Escort MK2 med Volvo motor och drivlina?
- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519

Duratec har jag ärligt väldigt dålig koll på. Men verkar ju vara hel aluminium motor osv så verkar helt klart som en mysig motor med tanke på vikt osv. Men priset jämfört med en Volvo motor är ju sjukt stort så frågan är om det är värt det. Har en Cosworth motorn jag kan använda då i stället.
Då är en Zetec mer lockande i så fall eftersom en sådan kostar nästan samma som en volvo motor...
Har du/eller någon annan nån bra sida eller något där jag kan läsa på mig om duratech motorn och vilka år och bilar den finns i?
Då är en Zetec mer lockande i så fall eftersom en sådan kostar nästan samma som en volvo motor...
Har du/eller någon annan nån bra sida eller något där jag kan läsa på mig om duratech motorn och vilka år och bilar den finns i?
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Tags:
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519

Ja men tanken är ett modernt sprut hur som helst så man kan ställa saker lite bättre och inte bara gissa sig fram till nått bra som någon annan kört och det funkat.
Sen är det självklart kul med Fordmotor om det går. Med tanke på vikten så känns duratech som ett bra alternativ på det viset.
Effekt kan man jaga en annan gång, kommer börja att bygga bilen så den är godkänd och går att besiktiga och använda på vägen. Målet är att kunna köra lite konbana och nån banträff med den och handla lite glass så klart.
Sen är det självklart kul med Fordmotor om det går. Med tanke på vikten så känns duratech som ett bra alternativ på det viset.
Effekt kan man jaga en annan gång, kommer börja att bygga bilen så den är godkänd och går att besiktiga och använda på vägen. Målet är att kunna köra lite konbana och nån banträff med den och handla lite glass så klart.

/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Escort MK2 med Volvo motor och drivlina?
Roligare med Ford motor i en ford
Ford 16v är bra mycket piggare än dom Volvo jag haft. Turbo och ca 230 hk i en escort lär trycka på rätt bra
En polare bygger en escort mk2 med Cossi V6 turbo
Skickas från min iPhone via Tapatalk
En polare bygger en escort mk2 med Cossi V6 turbo
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

I Sverige är det ju svårt att slå Volvomotor i effekt per krona.
Burton har väl skrivit en del om Duratec på sin sida, och på Turbosport.co.uk finns också bra info i forumet. I praktiken ska man nog leta motor från Mondeo MkIII, men se till att hitta en som inte ätit insugsspjäll...
Gustaf
Burton har väl skrivit en del om Duratec på sin sida, och på Turbosport.co.uk finns också bra info i forumet. I praktiken ska man nog leta motor från Mondeo MkIII, men se till att hitta en som inte ätit insugsspjäll...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519

Efter att sökt info om duratec motorn, kollat delar på burton och e-bay så lockar den motorn mig mer och mer. Frågan är bara om man ska köra Typ9 låda eller bygga om någon helt annan låda till att passa i så fall.
Fördelen med typ9 är ju att det finns drevsatser i det oändliga nästan.
Alltid kul att testa och lära sig lite nytt och roligare med en "ford motor" i en ford helt klart.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Fördelen med typ9 är ju att det finns drevsatser i det oändliga nästan.
Alltid kul att testa och lära sig lite nytt och roligare med en "ford motor" i en ford helt klart.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519

Ja många kör ZF lådor från BMW M3 men frågan är om det verkligen behövs... kommer ju inte bli något 1000hk monster direkt.
Kompressor hade man kunna köra som en kul grej men med dagens turbos och moderna styrsystem behövs det inte direkt. Så mycket jobb med kompressor jämfört med turbo och ingen direkt vinning om man inte kombinerar dem...
Titta bara på PRO-mod bilarna som nästan alla börjat gå över från kompressor till dubbelturbo.
Kompressor hade man kunna köra som en kul grej men med dagens turbos och moderna styrsystem behövs det inte direkt. Så mycket jobb med kompressor jämfört med turbo och ingen direkt vinning om man inte kombinerar dem...
Titta bara på PRO-mod bilarna som nästan alla börjat gå över från kompressor till dubbelturbo.
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Ska man inte ha massor av effekt, så är det enklast med växellåda från en nyare Mazda Miata (MX5). De har ju Duratec...
Eftersom Duratec inte har samma bultmönster mot lådan som de gamla Fordmotorerna, så passar inte MT-75. Till typ 9 finns det sprängkåpor att köpa men de är inte gratis direkt.
Fördelen med typ 9 är som du säger, det finns gott om kul saker för lägre effektnivåer. Dessutom är det ju en smidig låda som är enkel att jobba med.
Gustaf
Eftersom Duratec inte har samma bultmönster mot lådan som de gamla Fordmotorerna, så passar inte MT-75. Till typ 9 finns det sprängkåpor att köpa men de är inte gratis direkt.
Fördelen med typ 9 är som du säger, det finns gott om kul saker för lägre effektnivåer. Dessutom är det ju en smidig låda som är enkel att jobba med.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519

Ja då börjar en plan så sakta krypa fram i huvudet. Gäller bara få ordning på Sierra Cosworthen och få den såld så man kan finansiera bygget.
Volvo 1031 bakaxel upphängd i 4-länk med panhard stag.
Duratac 2.0 med turbo och troligast VEMS som styrsystem för jag har bekanta som kan med det. Sedan driva den på E85.
Växellåda från Mazda Mx5.
Framvagn med prylar från Sierra.
Bromsar fram från Sierra Cosworth RWD och bak får det vara Volvo prylarna.
Volvo 1031 bakaxel upphängd i 4-länk med panhard stag.
Duratac 2.0 med turbo och troligast VEMS som styrsystem för jag har bekanta som kan med det. Sedan driva den på E85.
Växellåda från Mazda Mx5.
Framvagn med prylar från Sierra.
Bromsar fram från Sierra Cosworth RWD och bak får det vara Volvo prylarna.
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- AffeAlien
- Legend
- Inlägg: 2756
- Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
- Namn: Alf Sjöström
- Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
- Ort: Uppsala
- Medlemsnummer: 519

En S14 motor kostar mer än cossie motorn jag redan har. Så ekonomisk är det inget alternativ och delar till en sådan är samma prisklass som cossie motorn och lika besvärliga att få tag på.
Lite den biten jag försöker komma ifrån med detta bygge där för jag vill använda delar från "vanliga" bilar.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Lite den biten jag försöker komma ifrån med detta bygge där för jag vill använda delar från "vanliga" bilar.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Mvh Alf
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck
Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck