13 år :D

Har dock en annan fråga. Tittade på bilder från utländska instruktionsböcker men kunde inte finna en knapp i dessa som jag har mitt på instrumentpanelen enligt bild (mitten). Vad är detta för knapp? Antog direkt att det var choken, men det är ju automatchoke på bilen. Den är lite fjongig och går inte "knäppa på" som de andra knapparna. Vad är detta?

Mvh!
Bilagor
IMG_4438.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej och välkommen, kul med en nybörjarentusiast som vill meka Taunus! :)
Okay, angående frågorna då:

3. Främre stötfångaren sitter med två bult på vardera sidan i ramtassarna, dessa nås genom att man tar bort grillen och sedan blir det att fumla med ett spärrskaft etc just nere i hörnen där gavlarna möter bottenplåten framför kylaren - de sitter alltså i sidled i balkarna, för att uttrycka det lite vimsigt men kommer inte på bättre just nu. Ah, får bli en snabbskiss, se bilaga. Den bakre sitter monterad på liknande sätt, men bultarna på den nås enkelt eftersom de sitter iskruvade uppifrån, bara att lyfta på mattan.

4. Ah, som grabbarna säger plus att vad jag minns är det rakt av samma topplock som till 2.0 (något större ventiler än 1600), så hittar du ett gammalt sånt som är fräscht (lycka till ;)) så har du de flesta specsen klara som bulta-på, 2-ports insuget går att skifta emellan bägge topparna fast det ska dessutom vara ett avgasextraktorgrenrör i stål som är lite svårfunnet. Har funnits eftermarknads också iofs, säkert enklare att få tag i. Alternativ tre är att snickra ett eget, det var ingen avancerad samling rörböjar utan ganska rakt ner till kollektorn.

6. Rutorna sitter bara ditklämda med gummilist, så det är inte så svårt att byta men välvningen gör att man får vara extra försiktigt i hörnen så att framrutan nte spricker (vilket i så fall brukar ske i nederkanten, verkar som att spänningarna är störst där). Eftersom bakrutan är ganska plan är det ett lite enklare jobb, kan tilläggas. En av glasmästarna här på byn brukade använda ett trick med att lägga en flagglina (med en plasthylsa i änden som påförare) i gummilistens skåra vid monteringen och sedan dra ut den försiktigt en bit i taget så gick läppen ut enkelt och smidigt.

Du bör för övrigt kolla hur gammal kamremmen är och hur många mil den gått, liksom om spännrullen är bytt samtidigt. Ursprungligen var remmen god för 4.000 mil, men jag har läst på sistone att moderna remmar kan hålla ca 6.000 mil fast just Pinto tenderar slita extra hårt på dem p g a den enkla konstruktionen. Spännrullen har jag brukat byta varannan gång (ca 8.000 mil alltså) och om det möjligen har berott på tur, men än har ingen nypt utan det har varit remmarna som brustit av ålder eller slitage (5000-nånstans kan bli lite mycket på en gammal rem... :banghead:) så det är en bra investering att byta en gång för mycket hellre. När bilarna var nya var rekommendationen att byta rulle samtidigt med rem, enligt vad jag minns från nån handbok. Egentligen behövs ett original specialverktyg för att byta rullen, men iaf jag har alltid klarat det med några blånaglar och vanliga verktyg (sexkantnyckel och en platt skruvmejsel som mothåll), dock är det MYCKET viktigt att få korrekt slack på remmen för att inte antingen orsaka onödig anspänning eller att den kuggar över. För 1600 innebär sånt att kolvarna möter ventilerna, på en motsvarande 2.0 blir det bara ett odramatiskt stillestånd om den inte är planad eller har fått andra kolvar.

Den där mystiska knappen är en testknapp för den lilla röda bromsvarningslampan som sitter bredvid, skulle tro detta är unikt för Taunus-Cortina och sitter enbart i bilarna med den gamla instrumentbrädan. Krumeluren som är tryckt på knappen symboliserar bromssystemets rör dragna mellan hjulen.

Blir det inte napp på nån verkstadshandbok kan du PM:a mig om de ämneskapitel du behöver, jag har den gamla OK-handboken som jag kan skanna ur och mejla dig när jag får en stund över ifall det inte gäller en massa sidor :). Har för mig jag har någon mer omfattande originalhandbok som PDF nånstans också, men det är antingen en tysk eller engelsk upplaga i så fall.
Bilagor
ford taunus stötfångarbultarna fram.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Inlägg av Korallreven »

Tack, tack!

