Ford v6a blir varm varför?
-
Eriksahlin
- Nybörjare
- Namn: Erik Sahlin
- Kör: Ford taunus 20m -65
Ford v6a blir varm varför?
Tjäna,
Jag har en Ford 20m v6 (2.0), som de bubblar i kylaren och dålig värme i (ett typiskt topp locks packnings fenomen). Så jag bytte ena topplocks packningen men de vart ingen skillnad... så då tänkte jag att jag skulle byta andra packningen med, men då finns de ingen topp locks packningar som är likadan som original. De är likadana bulthål och cylinder hål men kylnings hålen är helt åt helvete... jag har tre nya packningar men ingen av packningarna är likadana utan de är för lite kylar hål på en packning och inga kylar hål på en annan osv. Så på den sidan jag bytte packningen på gjorde jag egna hål efter original packningen men de hjälpte inte heller. Så vad ska jag göra? plus att de är nyrenoverade toppar och ingen gäng paj i blocket.
Jag har en Ford 20m v6 (2.0), som de bubblar i kylaren och dålig värme i (ett typiskt topp locks packnings fenomen). Så jag bytte ena topplocks packningen men de vart ingen skillnad... så då tänkte jag att jag skulle byta andra packningen med, men då finns de ingen topp locks packningar som är likadan som original. De är likadana bulthål och cylinder hål men kylnings hålen är helt åt helvete... jag har tre nya packningar men ingen av packningarna är likadana utan de är för lite kylar hål på en packning och inga kylar hål på en annan osv. Så på den sidan jag bytte packningen på gjorde jag egna hål efter original packningen men de hjälpte inte heller. Så vad ska jag göra? plus att de är nyrenoverade toppar och ingen gäng paj i blocket.
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Nog låter det som en topp packning.... Men detta med hål för kylvatten i topp packninen ,Det skall inte vara hål på alla ställen utan det brukar bara vara ca 3 hål som stämmer med packningen , sedan vet jag att det skiljer på äldre & nyare Colonge 6or men då det inte finns så nya 2,0 V6 så borde det bara finnas en typ av packning till 2,0 V6 .
Är du säker på att det är en 2,0V6 och inget annat t ex 2,6 alternativt att packningarna är till 2,0 och inte 2,6
Här finns en liten länk till att reda ut vilken motor du har
http://myplace.frontier.com/~capriclubc ... logne.html
Är du säker på att det är en 2,0V6 och inget annat t ex 2,6 alternativt att packningarna är till 2,0 och inte 2,6
Här finns en liten länk till att reda ut vilken motor du har
http://myplace.frontier.com/~capriclubc ... logne.html
Old FORD's can always be faster ......
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Hallå
Konstatera vilken motor du har och försök få tag på den nyaste varianten till den motorn.
Det kom ut lite olika varianter på V4 & V6 motorn i början ( olika färger på motorn , vet att det fanns blåa och svarta men har för mig att det också fanns en tredje .Vad jag kommer ihåg så var den svarta den senaste / bästa ) och många byttes ut av Ford då den första varianten inte var så bra bl.a. gick det mycket topplocks packningar.
( När man lyfte toppen på den första varianten såg det ut som om det stod lösa foder ! )
Sen ska man ALDRIG göra om eller göra egna hål i packningen om man inte är helt säker på vad man sysslar med!
Det är genom dessa hål och deras storlek man styr flödet på vattnet så att det kommer dit där det ska och gör mest nytta !
// Micke
Konstatera vilken motor du har och försök få tag på den nyaste varianten till den motorn.
Det kom ut lite olika varianter på V4 & V6 motorn i början ( olika färger på motorn , vet att det fanns blåa och svarta men har för mig att det också fanns en tredje .Vad jag kommer ihåg så var den svarta den senaste / bästa ) och många byttes ut av Ford då den första varianten inte var så bra bl.a. gick det mycket topplocks packningar.
( När man lyfte toppen på den första varianten såg det ut som om det stod lösa foder ! )
Sen ska man ALDRIG göra om eller göra egna hål i packningen om man inte är helt säker på vad man sysslar med!
Det är genom dessa hål och deras storlek man styr flödet på vattnet så att det kommer dit där det ska och gör mest nytta !
// Micke
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
De där tidiga V6:orna hade tydligen en hel del barnsjukdomar som gjort dem kända för att kunna få värmeskov. Felen åtgärdades fortlöpande under de första produktionsåren (de flesta - en del mer omfattande saker lämnades orörda efter att de värsta problemen lösts) och man hittar info i verkstadsuppdateringarna och -handböckerna från Fords tekniska avdelning från sextiotalets senare del om vad som skiljer mellan motorerna och bitar som kan bytas för att lindra besvären i de äldsta motorerna. Mjo, jag har en sån där lunta fast inte mycket tid att bläddra f n, men beskriv gärna lite kort vad motorn har för färg och om det finns någon kod på blocket så kanske jag kan luska lite i vad som rekommenderades när jag får en stund över
.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
SK Racing
Jag har genom åren slagit isär allt från motorsågsmotorer, inombordare(gammal) bilmotorer osv, allt som dom har gemensamt är att dom kan ha helt sinnessjuka mängder med rost, avlagringar och gud vet vad i både kyl, bränsle och oljesystem.
Bilmotorer tvättar jag med högtryckstvätt överallt och det kan se ut som ett massmord ägt rum, rött överallt, sen så blästrar jag kanaler i topp o block, mindre motorer blir väldigt fina om en kör elektrolys, körde det på en åldrad och helt igenrostad 2 cyl tvåtakt inombordare, badade hela motorn i någon månad och tack vare det så lossade ALLA skruvar och gravrosten i dom helt igenrostade kanalerna lossnade så fint så.
I ditt fall hade jag lossat topparna och sen gått loss med hetvattentvätt, bara lossa oljepluggen först
sen blåst torrt med tryckluft och kollat efter sprickor, om inga hittas, monterat ihop motorn och sedan ska det med en fungerande kylare och termostat inte vara några värmeproblem.
Efter en motortvätt av ovanstående, så är ju ett par oljebyten på sin plats, innan en kör någonstans, jag har själv utfört några stycken och det har fungerat riktigt fint efteråt.
Bilmotorer tvättar jag med högtryckstvätt överallt och det kan se ut som ett massmord ägt rum, rött överallt, sen så blästrar jag kanaler i topp o block, mindre motorer blir väldigt fina om en kör elektrolys, körde det på en åldrad och helt igenrostad 2 cyl tvåtakt inombordare, badade hela motorn i någon månad och tack vare det så lossade ALLA skruvar och gravrosten i dom helt igenrostade kanalerna lossnade så fint så.
I ditt fall hade jag lossat topparna och sen gått loss med hetvattentvätt, bara lossa oljepluggen först
Efter en motortvätt av ovanstående, så är ju ett par oljebyten på sin plats, innan en kör någonstans, jag har själv utfört några stycken och det har fungerat riktigt fint efteråt.
-
Dyna
- Erfaren
- Namn: Dyna
- Kör: Taunus 20M TS 1967
Ok quick one in English. It can be wise to read this article about Electrolytic Removal of Rust since there are cases when it can lead to Hydrogen Embrittlement something you for sure don't want to cause or suffer from on engine or gearbox components...
http://www.htpaa.org.au/article-electro.php
http://www.htpaa.org.au/article-electro.php
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Hydrogen Embrittlement = Vätesprödhet (bara så att det hålls hyfsat begripligt för oss alla
). Kan uppstå genom en del kemiska processer vid t ex ytbehandling eller som här omtalat rostborttagning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)