Escort MK2 med Volvo motor och drivlina?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När det gäller rova så är ju Volvo B234F en trevlig liten motor, med överladd så har ju dom 16V gett bra med effekt, är ju så vitt jag förstått cosworth som ritat toppen, rätta mig om jag har fel.

Till Volvo finns ju det mesta i motor och växellåda att finna, bara högen med penulas som begränsar.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är etanolmotorn i nyare V70 etc. (fyrcylindriga, 2.0F) som är baserad på Duratec. S/V40 T4 har en motor som är Volvos egen (samma familj som raka femmorna och sexorna).

Vill man ha original turbo Duratec är det EcoBoost eller Mazda som gäller, Mazda 3 MPS och Mazda 6 MPS har en variant men det är lite för mycket grundeffekt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
AffeAlien
Legend
Inlägg: 2756
Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
Namn: Alf Sjöström
Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
Ort: Uppsala
Medlemsnummer: 519

Inlägg av AffeAlien »

Efter att läst på lite forum och tittat runt på burton och andra sidor som säljer prylar så känns 2.0 Duratec motorn från tex en mondeo mk3 som en bra maskin att bygga på. Slänga på en turbo är ju inte speciellt komplicerat med tanke allt annat jobb som behöver göras.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Mvh Alf

Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

SK Racing skrev:När det gäller rova så är ju Volvo B234F en trevlig liten motor, med överladd så har ju dom 16V gett bra med effekt, är ju så vitt jag förstått cosworth som ritat toppen, rätta mig om jag har fel.

Till Volvo finns ju det mesta i motor och växellåda att finna, bara högen med penulas som begränsar.
Porsche konstruerade nån konstaterat extra välflödande standard 16V-topp till Volvo 2,3-liters i 700/900-serierna, fast det skulle nog aldrig Gyllenhammars guldgossar erkänna öppet :p. Jag är patologiskt dålig på att lägga Volvo-kunskap på minnet, men har för mig att slutbokstaven var F på de motorerna. Fast nog vore det extra kul om Ford-vänliga Cosworth också måst hjälpt dem på traven :mhihi::fly:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
AffeAlien
Legend
Inlägg: 2756
Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
Namn: Alf Sjöström
Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
Ort: Uppsala
Medlemsnummer: 519

Inlägg av AffeAlien »

Volvo har gjutjärns block ändå vem som en gjort toppen. :)
Det som lockar med duratech motorn, att den är hel aluminium. Känns modärnare och sportigare. ;-)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Mvh Alf

Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck

Skriv svar