Hittade dom bultarna till slut, det var helt enkelt dom enda bultarna som fanns i hela frontregionen, men det kändes som om bultarna borde ha gått rakt ut (framåt) men nu är båda stötfångarna borta och likaså gummilisterna som satt på dom. Ska smörja dom med autosol tills dom skiner som solen, sen hoppas jag att jag kan hitta några snygga pluggar att sätta i hålen där gummilisterna suttit, något ni vet nått om?

Finns en billig 2portare på bildelsbasen just nu för en billig peng, men det ser inte så skapligt ut. Likaså hade Dalhems billiga filter till det.. Men får se om man ska slå till, det kan ju gå att rusta upp förgasaren lite i värsta fall.

Gummilisten till rutan ser otroligt bra ut så det ska inte vara några problem att återanvända den, dock så har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga eller vart jag ens ska börja.. Lite dumt med när man inte har värmegarage och det börjar dra sig mot minusgrader :/ Alternativet är ju som sagt att lämna in den, vad tror ni en firma kan ta för ett sådant jobb med en ny ruta i handen?

Tittade snabbt på den när vi justerade ventilerna och den såg helt okey ut! Men jag googlade lite nu och hittade en rem för 149kr (här) vilket verkar billigt, för visst är det bättre att byta en gång i onödan. Spännrullen kanske man borde se över också. Hur ser man isåfall slitage på den?

Ha! Vilken konstig grej. Händer ingenting när jag trycker på den, men jag kanske borde laga den så jag kan ha en liten röd discolampa att blippa med :D

Får se om jag lyckas kamma hem den, aktionen går ut imon på morgonen.. Annars får jag väl höra av mig! Sprängskisser på typ hela bilen har jag hittat på nätet, likaså en tysk instruktionsbok men det var inte mycket man förstod i den.....


Kan bara berätta smått vad som görs med bilen, känns som om man fått en del gjort på de 4 dagar jag ägt den haha.
Började med att tvätta och städa ur den totalt, summa summarum lär jag väl lättat den nått kilo från skit. Ventilerna är justerade, grillen är lackad helsvart förutom kanten runtom och runt framlysen, men ska lackas en gång till. Stötfångarna är bortplockade för renovering. Bromsarna låg på efter att man bromsat så vi har tittat på belägg och kolvarna. Kolvarna ville inte gå tillbaka även att vi "pumpat" dom, så ska beställa nya ok imon istället. Nytt luftfilter är också beställt. Sen har jag "fuktat ur" den och plockat bort skitfula bakrute-bromslysen och massa sånt smått m.m m.m.

Dock så undrar jag också, om man ska börja felsöka varför inte hastighetsmätaren fungerar, vart börjar man? Kolla wiren? Vart kan problemet annars vara? Likaså bensinmätaren fungerar inte men temperaturmätaren gör det.

mvh Alex

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är INTE samma topp på 1600 och 2000. 1600 har mindre förbränningsrum, sätter man en 2-literstopp på en 1600 förlorar man massa kompression, inte bra.

Byt kamrem! ;-)

Kolla hastighetsmätarvajern, först att den sitter i lådan och hastighetsmätaren. Den brukar gå av...

Om tankmätaren inte funkar, börja med att kolla om kabeln till givaren sitter på tankarmaturen. Det blir ofta dålig kontakt där så att putsa upp ytorna brukar vara bra. För att testa om det är mätaren eller givaren som spökar kan du testa att jorda givarkabeln. Går mätaren i topp är det givaren som inte funkar (eller dålig kontakt till givaren).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Inlägg av Korallreven »

therealpinto skrev: Kolla hastighetsmätarvajern, först att den sitter i lådan och hastighetsmätaren. Den brukar gå av...

Om tankmätaren inte funkar, börja med att kolla om kabeln till givaren sitter på tankarmaturen. Det blir ofta dålig kontakt där så att putsa upp ytorna brukar vara bra. För att testa om det är mätaren eller givaren som spökar kan du testa att jorda givarkabeln. Går mätaren i topp är det givaren som inte funkar (eller dålig kontakt till givaren).

Gustaf
Tack för mycket bra svar! Ska kolla upp detta genast! :)

mvh

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

therealpinto skrev:Det är INTE samma topp på 1600 och 2000. 1600 har mindre förbränningsrum, sätter man en 2-literstopp på en 1600 förlorar man massa kompression, inte bra.
Gustaf
Så mycket för gamla skrotarminnen... :p Bra det blev utrett :). Fast visst är det så Gustaf, att GT:ns 1600-topp är inte samma som vanliga 1600? Sen är det väl också så att kanalerna är lite trängre på vanliga 1600-topparna än på 2.0? Det har sagts mig att de är tacksammare att porta p g a de har aningen mer gods på rätt ställen än där 2.0 har snarast för vida kanaler, alltså på de ställen som fordrar uppspackling för att få rätt form.

Nå, jag ska iaf varna bestämt för att blanka upp stötfångarna med Autosol. Även om det kallas kromglans så är den viktigaste och mesta beståndsdelen slipmedel som effektivt slipar bort just kromlagret som ger lystern, så det kan möjligen användas om där finns nån fläck som inte går att lösa upp kemiskt. En gnuggning med Varnolen (lätt lacknafta), kristallolja eller annat relativt milt lösningsmedel för att få loss fastfrätt grovsmuts och sedan vanligt hårdvax blandat med tålamod och armbågssvett brukar duga gott för att få bra lyster som står sig.

Men däremot är Autosol väldigt bra för sånt som att rugga upp vissa gamla lackytor som blivit så matta att vanliga lackrengörare inte biter (Autosol går inte bra på klarlack, men en del solida lacker och i synnerhet typ 1K konsthartsbaserad maskin/traktorfärg får hög lyster - det beror på materialet så man får prova där det inte syns så mycket) och gammal gelcoat på glasfiber.

Som jag minns det var kvaliteten på mätarna i den gamla brädan (fabrikat Jaeger om jag minns rätt, i senare brädorna sitter VDO-prylar som håller bättre) inte särskilt bra utan kunde gå sönder redan när bilarna var nån tio år/10-15.000 mil bara, så risken är stor att felen sitter i själva mätarklustret även om både hastighetsmätarwiren och drevet nere i lådan är saker jag varit med om gett upp av åldersskäl på de där. Lite pillrigt att få isär, wirens hylsa sitter fastklämd med en invändig låsring i växellådan.

Misab (http://misab.se/utfors.php) rear ut fabriksnya Weber 32/32 DGR för 4 papp just nu (...ungefär ordinarie prislapp på tidigt 80-tal) vilket har igen sig över milen med dagens soppapriser jämfört med en välnött och glappande originalförgasare från skroten (spjällaxlarna brukar ha nött ner godset eftersom de saknar riktiga lagringar) och nytt är ju alltid nytt. Svårt att säga av bilden på hemsidan men det verkar vara samma grundtyp som DGV/DGAV som användes på Pinto, de borde kunna svara på telefon om den passar om ingen här vet. Iofs satt det 32/36 på Pinto, men ska du ha kvar 1600:an så är det ändå en bra uppgradering motför enkelpottan på 32 mm :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har för mig, men är inte helt säker på, att 1600 GT hade större ventiler. En standard 1600-topp är trängre än 2-liters, och visst kan den vara ett bra val för portning men det blir också en massa extrajobb. Till exempel behövs längre ventiler än till 2.0 eftersom taket i förbränningsrummen är lägre.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra info, tackar :). Ja, jag har för mig jag med att det skiljer några millimeter på ventilerna mellan vanliga 1600 och 1600 GT, man kan säkert hitta det i några gamla papper. Sen är det förstås säkert mer att ta ur för att få samma area som 2.0 men vad jag minns har de inte samma branta golvvinkel i kröken på insugssidan. Frågan är väl om rågjutningen är motsvarande som 2.0, annars är det ju risk att man försvagar kanalväggarna eller rent av slipar igenom ifall godstjockleken är samma på de trängre kanalerna, verkar ju iofs bara dumt om de skulle ha tagit fram en topp med omarbetade vinklar i kylkanalerna bara för att få en jämn godstjocklek, men det borde man väl kunna mäta fram.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5722
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

angående låset så tror jag låskistan är olika,, då armarna sitter på olika sidor på vänster och höger, jag kan ha fel men vill minnas det

