Navkapslar/hjulsidor till Granada

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Magnetic
Erfaren
Namn: Klas Johansson
Kör: Mondeo (03) Ghia 2,0 - Granada (78) GL 2,8 i V6

Navkapslar/hjulsidor till Granada

Inlägg av Magnetic »

Hej

Någon som har koll på vilken typ av fälgar dessa hjulsidor har suttit på? Enligt säljaren har de suttit på en Granada... mer vet jag inte. Har provat att matcha dom mot min 78:as fälgar av GL typ men de är de inte skapta för riktigt :cool::Odd: Bultcirkeln stämmer men inte så mycket mer... Någon som är intresserad? På gång att sälja dom.

Åter igen, tacksam för alla tips!

// Klas
Bilagor
Fälgsidor 2.jpg
Fälgsidor 1.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Magnetic skrev:Hej

Någon som har koll på vilken typ av fälgar dessa hjulsidor har suttit på? Enligt säljaren har de suttit på en Granada... mer vet jag inte. Har provat att matcha dom mot min 78:as fälgar av GL typ men de är de inte skapta för riktigt :cool::Odd: Bultcirkeln stämmer men inte så mycket mer... Någon som är intresserad? På gång att sälja dom.

Åter igen, tacksam för alla tips!

// Klas
ganska säker på att det krävs speciella fälgar,
ganska coola tycker jag :)
tror det ska vara sådana här fälgar
kolla fram
finns en speciell utbuktning för att de ska passa, TROR att det är samma som mk1 hade,, har dock aldrig provat/sett sådana du har live

vart faktiskt sugen på dem,, till min 81a :)
Bilagor
DSC02432.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Jo, Granada är helt riktigt :). Ruskigt snygga tycker jag också, märkligt nog originalmonterades de visst bara några enstaka år (har bara sett dem på enstaka bilar ens när de var nya). Att hitta några uppgifter om dem är svårt idag just därför. De gjordes bara för mk II av de första årsmodellerna och då var det som jag minns det någon utrustningsnivå strax över L (nån kan säkert den nomenklaturen bättre än jag, men jag säger GLS med risk att bli överbevisad :p). Inte helt säker nu utan att titta på baksidan (har inte sett dem på bortåt 20 år) men de låser nog på hjulmuttrarna ungefär som mk I:s heltäckande fälgsidor; de som var skulpterade med en snobbring utmed kanten ungefär som Mercedes.

När det gäller de billigare snikfälgarna i plåt (samma som mk I med (8? st) slitsar i fälgbanan) så finns de i två nästan identiska utföranden som egentligen bara skiljer i tillverkningen. Den enklare sorten saknar utpressningar runt slitsarna och de tre knölarna runt centrums kantpressning, så där går det inte att klämma på någon av de små centrumkapslarna. Såvitt jag minns kan man inte klämma dit original heltäckande (mk I) fälgsidor heller. De vanligare fälgarna av den typen är de man ser fram på ´81:an som Jörgen/GranadaDr har bifogat, de har utpressningar runt slitsarna och tre knölar pressade i ringen som ramar in bultarna och på dem passar både centrumkapslar och åtminstone de äldre heltäckande fälgsidorna. Vet inte vilka fälgar som du Klas/Magnetic har?

Nu hittade jag inga skisser på fälgarna till mk II som har en variant till (på senare årsmodeller), men här är original katalogskisser på mk I hjul och kapslar, de jag syftar på ser ut den översta (kunde inte skrolla ner och se resten) som förstås är typen med knölar på navets kantring - såvitt jag minns var det dessa som användes i kombination med alla heltäckande fälgsidor som hörde till Granada: http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... -mk1/E4.10
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

varför skulle det inte gå att klämma dit heltäckande mk1 kapslar?+ på dem jag har?? ska fanemej prova :) bara för att testa :) för jag har för mig att det fanns likadana fälgar UTAN bullarna,, och de tror jag är till de nyare mk2,,
jag tror att mina är från en äldre bil,, JÄTTEGAMMLA däck :) kolla på dem ;) vinterdäck fram
denna bild är från en mk1 :)
Bilagor
IMG_5289.JPG

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Namn: Tomas Englund
Kör: ford scorpio/sierra

Inlägg av GNADA75 »

granadadr skrev:varför skulle det inte gå att klämma dit heltäckande mk1 kapslar?+ på dem jag har?? ska fanemej prova :) bara för att testa :) för jag har för mig att det fanns likadana fälgar UTAN bullarna,, och de tror jag är till de nyare mk2,,
jag tror att mina är från en äldre bil,, JÄTTEGAMMLA däck :) kolla på dem ;) vinterdäck fram
denna bild är från en mk1 :)
psssst... har du sådana 4 st hjul till salu? ..jag har ghia kapslar till mk1 granada men inga hjul att sätta dom på :mad:

MvH Tomas

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ähm, fälgen på GranadaDr´s bild är den normala varianten med bulor på kanten och utpressningar runt hålen, ska jag säga bara för att bekräfta att det borde gå finemang att få på de granna heltäckande fälgsidorna från Mk I och kanske även Mk II-sorten som tråden egentligen handlar om, i vart fall definitivt alla de små navkapslarna visst och sant :).

Den mer udda och släta sorten vete fasen om den monterats annat än på såna udda pråmar som min gamla Mk 1 som hade beteckningen 2000 Taxi och var en snikversion av den sort som inte såldes i Sverige annars (komplett med full galon- inredning!), bortsett från automatlåda (C3), billarm och dimljusen som var ovanliga annars. Det är egentligen exakt samma fälg annars, utom att de struntade i att ta fram de extra pressverktygen och sparade väl nån minut och krona per styck i tillverkning eftersom bilarna ändå inte skulle förses med pynt - Ford och deras "bean counters" ni vet :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

GNADA75 skrev:psssst... har du sådana 4 st hjul till salu? ..jag har ghia kapslar till mk1 granada men inga hjul att sätta dom på :mad:

MvH Tomas
det kan nog ordnas,, har 2 bilar med vinterdäck sen stenåldern på sådana fälgar,

Magnetic
Erfaren

Inlägg av Magnetic »

Tack för svaren! Trodde i min enfald att jag kunde få på dom på den typ av fälgar jag har på bilen ( se bild ) :cool::) Har nu målat om orginalfälgarna i blanksvart och silver, kommer gnistra i kapp med vårsolen :) Om jag förstått det rätt så behöver man alltså Granadans original plåtfälgar för att kunna använda sig av hjulsidorna på bild i första inlägget?

Lägger snart ut hjulsidorna till försäljning, håll ögonen öppna!

// Klas
Bilagor
granada.jpg

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Magnetic skrev:Tack för svaren! Trodde i min enfald att jag kunde få på dom på den typ av fälgar jag har på bilen ( se bild ) :cool::) Har nu målat om orginalfälgarna i blanksvart och silver, kommer gnistra i kapp med vårsolen :) Om jag förstått det rätt så behöver man alltså Granadans original plåtfälgar för att kunna använda sig av hjulsidorna på bild i första inlägget?

Lägger snart ut hjulsidorna till försäljning, håll ögonen öppna!

// Klas
jag vill gärna köpa dem :)

Magnetic
Erfaren

Inlägg av Magnetic »

granadadr skrev:jag vill gärna köpa dem :)
Trevligt! Vad bjuder du? Ju högre desto mer medgörlig blir jag ;):D

PM:a gärna...

// Klas

Skriv svar