Bladfjädrar till capri mk1-prefacelift

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Bladfjädrar till capri mk1-prefacelift

Inlägg av Caprimk1 »

Hej jag är i behov av nya bladfjädrar och undrar från vilka andra bilar passar bladfjädrar till capri mk1. Letat genom hela interwebben utan resultat till capri mk1. så det kapitlet är över. vet redan att mk1 escort hade samma fjädrar som capri? men vilka andra ford bilar har (ungefär) samma bladfjädrar? :confused:

Dessutom skulle det inte skada att hitta fjädrar som gör att caprin är lite höge i bakänden för att få lite 80s känsla över allting.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enklast är nog ändå att köpa Caprifjädrar, om du ska ha nytt i alla fall. Det finns flera firmor som säljer dem.

Det pratas om att fjädrar från Escort Express/Pickup ska gå att använda men jag har aldrig sett det på riktigt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Har hört påståendet om Escort Express/Pickup jag med, men inte vederlagt av någon som fakta fast det kan säkert vara vits att kolla måtten. Vikten över bakhjulen borde vara ganska nära och är det inte monoleaf-fjädrar så går det ju att justera hårdheten genom att lägga till eller ta bort ett blad för att få rätt spänst. Annars kan ju små-SUV:ar och dylikt ha något användbart, fast som Gustaf säger så är ju det enklaste fast kanske inte billigaste alternativet att finna originalfjädrar - jag tänker, ska den stukas också så blir det ändå anpassning och kostnad för det. Är originalfjädrarna inte utjänta så kan det nog vara värt fundera på att få dem omsmidda och lägga ett extra blad i paketen. Till skillnad motför skruvfjädrar går de att både mjuka upp om de härdats och blivit stumma av fjädringsrörelsen och att krumma mera för att få den eftertraktade höjningen bak. Görs med gaslåga av någon som kan tekniken. Jag har t o m sett en Chevy Nova som försågs med omsmidda Transit-fjädrar (där kan man snacka om både max 80-talsstuk och hård fjädring som direkta effekter :Odd:) så det mesta är möjligt för den som kan och vill, men såklart får man tänka på att för högt och fel gjort så äventyrar det väghållningen. Ett annat gammalt raggarsätt att höja lite är att byta till något längre fjäderhänken baktill, så störs inte fjädringsvägen och styrkan i fjädrarna, men som med allt trixande med hjulupphängningarna bör man tänka efter före.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Hört att mk1 escort:s fjädrar passar bolt on på capri. Men passar capri mk2/3 bladfjädrar på Mk1 eller är chassit för annorlunda?

Vet nån måtten för capri mk2/3 bladfjädrar?
MK1 måtten är: 51 MM breda
Fjäderlängd mellan ögoncenter: 1144 mm
längd mellan radie arm centrum: 251.7 mm

Hittade även denna tråd http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=15653 passar mk2 escort blad fjädrar sett på längden på capri mk1? Burton har 60 mm mk2. går ju alltid att fuska och slipa ner istället.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Capri mk3 2.8 INJECTION så har bara en fjäder och är 50 MM och dessa passar nära på bolt on på escort mk1 vilket måste även betyda att de passar nästan även bolt on på capri mk1. vitt vad jag förstår så har mk2/3 capri (mk2 escort) 60 Mm breda blad fjädrar.

Funderar montera dessa istället. blir lite hårdare fjädring, men jag är fortfarande ung och kry så mig stör det inte :)
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Om de passar så kör på det, tycker jag som i typisk gamlingstil :wheelchai har tjall på ryggen men ändå vägrar "komfortfjädring" - husvagnsdragarfjädrar (=progressiva) på vad som helst man hetsar längs landsvägen ska det vara, minst :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar