Escort MK2 med Volvo motor och drivlina?
- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519
Escort MK2 med Volvo motor och drivlina?
Har längre drömt om en brutal escort mk2 med Zakspeed grupp 4 bodykitt. Men brist på vettiga garage har gjort att man ignorerat tanken men nu har jag ett garage så tänkte ställa lite frågor och kanske få några tips så man kan börja planera detta seriöst. Tanken är att regga som ombyggt fordon så bilen får användas på gatan.
Drivlina är tanken att köra en M90 låda och en 1031 bakaxel upphängd i fyrlänk. Men är det ens möjligt att fästa fyrlänken med 1000mm mellan fästpunkterna, som SFRO vill ha det, på en liten escort Mk2? Hur löser man annars problemet?
Motorn vill jag gärna ha tips på en bra som gärna får ha turbo och 16v men inte för mycket effekt så man kan besiktiga med den utan stora bekymmer.
Får man köra eftermaknads sprut på ombyggt fordon eller måste man köra standard systemet för att kunna besiktiga den?
Dämpare fram har jag sett att många kör med capri-ben ombyggda till coilovers i UK. Men går det att använda tex sierra ben och spindlar eller någon med andra tips?
Mycket svammel i tråden men jag har alldeles just börjat planera detta seriöst så många frågor snurrar i skallen och många har inga svar alls ännu.
En inspirationsbild till mig själv är i alla fall denna.

Drivlina är tanken att köra en M90 låda och en 1031 bakaxel upphängd i fyrlänk. Men är det ens möjligt att fästa fyrlänken med 1000mm mellan fästpunkterna, som SFRO vill ha det, på en liten escort Mk2? Hur löser man annars problemet?
Motorn vill jag gärna ha tips på en bra som gärna får ha turbo och 16v men inte för mycket effekt så man kan besiktiga med den utan stora bekymmer.
Får man köra eftermaknads sprut på ombyggt fordon eller måste man köra standard systemet för att kunna besiktiga den?
Dämpare fram har jag sett att många kör med capri-ben ombyggda till coilovers i UK. Men går det att använda tex sierra ben och spindlar eller någon med andra tips?
Mycket svammel i tråden men jag har alldeles just börjat planera detta seriöst så många frågor snurrar i skallen och många har inga svar alls ännu.
En inspirationsbild till mig själv är i alla fall denna.

/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Tags:
- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519
Har varit lite sugen på skruva sönder min cosworth och använda motor osv från den. Men insåg att det är ju bättre någon annan får köpa den och man bygger på "billiga" volvo delar i stället.

Gissar att, eftersom du har 2st, den du säljer är mindre fräsh.Martin skrev:Jag har en mk2 att sälja och skickar med ett sånt breddarkit!

/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3524
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Ja, vad är väl en rostorgie i garaget... den kan ju vara alldeles tråkig och... nää, aldrig underbar
men svartplåt är billigt ju, några kinamaskiner för att vecka den tjänar snabbt in sig
. Mekaniskt låter tankegångarna som att det billigaste och mest realistiska är att plundra nån Volvo 700-serie på hela drivlinan, utom bakaxeln om du inte tänker kosta på att korta den (240 är aningen för bred men bör väl kunna platsa med breddningen). Det har ju byggts dylikt för både skog och gata, så SBP borde ha en del erfarenheter man kan hänvisa till vid bedömning. 740 Turbo så har du nog tillräckligt för att SBP ska gruffa och ett trimchips till det bör ge lördagsgodis så det räcker
.
Sen fanns det åtminstone förr (90-talet) ombyggnadssatser att köpa för att bygga egna ställbara coilovers av Volvo 200-serie fjäderben. Firman jag minns hette Andersson Engineering men deras gamla hemsida är tyvärr nerlagd ser jag, domänen till salu. Kanske går det att hitta begagnat? Iaf förr var det omtyckta delar bland dragrace-byggare tack vare bra kvalitet till betydligt lägre pris jämfört med färdiga märkesmotsvarigheter. Man borde visst ha köpt en sats medan tid var...
.
Btw ska 240 Turbo fjäderben vara lite kraftigare än standard 240, kan ju vara värt att ha i minnet vid pryljakt. Klart, tunga bitar är det, jämfört med 740. Numera är det inte besiktningsbart att nybygga A-armsframvagn med kortade fjäderben som spindlar efter några tillbud där rören vikt sig, vet dock inte hur det betraktas när det gäller egna coilovers för gatan men det kommer säkert insatta svar i tråden.



Sen fanns det åtminstone förr (90-talet) ombyggnadssatser att köpa för att bygga egna ställbara coilovers av Volvo 200-serie fjäderben. Firman jag minns hette Andersson Engineering men deras gamla hemsida är tyvärr nerlagd ser jag, domänen till salu. Kanske går det att hitta begagnat? Iaf förr var det omtyckta delar bland dragrace-byggare tack vare bra kvalitet till betydligt lägre pris jämfört med färdiga märkesmotsvarigheter. Man borde visst ha köpt en sats medan tid var...

Btw ska 240 Turbo fjäderben vara lite kraftigare än standard 240, kan ju vara värt att ha i minnet vid pryljakt. Klart, tunga bitar är det, jämfört med 740. Numera är det inte besiktningsbart att nybygga A-armsframvagn med kortade fjäderben som spindlar efter några tillbud där rören vikt sig, vet dock inte hur det betraktas när det gäller egna coilovers för gatan men det kommer säkert insatta svar i tråden.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519
Tydligen ska sierra ben och spindlar fungera fint.
Glodde lite i denna tråden och fått lite extra insperation. B204ft verkar vara vettigt motor alternativ.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70195
Glodde lite i denna tråden och fått lite extra insperation. B204ft verkar vara vettigt motor alternativ.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70195
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3524
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
AffeAlien, du såg tipset ang. coilovers (apropå dina inledande funderingar) i Rejsa-tråden, va
? Om inte, så ledde det hit: http://rallyshop.se/produkt/Coiloverrorkit
Tycker det låter klokt detta, så här långt i a f - får vi väl se när det börjar spåra ur
.

Tycker det låter klokt detta, så här långt i a f - får vi väl se när det börjar spåra ur


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519
Besiktar den med 200hk sedan bygger man om motorn till 500hk sedan blir den inte körbar längre. 
Men som jag lyckats förstå det hela så måste jag besikta med original strysytem om jag inte hittar en bil före -75 vilket inte kommer bli tokenkelt skulle jag gissa. Så det kommer ju skapa massa extra jobb tyvärr, Sedan är det ju som sagt problemet med bredden SFRO vill ha mellan fästpunkterna på 4-länken. Men ska gå att få undantag för smala bilar, frågan är bara hur. Kanske skulle skicka PM till Gustav direkt.
Angående Coilovers finns det väldigt många olika varianter på vad man kan montera fram på dessa bilar. Båda färdiga och tillverka egna, men är inte riktigt där än i alla fall.

Men som jag lyckats förstå det hela så måste jag besikta med original strysytem om jag inte hittar en bil före -75 vilket inte kommer bli tokenkelt skulle jag gissa. Så det kommer ju skapa massa extra jobb tyvärr, Sedan är det ju som sagt problemet med bredden SFRO vill ha mellan fästpunkterna på 4-länken. Men ska gå att få undantag för smala bilar, frågan är bara hur. Kanske skulle skicka PM till Gustav direkt.
Angående Coilovers finns det väldigt många olika varianter på vad man kan montera fram på dessa bilar. Båda färdiga och tillverka egna, men är inte riktigt där än i alla fall.
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10482
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Mickes MkI är en bra inspiration på ett koncept (framvagn, bakvagn, bromsar) som fungerar väldigt bra och som normalt sett blir godkänt om man genomför det rätt. Speciellt framvagnen med Sierra fjäderben är en bra lösning som minskar styrradien och gör att bilen blir mycket trevligare att köra. Med Capri fjäderben och fälgar som fyller ut hjulhusen blir det betydligt sämre.
1000 mm mellan stagen är egentligen en rekommendation om man börjar med blankt papper och inte har andra begränsningar att hålla sig till. Sätter man fyrlänken så långt ut som det går (så nära rambenen som möjligt) så funkar det i Escort.
Väljer du att köra E85 kan du använda eftermarknadssprut oavsett årsmodell på bilen.
Gustaf
1000 mm mellan stagen är egentligen en rekommendation om man börjar med blankt papper och inte har andra begränsningar att hålla sig till. Sätter man fyrlänken så långt ut som det går (så nära rambenen som möjligt) så funkar det i Escort.
Väljer du att köra E85 kan du använda eftermarknadssprut oavsett årsmodell på bilen.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519
Tack för svaren Gustav.
Då är allt lite mer klart. Får förhöra micke lite närmare när det väl drar igång. Men känner jag vill ha en klar plan först.
Då blir det att E85 konvertera så man kan använda mer justerbara och modärnare sprut. Hur är det med original grenrör och insug, inget som behövs heller då antar jag?
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Då är allt lite mer klart. Får förhöra micke lite närmare när det väl drar igång. Men känner jag vill ha en klar plan först.
Då blir det att E85 konvertera så man kan använda mer justerbara och modärnare sprut. Hur är det med original grenrör och insug, inget som behövs heller då antar jag?
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10482
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Nej, motorn behöver inte vara original. Men det ska ju vara rimliga dimensioner på sakerna, en Escort väger sällan över 1100-1200 kg i tjänstevikt så det blir max runt 220-240 hk, alltså får man ha ganska modesta saker på en B234 om det är vad du tänkt använda.
Personligen skulle jag tycka att det vore skoj med Duratec och turbo. Det är en lätt motor som verkar svara bra på överladdning (=bra karaktär), och med 145 hk i grundeffekt är nånstans runt 220 hk helt rimligt. Du skulle också kunna använda en Zetec, klona en Focus RS-motor...
Gustaf
Personligen skulle jag tycka att det vore skoj med Duratec och turbo. Det är en lätt motor som verkar svara bra på överladdning (=bra karaktär), och med 145 hk i grundeffekt är nånstans runt 220 hk helt rimligt. Du skulle också kunna använda en Zetec, klona en Focus RS-motor...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost