Nybörjarfrågor! Taunus -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Vet i tusan om du ska lägga penulas på o skaffa insug, förgasare och kamaxel till din 1600, jag hade bytt till en 2,0 Pinto istället, som jag gjort en översyn på istället.

Matchportat och lämnat motordelarna till firma som kollat upp grejerna och gett ventil o dess säten lite bättre vinklar osv, en mild trimkam och en 32/36 DGAV så hade du haft en trevlig brukspinto.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmmm, ja... där kan jag å ena sidan hålla med Mats, å andra sidan är det inte så bara att byta motor om man ska göra det seriöst och vill att allting ska hålla i längden. Visst kan man kasta i en 2-liter utan att göra mycket mer än att trycka dit 1600:ans lilla koppling (som förresten är i princip samma som på bl a Saab 2.0 i 99:an, så den är rätt tålig ändå), men tänker man att allt ska hålla mer än några säsonger eller att det ska användas för mer än lugn körning (då kan man ju lika bra behålla 1600:an ;)) så bör man uppgradera hela drivlinan, kan jag säga som provat bägge vägarna med dessa. Ska det tas ut mera än de max 99 hästar som GXL 2.0 hade så är det inget att tveka om. Har inte tid att gå in på detaljerna just nu, men jag kan återkomma om det här i tråden endera dagen med en hyfsat sorterad beskrivning av vad som måste bytas i så fall och var man finner det om man inte har en hel bil att plocka ur :) (iofs finns väl i princip allt redan beskrivet i andra arkiverade trådar, men vi har yrt runt ganska kors och tvärs om detta). Det är nästan rent bulta-på och jobbet ryms inom en hård helg om man har allt framme, men förstås underlättar det om man har en hyfsat komplett donator och/eller vet vad som matchar från vad :jobbar5:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5722
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Ja, sen är det väl precis samma på Granada mk 1 vad jag minns, aningen lättare att hitta en sån att ta handtagen av.



Låter definitivt som läge att lämna in, att byta ruta i minusgrader är inget att rekommendera varken för hantverkets skull eller bitarnas, eftersom listen blir tvärhård och sprickrisken ökar i glaset, inte minst är det ju ett plastskikt mellan rutorna som stelnar. Tippar upp mot en tusing, mer bör det inte gå på i alla fall. Ändå billigare än att spräcka rutan själv :banghead:, risken är ca 50/50 även för en hyfsat van och mer än så i låg temperatur utan tidigare vana. Nu var det många år sedan jag petade ur rutor sist, men så vitt jag minns gick det enklast och säkrast att börja kila ur gummit i ovankant och en liten bit in från ytterkanten för att inte lägga onödig spänning i hörnet, sen jobba sig försiktigt först utåt, sen inåt/neråt.



149 spänn för en rem från Continental, tror jag beställer en själv! :D Ja, det är väl under Biltemas listpris för okänd kvalitet. Utseendet säger inte mycket även om fransiga kanter/tänder och torrsprickor är tydliga signaler, en gammal rem kan gå tvärt av ändå om fibrerna inuti är utmattade - har jag råkat på. Rulle kan man hitta separat nånstans, fast de är lite dyra i så fall. Nån har sagt mig att man kan byta lager i dem, men jag har inte blivit klok på hur man separerar bitarna :kopfkratz, iofs inte kollat så noga heller. Att veta om de är okay ett tag till är inte så lätt, men reka lite på den och snurra upp lite spinn - det ska inte kännas något spel, inte vibrera eller "durra" något varken känn- eller hörbart. Om den inte är torr på fett eller ingrodd med skit och sand så bör den kunna hänga med ett varv till i så fall om den bara hängt med ca 4.000 mil. Men några garantier kan man förstås aldrig ge.



:laughing:... nå, förmodligen har det blivit oxid på nån anslutning, att lampan eller testknappen ska ha gått sönder kan man nästan utesluta.



Jo, som sagt - säg till du om det behövs några blad att gå på, tar det när jag hinner i så fall :). Någon svensk upplaga av Fords verkstadshandbok hittas i a f inte än på nätet, så det är väl vad vi gamlingar :wheelchai har i hyllorna som gäller i brist på bättre. Vad jag tror går att hitta är den engelskspråkiga Ford-handboken för Cortina mk III (byggd i England, Holland, Irland och Nya Zeeland), men den ger bara hjälp i vissa avseenden eftersom det är lika mycket som skiljer som de har gemensamt. Snårigt, det där.



Ja, nya ok är ju svårfunna men fabriksrenoverade kan man ännu få för runt 700 spänn stycket (plus stomkostnad om man inte har några att byta in). Oken skiljer förresten i placeringen av slangens anslutning på de första årsmodellerna (anslutning mitt på gaveln), så det kan vara tvunget att byta slang också om det bara går att få tag i den senare typen med anslutningen upptill. Slangarna är motsvarande längd och anslutning på de senare som på Escort mk IV. En gång rev jag ett ok själv och handpolerade kolvarna (att börja med får man ta ur beläggen och pumpa tills de åker ur innan man tar isär det) och rostade av okets halvor. Iofs inget svårt jobb om man har lite mekvana, men där får man se upp så att man inte repar ytorna och risk finns att det blir läckage emellan halvorna om gummitätningen inte är fräsch vid återmonteringen. Kan man få tag i nya dammskydd är det bra, eftersom de ofta är skadade. Btw, se till att ha den modernare sortens hylsor och nycklar med greppkanter i hörnen (Snap-On´s utgångna patent, Biltemas på lösvikt duger gott) - bromsarna sitter ihop hårt som fasen och det är lättare än man tror att få ett tvärsläpp där med en halvsliten eller enkelt gjord nyckel eftersom skruvskallarna inte är särskilt höga.

Nytt luftfilter är också bra, det betalar igen sig i minskad soppakostnad inte minst :). Kom ihåg bara vid beställning att det är olika storlek på filtren på 1-port (svart luftburk) och 2-port (blå luftburk).
håller absolut med om att det borde vara samma handtag,, därför jag är ganska säker,, ;) Taunus mk1 escort mk2, Granada mk1hade nog samma handtag

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Taunus TC 1 (eller vi kan säga mk 1 också) har samma som Granada mk 1 kan jag bekräfta efter att ha joggat minnet (skäms på mig annars eftersom jag ägt båda modellerna :)), däremot vet jag inte om det är exakt samma låskolv för höger och vänster sida (de ligger lite för långt nerpackade i backlagret för att letas fram och jämföra, tyvärr) men troligen. Det är enklast tänkbara prylar. Bra att komma ihåg är att det är däremot olika lås på bakluckan till Taunus och Granada om man behöver.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Inlägg av Korallreven »

Sååååå, nu har det grejats ett tag!

Körde Autosol på kofångarna, fungerade bra, körde mest på det lilla ytrost som låg runt hålen där listen suttit samt för att ta bort missfärgningar från diverse organiska ting, gröngult var det iallafall.. Nu glänser dom igen!

Fått hem nytt luftfilter, men det var va stort (?). Tydligen är det till en 2-liters och dom har inte samma som på 1600 eller?

Även fått hem nya bromsok, klossar till bakre och belägg till fram (som även dom var fel, tydligen har dom skickat fel modell eftersom kartongen inte stämde med den på bilden på Tradera..)

När jag skaffade bilen drog den helt åt helsike åt höger när man bromsade, så jag antog att vänster frambroms inte tar som den ska. Så vi bytte hela oket (förutom beläggen då eftersom det var fel) och när vi luftade dom så var bromsen riiiiiiktigt hård att trycka ner i början men sedan lättade detta, tänkte att nu kanske den slutade kärva.
Men på provrundan så förhåller sig bromsen fortfarande likadant. Vänster fram tar inte alls lika bra som höger.
Vad kan detta bero på? Läste nått om vatten i bromsvätskan?

Passade på att försäkra bilen idag med så man kan boka in en tid för vindrutebyte snart, det var man tydligen tvungen att göra.
Så fort jag får ordning på bromsarna så hade jag tänkt besikta bilen, så jag kan åka dit innan snön kommer och samtidigt få reda på om det är något mer som behövs fixas innan den ska vara klar till våren :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Luftfilter är olika på olika årsmodeller också, lite bökigt...

Drar bilen snett så får man kolla hela systemet. Kolla att båda oken går lätt (att kolvarna går tillbaka en aning när man släpper pedalen), att beläggen ser "lika" ut (överhettade belägg på en sida pga kärvande ok kan ge skumma fenomen), att skivorna ser "lika" ut. Det är också rätt vanligt att gamla bromsslangar sätts igen så det drar snett.

När du bytt oket och luftat bör du ju ha fått igenom fräsch bromsvätska (och visst luftade du båda sidor?).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra beskrivning av Gustaf, så egentligen kan jag gott slumra vidare vid tangenterna :j:, men kan inte låta bli...:p

Glöm inte att vaxa stötfångarna, Autosol ger inget skydd av betydelse.

När det gäller luftfilter är det vad jag minns bara skillnad mellan 1600 (svart luftburk) och 2000 (blå) när det gäller dessa tidiga Pinto-motorer, åtminstone har det varit så på de jag haft och de andra jag rotat i. Har för mig sen gammalt att 2-literns filter går i brist på rätt sort att klämma ner i 1600-burken om det är ett filter utan metallskelett runt kanterna, men risken finns såklart att locket börjar glipa i kanten då. Storlekarna är ganska standardmässiga och det finns direkta matchningar på artikelnummer hos t ex Mann som tillverkade luftburkarna för Fords räkning, så det finns en del andra man kan ta i brist på Ford-märkta, men tyvärr inget jag törs dra ur minnet utan det är måttband eller katalogsökning som gäller.

Bromsproblemet låter skumt, utöver vad Gustaf beskriver undrar jag annars om någondera av slangarna kan ha brustit i förstärkningen och tar upp tryck genom att jäsa ut vid belastning, så att trycket snedfördelas? När det gäller vatten i bromsvätskan så fungerar det så här: den vanliga glykoleterbaserade bromsvätskan suger upp fukt ur luften över tid eftersom gummislangarna inte är absolut täta och det blir en hel del i långa loppet. Fysiken gör att vattnet separerar ur bromsvätskan och hamnar längst ut i systemet där det samlas i hjulcylindrarna och bromsoken. Förutom att orsaka rost så sänker det kokpunkten i bromsystemet och särskilt med dagens metalliska bromsbelägg som går hetare än de gamla asbestbeläggen Taunus levererades med så blir det extra viktigt att dränera bromsarna regelbundet (gärna varje vår om man vill förebygga problem och reparationskostnader, besväret lönar sig). Man behöver inte tömma allt då utan det räcker att tappa ur tills man ser att vätskan blir klar och ren, fast runt vart fjärde-femte år eller så bör man byta all vätska.

Nåt annat att notera är att handbromsen på dessa Taunus är lite jobbig att sköta eftersom det ursprungligen var olika wires med byte från nånstans 1973 och dessutom en något längre främre wire i Kombi, men numera har det rationaliserats bort av eftermarknaden till "one-size-fits-all" oavsett kaross, bakaxel och årsmodell vilket iaf inte jag tycker fungerar sådär perfekt eftersom justeringens förskruvning i wiren inte alltid är tilltagen med gott om marginal för alla varianterna, beror lite på fabrikat men det finns tyvärr inte mycket att välja på numera. Det brukar funka första året eller två tills wiren sträckts ut, sen får man räkna med det kan behövas att man kompenserar med att noggrant förspänna backarna (även om de har självjusteringsmekanism) för att det ska bli nog tajt spel i spaken. Kom då ihåg att slipa bort slitagevalkarna ur trummornas kanter innan montering, annars brukar det bli knepigt att ta loss dem nästa gång eftersom backarna brukar haka upp sig när man kör med snävt spel.

En annan sak man bör komma ihåg med Taunus är förresten att som de gamla bilar de är så har de ett smörjschema man bör hålla efter. Det är inte så många ställen jämfört med de äldre modellerna och är kullederna i fronten redan ersatta så är det fyra färre, men annars bör man ta som vana att pumpa i fett där och i bakaxelns ändar en gång om året eller så, det förlänger livet på hjullagren en hel del. Fram får man knacka loss smörjkopparna på hjulnaven och packa in fettet, då passar det också bra att kolla lagerspelet på framhjulen som ingår i gamla rutiner att justera med nån intervall som jag förstås inte kommer ihåg spontant den heller :kopfkratz::p. I vilket fall bör man sänka intervallen med nån 500 mil om man kör med fälgar som breddar utåt, framhjulens stödlager är känsliga för sånt. Går bilen året runt och körs sina vanliga bruksmil så är varannan vår en bra hållpunkt för det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Inlägg av Korallreven »

Hejsan, det var ett tag sen men nu är jag allt tillbaka!

Har blivit en hel del mekande och bilen är nu i besiktningsskick;
framrutan är bytt, lyckades göra detta hemma i garaget efter mycket om och men! Hastighetsmätarwiren är bytt, det visade sig att den gamla ramlat ur bakom instrumentbrädan för att sen förmodligen kärva nånstans i slangen på vägen till växellådan.
Bromsarna fram är fixade, köpte ett renoverat ok men det visade sig bara var bromsslangen som svullnat upp (bytte båda slangarna men bara ena oket). Nu går alla oken tillbaka efter inbromsning.
Vindrutetorkarna är lackade svarta, grillen är lackad svart med silverkanter och innebackspegeln är svartlackad.

Alla ventilerna i motorn är justerade efter en verkstadsreparationshandbok jag lyckades lägga beslag på (0,20 insug, 0,25 avgas) vilket gjorde bilen mycket piggare, DOCK är det något i motorn som knackar med jämn takt fortfarande, är det någon som har ett hum om vad det kan vara? Någon packning? Motoroljan ska vara fylld så pass (vad jag vet) så att det inte borde vara något däromkring.

Jag har varit hos min lokala reservdelshandlare och köpt en del saker i veckorna och sist jag var där så hade han gått igenom hela sitt lager för att se om han hade några dammiga lagervaror till min bil som bara låg och skräpade. Visade sig att han hade en del. Fick bl.a. tag på en kamrem för en tredjedel av priset; 70kr. Han hade dessutom en vattenpump, bränslepump, handbromswire och två hela kopplingar till vrakpriser. Är det någon som är intresserad så kan jag lämna hans tele/adress. Inte omöjligt att han kan skicka sakerna.


Tanken var att besiktiga bilen så fort den var körduglig, men med tanke på snön och att jag har sommardäck på så får nog besiktningen vänta ett litet litet tag till. Istället kommer jag byta bromsbackarna på båda sidorna bak så länge. Sen ska jag bara fixa instrumentpanelsbelysningen eftersom den lyckats glappa ur på nått vänster innan bilen fungerar till 100% elektriskt och maskinellt.

Men, som rubriken säger, jag är en nybörjare och det var trots allt svårare att byta bromsbackar än vad jag trodde. Jag har redan fått borra nya hål i de nya backarna t.ex. för att den undre fjädern ens skulle få sitta där den ska. Och i reparationsboken är bilderna och beskrivningarna väldigt luddiga. Är det någon som kan bistå mig med hjälp på något sätt, med bilder eller ritningar på hur man lättast tar sig igenom detta? Hela trumbromsen är nedmonterad just nu och det är mer ihopsättningen som är knepig.

Tack för all hjälp och nyttig information jag annars fått! Jag är envis och pedant men har samtidigt dåligt tålamod så detta forum har trots allt gett mig en spark i arslet när man velat ge upp många gånger!
Jag ska återkomma med bilder så fort hon är färdig!
/Alex

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

En Pinto "ska" ticka om ventilerna, det är inget konstigt. Men knackar det mycket får man kolla vidare. Jag brukar lyssna med en träbit, mejselskaft eller liknande mot örat, då kan du försöka höra om ljudet kommer uppifrån motorn (troligen kam/lyftare som tickar) eller nedifrån (ramlager/vevlager).

Hur mycket det "ska" låta är lite svårt att beskriva tyvärr.

Bromsbackar är lite klurigt innan man fått kläm på det. Ett bra tips är att ta en sida i taget så man kan kolla hur det ska sitta. Det finns lite olika varianter på bromsarna också så ett foto på hur dina ser ut underlättar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 315
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Klart intressant med din lokale "reservdelssnubbe", kanske har han nåt till mina åk också?!

Vad beträffar dina bromsar så har Gustaf helt rätt - en sida i taget men din grej med
att behöva "borra nya hål i backarna" känns helt galet :kopfkratz .

Skicka över ett par bilder på din axel/bromsarna så ska jag titta på det hela nån kväll efter jobbet.

Ha det sålänge och var rädd om pärlan
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Korallreven
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 21, 2013 9:19 pm
Namn: Alexander Linusson
Kör: Ford Taunus 1600 L -73
Ort: Kalmar

Inlägg av Korallreven »

therealpinto skrev:En Pinto "ska" ticka om ventilerna, det är inget konstigt. Men knackar det mycket får man kolla vidare. Jag brukar lyssna med en träbit, mejselskaft eller liknande mot örat, då kan du försöka höra om ljudet kommer uppifrån motorn (troligen kam/lyftare som tickar) eller nedifrån (ramlager/vevlager).

Hur mycket det "ska" låta är lite svårt att beskriva tyvärr.

Bromsbackar är lite klurigt innan man fått kläm på det. Ett bra tips är att ta en sida i taget så man kan kolla hur det ska sitta. Det finns lite olika varianter på bromsarna också så ett foto på hur dina ser ut underlättar.

Gustaf
Just nu knackar det högre om "vad det nu är" än vad det gjorde om ventilerna tidigare..

Jag var inne och besiktigade bilen förra veckan, åkte på att byta en spindelled sen får jag se till att köpa nya däck och fälgar eftersom jag tydligen hade en spik i ena däcket :S
Annars så hade jag ett matt blinkersglas bak (bara sätta i en orange lampa) sen hade jag märkt sen tidigare att jag hade väldigt mycket oljespill eller liknande både innanför vänster framdäck och i hela delen av det motorrummet. Det luktade dessutom bensin sa dom och då hittade vi en slang som bara hängde rakt ut i luften som jag missat helt.

Bild
Här sitter den och jag har googlat och tittat på säker tusentals bilder vart den ska gå någonstans men allt jag ser är att den kommer från förgasaren, men vart tar den vägen? Hittar ingenstans att sätta den.. Och på vissa bilder finns det inte ens en slang där..

Hur som helst, när jag var på besiktningen kom det fram en man och sa att knackningarna berodde på att man hade haft dålig olja i och det var ett vanligt fel på dessa motorer. Men jag antar att det inte bara är att byta olja för att lösa detta problem, utan isåfall får man väl byta nån packning med?

Känns inte som om det är så långt borta innan den är besiktad och klar. Dock är det en del tills den når den kosmetiska nivån jag vill nå. Det är framför allt lackarbete som måste göras och frontspoilern måste bytas eftersom det är 2 större rosthål i den (enda rosten som finns typ).

Här har vi den iallafall, skitig och jävlig :rolleyes:
Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kul att få se den, jag ser förresten att den har "standardbucklan" i vänster bakskärm som antyder att någon vinterkört den på tvären :D. Två av mina hade det vid köpet :confused: vilket fick sin förklaring när jag själv tog en sväng på vårvinterväg lite för snabbt och justerade formen på en plogisvall :laughing:. Nog lika bra den får vila sig lite till när det nu ändå är så nära till barmark :).

Konstigt att det behövdes nya hål på backarna, är det verkligen rätt bitar du fått? Trummorna på 1600-axlarna är samma som på bl a Escort inklusive mk III-V (utom XR3 och andra rappa) och stammar bakåt från Anglia 105E/Consul/Cortina vad jag vet (detta genom att dessa Taunus har gemensam plattform med Cortina mk III) men backarna är av lite annan design på framhjulsdrivna Escort. Kolla att det inte bildats gradkanter på trummorna och rugga ner dem i så fall. Montering är egentligen inget svårt alls utom när det kommer till att få fjädrarna på plats, köp en bromsfjädertång hos nån hyfsat sorterad handlare så är det ganska smidigt att få dit den långa fjädern mellan backarna. De små som pekar utåt från backarna får man bråka med för att få dit brickorna på; när låspinnarna kommit igenom de slitsade hålen måste man vrida dem så att de minimala vingarna går på tvärs mot slitsarna. Har för mig att det är självjustering på mekanismen som spänns av handbromsrörelsen, men i vilket fall är det bra att förspänna vid montering så att backarna har ett spel på nån milimeter obelastade innan man kränger på trummorna.

Låter som att du likt Gustaf säger har lagerknack i botten (det kan ibland låta som en ringande klocka på tomgång), tyvärr inte så ovanligt på motorer som gått utan service har jag märkt. Frågan är väl om det lönar att kosta på bara nya lager om det gått så långt, men dessa motorer är nästan omöjliga att ta kål på ens med ren misshandel så den bör kunna gå några tusen mil till i väntan på en frisk ersättare om det behövs. Så blev det iaf med en av mina tvåliters. Jo, den står numera i ett hörn av förrådet och väntar på hjälp, med tiden lär man sig att inte kasta nåt gammalt som det står Ford på eftersom det mesta går att reparera :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hur såg kam och lyftare ut när du justerade ventilerna? Det är ju vanligast att de bitarna är slitna.

Det är svårt att se vad det är för slang du menar. Men nyare Taunus etc. har returslang för bensin (från flottörhuset) som ska gå i en ledning bak till tanken. Jag tror inte det fanns på tidiga Taunus men är inte säker. Om någon har monterat en nyare förgasare kanske man inte kopplat in slangen?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Riktigt, det finns ingen tankretur på Taunus TC 1-serien. Det sitter på sin höjd en djupt oekologisk spillslang på förgasaren från flottörhusets avluftning för att ev överlopp inte ska rinna ut på insuget, fast det ska vara nåt vajs om det ska komma ut nåt där. Vad jag vet ska tanken vara samma hela vägen i alla Taunusarna, men man får hitta en annan tankarmatur med returingång om man ska dra en slang tillbaka. Har för mig det är samma armatur på Granada, den ser iaf likadan ut. Man lossar dem genom att vrida lite med en rejäl polygrip etc, det är bajonettfattning ungefär som på glödlamporna i strålkastarna - plåtkant mot plåtkant utan gänga, bara en gummipackning.

Bakljusen går det förresten att få tillbaka rätt kulör på genom att blanda lite hobbyfärg med klarlack (småburkarna för modellbygge innehåller vanlig alkydlack, typ Serva etc). Se då till att ta en riktigt mörk solid nyans av rött respektive umbra-gult (snudd på flaskbrunt) eftersom de innehåller minst titandioxid för mättnad som annars ger en grumlig yta, prova några droppar i taget i klarlacken tills det börjar se bra ut med en lampa bakom. Brukar behövas två strykningar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
HM-R
Erfaren
Inlägg: 80
Blev medlem: tor jan 17, 2013 6:37 pm
Namn: Urban H
Kör: Capri gtxlr 3.0 Mk1 , Capri gtxlr 3.0 Mk1 turbo, Mondeo ST220, Mondeo 2,0TDCi, Sierra Cosworth
Ort: Vara
Medlemsnummer: 421
Kontakt:

Inlägg av HM-R »

Det är kammen som knackar har bytt några stycken
Det är smörjningen till kammen som sätter igen sig det går ett rör ovanför som sprutar olja på kammen troligen tätt i ett hål.

HM-R.......

Skriv svar