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, sen är det väl precis samma på Granada mk 1 vad jag minns, aningen lättare att hitta en sån att ta handtagen av.
Korallreven skrev: Gummilisten till rutan ser otroligt bra ut så det ska inte vara några problem att återanvända den, dock så har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga eller vart jag ens ska börja.. Lite dumt med när man inte har värmegarage och det börjar dra sig mot minusgrader :/ Alternativet är ju som sagt att lämna in den, vad tror ni en firma kan ta för ett sådant jobb med en ny ruta i handen?
Låter definitivt som läge att lämna in, att byta ruta i minusgrader är inget att rekommendera varken för hantverkets skull eller bitarnas, eftersom listen blir tvärhård och sprickrisken ökar i glaset, inte minst är det ju ett plastskikt mellan rutorna som stelnar. Tippar upp mot en tusing, mer bör det inte gå på i alla fall. Ändå billigare än att spräcka rutan själv :banghead:, risken är ca 50/50 även för en hyfsat van och mer än så i låg temperatur utan tidigare vana. Nu var det många år sedan jag petade ur rutor sist, men så vitt jag minns gick det enklast och säkrast att börja kila ur gummit i ovankant och en liten bit in från ytterkanten för att inte lägga onödig spänning i hörnet, sen jobba sig försiktigt först utåt, sen inåt/neråt.
Tittade snabbt på den när vi justerade ventilerna och den såg helt okey ut! Men jag googlade lite nu och hittade en rem för 149kr (här) vilket verkar billigt, för visst är det bättre att byta en gång i onödan. Spännrullen kanske man borde se över också. Hur ser man isåfall slitage på den?
149 spänn för en rem från Continental, tror jag beställer en själv! :D Ja, det är väl under Biltemas listpris för okänd kvalitet. Utseendet säger inte mycket även om fransiga kanter/tänder och torrsprickor är tydliga signaler, en gammal rem kan gå tvärt av ändå om fibrerna inuti är utmattade - har jag råkat på. Rulle kan man hitta separat nånstans, fast de är lite dyra i så fall. Nån har sagt mig att man kan byta lager i dem, men jag har inte blivit klok på hur man separerar bitarna :kopfkratz, iofs inte kollat så noga heller. Att veta om de är okay ett tag till är inte så lätt, men reka lite på den och snurra upp lite spinn - det ska inte kännas något spel, inte vibrera eller "durra" något varken känn- eller hörbart. Om den inte är torr på fett eller ingrodd med skit och sand så bör den kunna hänga med ett varv till i så fall om den bara hängt med ca 4.000 mil. Men några garantier kan man förstås aldrig ge.
Ha! Vilken konstig grej. Händer ingenting när jag trycker på den, men jag kanske borde laga den så jag kan ha en liten röd discolampa att blippa med :D
:laughing:... nå, förmodligen har det blivit oxid på nån anslutning, att lampan eller testknappen ska ha gått sönder kan man nästan utesluta.
Får se om jag lyckas kamma hem den, aktionen går ut imon på morgonen.. Annars får jag väl höra av mig! Sprängskisser på typ hela bilen har jag hittat på nätet, likaså en tysk instruktionsbok men det var inte mycket man förstod i den.....
Jo, som sagt - säg till du om det behövs några blad att gå på, tar det när jag hinner i så fall :). Någon svensk upplaga av Fords verkstadshandbok hittas i a f inte än på nätet, så det är väl vad vi gamlingar :wheelchai har i hyllorna som gäller i brist på bättre. Vad jag tror går att hitta är den engelskspråkiga Ford-handboken för Cortina mk III (byggd i England, Holland, Irland och Nya Zeeland), men den ger bara hjälp i vissa avseenden eftersom det är lika mycket som skiljer som de har gemensamt. Snårigt, det där.
Bromsarna låg på efter att man bromsat så vi har tittat på belägg och kolvarna. Kolvarna ville inte gå tillbaka även att vi "pumpat" dom, så ska beställa nya ok imon istället. Nytt luftfilter är också beställt.

mvh Alex
Ja, nya ok är ju svårfunna men fabriksrenoverade kan man ännu få för runt 700 spänn stycket (plus stomkostnad om man inte har några att byta in). Oken skiljer förresten i placeringen av slangens anslutning på de första årsmodellerna (anslutning mitt på gaveln), så det kan vara tvunget att byta slang också om det bara går att få tag i den senare typen med anslutningen upptill. Slangarna är motsvarande längd och anslutning på de senare som på Escort mk IV. En gång rev jag ett ok själv och handpolerade kolvarna (att börja med får man ta ur beläggen och pumpa tills de åker ur innan man tar isär det) och rostade av okets halvor. Iofs inget svårt jobb om man har lite mekvana, men där får man se upp så att man inte repar ytorna och risk finns att det blir läckage emellan halvorna om gummitätningen inte är fräsch vid återmonteringen. Kan man få tag i nya dammskydd är det bra, eftersom de ofta är skadade. Btw, se till att ha den modernare sortens hylsor och nycklar med greppkanter i hörnen (Snap-On´s utgångna patent, Biltemas på lösvikt duger gott) - bromsarna sitter ihop hårt som fasen och det är lättare än man tror att få ett tvärsläpp där med en halvsliten eller enkelt gjord nyckel eftersom skruvskallarna inte är särskilt höga.

Nytt luftfilter är också bra, det betalar igen sig i minskad soppakostnad inte minst :). Kom ihåg bara vid beställning att det är olika storlek på filtren på 1-port (svart luftburk) och 2-port (blå luftburk).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar