Växellåda till 2,8

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
660
Nybörjare
Namn: Andreas Svensson
Kör: Ford Transit -73

Växellåda till 2,8

Inlägg av 660 »

Har fått tag i en 2,8 från en granada utan låda och undrar om det passar från någon annan modell ska ha tag på en manuell
Andreas

Tags:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Ska du ha 5 växlad så kan du ta från Sierra, duger 4 vxl så kan du ta från vilken Granada som helst, och Taunus, så länge det är från V6 bil. Ingående axeln är längre på V6 därför går det inte med 4 cyl.

Scorpio går också med man får bygga om hastighets mätar drivningen, elektrisk på Scorpio, mekanisk på,alla andra.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tänk dock på att 2.0 V6 i Taunus har mindre koppling och är rätt klen. 2.8 med manuell låda hade typ 5 (fyrväxlad) eller typ 9 (femväxlad) från fabrik, någon av dem är att föredra. Typ 5 är nästan oförstörbar i en standardbil men börjar inte vara så enkel att hitta idag.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

660
Nybörjare

Inlägg av 660 »

Ok tack för svar detta motorpaket ska ev i en transit därav frågorna tack igen
Andreas

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend

Inlägg av mr Costin »

Det går inte, växelspaken hamnar alldeles för långt bak om du kör personbilslåda i Transiten, sisådär en halvmeter om jag får gissa lite grovt...

Sen så är ju Köln motorn helt olik Essex som sitter i Transit, så varför bråka med en 2,8 när man kan få i en treliters som passar på lådan som sitter i?

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det beror ju lite på .... sitter det en tysk eller engelsk v4 i den .... troligtvis en engelsman
men varför inte plocka i en diesel när du ändå håller på ...en 2,8 som får jobba lite kan dra ofattbara mängder bränsle(vem kommer inte ihåg försvarets Hägglundbandvagnar :) )
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

660
Nybörjare

Inlägg av 660 »

Just nu sitter det en volvo b21 i den så visst hade det vart fint med en dieselmotor i den vet dock inte hur original dieselmotor e till dom kanske någon som har en liggandes och skräpar

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend

Inlägg av mr Costin »

Jag byggde ett hopkok till bil för länge sen, hade tysk V4 och M40 låda, så jag gjorde en kåpa för att få ihop dom, ska se om jag har den kvar... Isf så kan du få ihop 2,8an med volvo lådan! Ska kolla i morrn, kanske finns den kvar!

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hej.

Om du ändå ska snida i hemslöjden så stoppa i en SAAB rova med kanelbulle, RWD-Motorsport säljer sprängkåpor till Typ 9 och Rwd cossans låda, så Fordlådorna passar bolt on på SAAB-motorn.

SAAB rovan finns mellan ca 150-220 hk beroende på vilken modell du köper, och motordelar till dom äldre SAABárna är det ju gott om, o även trimbarheten är god.

660
Nybörjare

Inlägg av 660 »

Ok får undersöka detta lite fick även en förgasarmotor 2,6 sa han att d va

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

När det gäller Saab-prylar bör man fundera först; hur länge orkar det trogna men lilla följet av märkesentusiaster hålla reservdelsförsörjningen under armarna (det räckte ju inte till att hålla liv i själva märket)? Saab själva tog i mitten på 90-talet nära 3.000 spänn för en ny vattenpump till en vanlig 8-ventilare (den enda som eftermarknaden då erbjöd handlades för runt halva summan), bara som ett prisexempel och det lär inte bli billigare med delar när marknaden och tillgången krymper på lite sikt.

När nu diesel nämndes så kan det vara värt tänka på att Ford själva monterade Peugeot 505:s beprövade oljebrännare i Granada 2.1D (mk II) och det är inte ovanligt att peggadieseln hamnat i Transiter som byggts om till A-traktorer så det bör vara rätt enkelt att få dit. En snål och pålitlig maskin med bra vrid såklart, riktigt trivsam faktiskt om man har musiköra för knacket :D och inte har för bråttom. I så fall ;) fanns de även som Turbodiesel i Peugeot 505, men de är nog svårfunna idag.

Btw får man se upp lite om man köper Saab på lösvikt, de äldre Turbo 16v spräckte topparna mellan ventilsäterna lika säkert som nånsin Ford´s Lima 2.3 (stora Pinton som satt i Mustang, Merkur-Sierran mm) och man ska vad jag minns ha märkeskoll för att hålla reda på årsmodellgränser etc. När jag skrotade sålde de som smör medan ingen efterfrågade bottendelar, vilket iofs var ett bra betyg för nedre halvan. Tyvärr fick man kasta omkring hälften av topparna som kom in p g a sprickor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar