ev. motormisslyckande

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

ev. motormisslyckande

Inlägg av Caprimk1 »

Hej ser ut som min dåliga måndag började med att xflow 1.6:an gav upp... började med ett tickande ljud som sedan blev lite högre men reagerade inte på det till först men sedan började det ticka ordentligt och den började tappa kraft så stannade jag bilen..

nu undrar jag, var får man tag på en hel 1.6 motor ifall motorn skulle ha gett upp det. är dock inte säker ännu var felet är. men det är troligtvis mekaniskt. ljudet lät som det skulle har kommit från ovanifrån motorn. det är inte ventiler som klappade, känner till ventilklappsljudet.

tickandet började med att jag skulle åka hem från jobbet och hade inte hunnit skaffa mig en motorvärmare parkeringsplats. dan före gick den som klockan! testade då även hur snabbt bilen gick.

145 km/h (snabb omkörning) det står även i broschyren att den skall gå 145 orginal. jag har varit väldigt noga med motorvärmare ändå.

säljer nån firma hela xflows. såg även att det fanns på blocket, men är mera intresserad av firmor före.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns väl få firmor som säljer X-flowmotorer från hyllan, i alla fall i Sverige/Finland. Jag kan tänka mig att någon som Elwa Motors (http://www.elwamotors.com/) kan ha grejer eller känna till motorer men det blir ju rätt mycket pengar tror jag.

Burton med flera i England kan säkert också leverera hela maskiner men det kostar.

Varför inte prova renovera själv? X-flow är en enkel och lätt motor, delar är inte dyrt... Vore jag i dina kläder skulle jag börja med att konstatera felet (kompprov, kolla skick på olja etc.), och sedan antingen köpa en begagnad motor att renovera, eller, om du behöver bilen rullande, köpa en fungerande motor att lyfta i nu medan du renoverar din motor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kanske bara nån lyftare som gett upp?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Jag håller verkligen tummarna att det är bara en lyftare! har inte haft tid att kolla över den ännu
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Får väl hoppas på det och hålla tummarna kollegialt :). För nog låter det som att någon kan stå och "pumpa luft" av symtomen att döma och på en gammal motor kan ju vad som helst ge upp om den inte startats under långa perioder. Det kan vara värt i så fall att kolla om inte någon annan Ford-motor haft samma lyftare (skulle inte förvåna om även Köln V4 som satt i Saab har samma, har för mig att ett och annat av slitdelar matchar men det kan man slå upp).

Apropå renovering så finns det beskrivet någonstans på nätet hur man kan öka volymen i en Kent 1600-motor till 1,8 liter genom att relativt enkelt anpassa en Datsun L16S eller om det möjligen var L18S/L18T vevaxel (fordras lite bearbetning av ramlagerlägena i blocket var det visst), men nu blev det lite OT här ;). Verkar i alla fall som att japanerna följde sin tradition att kopiera där, men det är i o f s inget ovanligt och jag hörde t o m muntligen ett gammalt rykte häromdan att Saabs äldre 16V-topp ska kunna klämmas på nån av Ford-fyrorna från 70-80-tal utan mycket maskinjobb före tack vare nån snegling söderut under konstruktionen av deras äldre toppar. Ah, jag får luska vidare i det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Frågan är ju bara var en hittar Datsun-vevar i dessa tider.

Skrotar jag varit i kontakt med skickar i princip allt äldre Japanskt till det stora landet där dom tror att samlag med en vit oskuld botar HIV, så det börjar vara jäkligt ont om beg delar, nya finns det ju i världen ganska gott om, men då är frågan om inte eftermarknadsvev som är bolt on är o föredra.

Ska du titta på vevar från Datsun så är det 70-tal som gäller, dom äldre vevarna jag har är det en fin klang i, dom nyare från 80-talet låter bara bop-bop, dvs ingen pressgjutning(smidd) som dom äldre.

Dom pressgjutna Datsun-vevarna har ju rykte om sig att vara i princip oförstörbara, om jag ska tro den boken jag har som avhandlar Datsuns L-motor ang trimmning.

När det gäller o slå isär en Kent-motor, så hade ju inte jag sviktat, är ju med dagens mått hedenhös, med stötstång o 8 ventiler och en sådan där hemsk förgasare :D

Btw, det är Datsun-vevar med motvikter på samtliga slängar som benäms som "oförstörbara", dessa sitter INTE i Svensk sålda bilar, utan i USA och i vissa fall UK bilar.

Här blev det motviktsvevar först i Z-20 som sitter utomlands i dom sista RWD Blubirden och här i King Cab, Z-20 har en underdel som är sprungen ur L-Motorerna(L20B) och finns som Z-20,22, o 24, alla 4-cyl.

Peän
Veteran
Inlägg: 414
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Släggmek skrev:Apropå renovering så finns det beskrivet någonstans på nätet hur man kan öka volymen i en Kent 1600-motor till 1,8 liter genom att relativt enkelt anpassa en Datsun L16S eller om det möjligen var L18S/L18T vevaxel (fordras lite bearbetning av ramlagerlägena i blocket var det visst)

Tadaaa :)

http://www.spannerfodder.com/the_works_ ... -crank.php

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Ser ut som en vän mig till vän får göra jobbet (han är mekaniker) har inte tid p.g.a. studier ännu, gör jag det själv på 3 dagar så blir allt bara åt skogs. Lika bra att låta dem som kan skruva ordentligt, göra det själv.

har en reservmotor :) med en massa delar.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Låter som en väldigt god idé att ta erfaren hjälp med det när nu möjligheten finns så nära till :).

Jag fick syn på den här trimtipssidan hos Burton Power, bortsett från att den anknyter mera i detalj till några av beskrivningarna här i tråden så kan det ju finnas något ytterligare bra att veta inför jobbet, så jag klistrar in:
http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html

Btw, tack Peän för att du fann sidan jag tappat bort :). Det ger ju inte mycket med ett tips som bara leder halvvägs.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar