Sida 2 av 3

Postat: fre mar 07, 2014 12:51 pm
av AffeAlien
Duratec har jag ärligt väldigt dålig koll på. Men verkar ju vara hel aluminium motor osv så verkar helt klart som en mysig motor med tanke på vikt osv. Men priset jämfört med en Volvo motor är ju sjukt stort så frågan är om det är värt det. Har en Cosworth motorn jag kan använda då i stället.
Då är en Zetec mer lockande i så fall eftersom en sådan kostar nästan samma som en volvo motor...

Har du/eller någon annan nån bra sida eller något där jag kan läsa på mig om duratech motorn och vilka år och bilar den finns i?

Postat: fre mar 07, 2014 1:07 pm
av Part_boy_no1
Saab 2,3 turbo ska tydligen vara billig att trimma😄 original sprut med större större turbo och spridaren ska den tydligen ge 500 hk med original delar i blocket😉


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat: fre mar 07, 2014 1:17 pm
av AffeAlien
Ja men tanken är ett modernt sprut hur som helst så man kan ställa saker lite bättre och inte bara gissa sig fram till nått bra som någon annan kört och det funkat.
Sen är det självklart kul med Fordmotor om det går. Med tanke på vikten så känns duratech som ett bra alternativ på det viset.

Effekt kan man jaga en annan gång, kommer börja att bygga bilen så den är godkänd och går att besiktiga och använda på vägen. Målet är att kunna köra lite konbana och nån banträff med den och handla lite glass så klart. ;)

Escort MK2 med Volvo motor och drivlina?

Postat: fre mar 07, 2014 1:32 pm
av Part_boy_no1
Roligare med Ford motor i en ford😉 Ford 16v är bra mycket piggare än dom Volvo jag haft. Turbo och ca 230 hk i en escort lär trycka på rätt bra😄

En polare bygger en escort mk2 med Cossi V6 turbo😄


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat: lör mar 08, 2014 3:23 pm
av therealpinto
I Sverige är det ju svårt att slå Volvomotor i effekt per krona.

Burton har väl skrivit en del om Duratec på sin sida, och på Turbosport.co.uk finns också bra info i forumet. I praktiken ska man nog leta motor från Mondeo MkIII, men se till att hitta en som inte ätit insugsspjäll...

Gustaf

Postat: lör mar 08, 2014 4:51 pm
av AffeAlien
Efter att sökt info om duratec motorn, kollat delar på burton och e-bay så lockar den motorn mig mer och mer. Frågan är bara om man ska köra Typ9 låda eller bygga om någon helt annan låda till att passa i så fall.
Fördelen med typ9 är ju att det finns drevsatser i det oändliga nästan.

Alltid kul att testa och lära sig lite nytt och roligare med en "ford motor" i en ford helt klart.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat: lör mar 08, 2014 5:06 pm
av Part_boy_no1
Dom flesta använder väl Getrag eller zf låda från BMW😄 kompressor hade varit fränt att köra med😉


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat: lör mar 08, 2014 6:25 pm
av AffeAlien
Ja många kör ZF lådor från BMW M3 men frågan är om det verkligen behövs... kommer ju inte bli något 1000hk monster direkt.
Kompressor hade man kunna köra som en kul grej men med dagens turbos och moderna styrsystem behövs det inte direkt. Så mycket jobb med kompressor jämfört med turbo och ingen direkt vinning om man inte kombinerar dem...

Titta bara på PRO-mod bilarna som nästan alla börjat gå över från kompressor till dubbelturbo.

Postat: lör mar 08, 2014 6:35 pm
av Part_boy_no1
Kör man med ZF så behöver man inte tänka på att det ska gå sönder😄 men typ9 räcker nog om man har lagomt mycket hk. Men är inte mt-75 lådan starkare tro?

Jo kompressorn tappar effekt vid höga varv men laddar från 0 typ😄 härligt ljud är det också😉


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat: sön mar 09, 2014 7:55 am
av therealpinto
Ska man inte ha massor av effekt, så är det enklast med växellåda från en nyare Mazda Miata (MX5). De har ju Duratec...

Eftersom Duratec inte har samma bultmönster mot lådan som de gamla Fordmotorerna, så passar inte MT-75. Till typ 9 finns det sprängkåpor att köpa men de är inte gratis direkt.

Fördelen med typ 9 är som du säger, det finns gott om kul saker för lägre effektnivåer. Dessutom är det ju en smidig låda som är enkel att jobba med.

Gustaf

Postat: sön mar 09, 2014 1:11 pm
av AffeAlien
Ja då börjar en plan så sakta krypa fram i huvudet. Gäller bara få ordning på Sierra Cosworthen och få den såld så man kan finansiera bygget.

Volvo 1031 bakaxel upphängd i 4-länk med panhard stag.
Duratac 2.0 med turbo och troligast VEMS som styrsystem för jag har bekanta som kan med det. Sedan driva den på E85.
Växellåda från Mazda Mx5.
Framvagn med prylar från Sierra.
Bromsar fram från Sierra Cosworth RWD och bak får det vara Volvo prylarna.

Postat: tis mar 11, 2014 6:33 am
av therealpinto
Det låter vettigt.

Tänk på att stoppa i en snabb styrväxel direkt (billigt hos exempelvis Rally Design) och följ Fords RS-manual när det gäller kompletteringssvetsning och förstärkning av karossen (den finns ute på nätet, och plåtbitarna går att köpa).

Gustaf

Postat: tis mar 11, 2014 12:22 pm
av hans.khan
Kanske en BMW M3 (E30) 4 cyl. motor och växellåda skulle vara ett alternativ?

Postat: tis mar 11, 2014 2:25 pm
av AffeAlien
En S14 motor kostar mer än cossie motorn jag redan har. Så ekonomisk är det inget alternativ och delar till en sådan är samma prisklass som cossie motorn och lika besvärliga att få tag på.
Lite den biten jag försöker komma ifrån med detta bygge där för jag vill använda delar från "vanliga" bilar.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat: tis mar 11, 2014 6:05 pm
av MrB
Är inte Volvo 4 cyl från lite nyare S/V40 en Duratec ??? har fått för mig att den har väldigt mycket gemensamt ,Rätta mig om jag har fel :) . Då borde ju en S/V40 T4 motor var alldeles ypperlig då de är väl på en 200hk sisådär