Ford Taunus 1600 L -71

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Elvinsson
Nybörjare
Namn: Johan Elvinsson
Kör: Ford Taunus

Ford Taunus 1600 L -71

Inlägg av Elvinsson »

Har en Ford Taunus 1600 L -71 hemma på gården som vi funderar på att sälja iväg.
Nylackad, ut & invändigt, omklädda dörrsidor, ny överdragsklädsel på sätena, ombyggd med Ford Sierra insprutning (ohc), dolt infällda högtalare i dörrarna (5 1/4" + lösa diskanter), 6x9 i hatthyllan drivs med slutsteg.
ALU-fälgar

Undrar vad denna lilla bil med lite fix och kärlek kan vara värd. Har ingen aning om det är skroten eller om det är värt att testa Blocket!
:confused:
Bilagor
IMG_20130514_114923.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

snygg,, me like

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

"...Eller skroten"? :Odd: Haha, du skojar, puh...

Ja, hade jag slantarna framme skulle jag bett om ytterligare detaljer och funderat på en summa att buda omgående :i:, men icke så tyvärr och jag tippar att bytesaffärer inte är aktuella (iofs, finns nån diversehandlare i bättre beg bildelar i sällskapet så har jag förslag :D) så jag säger att en Säljes-tråd här på forumet, i andra hand en annons på Blocket, och högstbjudande över nånstans 6-8000 kr är en bra början att prova med. Men det är bara min grova gissning utan mera info.

Den ser ju himla fin ut på bilden, kul extrautrustning och ny lack kan vara ett argument för högre pris även om en del snarare ser det som en potentiell spackelgömma (dessa Taunus är ökända sedan start för dalmatiner-rost på sidorna eftersom formerna gör att de blästras av vägdammet), men nu måste jag vara lite glädjedödare - jag förmodar att den inte är omtypad med Sierra-motorn vilket då gör varje besiktning till ett lotteri och ett seriöst ombygge förutsätter att även växellåda och bakaxel är bytt till bitar från en nyare Taunus med den äldre OHC 2-litersfyran ur samma motorfamilj (stabilare prylar, annan utväxling och större bakbromsar - bromsbytet är besiktningskrav också). Hur detta ligger till inverkar starkt på det möjliga priset. I vilket fall så ligger de trevliga sedanerna lite orättvist i skuggan av coupéerna och betalas klart sämre, särskilt när de inte är GXL med V6 (prisbilden där brukar börja vid ca 15 för ett hyfsat välbevarat exemplar). Ah, men upp till 10 kan nog vara möjligt om nån får provköra den och slås av charmen. Svårt att säga osett.

Lite kul är det ändå att en sån med 2.0 "Pinto" rakfyra (förgasarmaskinen på 99 hk) är aningen rappare än GXL 2000 V6 (96 hk) :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Stopp stopp!! Skicka förtusan den inte till skrot :O, antingen behåll den eller sälj den :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Elvinsson
Nybörjare
Namn: Johan Elvinsson
Kör: Ford Taunus

Inlägg av Elvinsson »

Tack för svar!
Då kanske den får leva ett tag till då :)
Står mellan att sälja den eller Volvo amazon..
En hel del skruvning på båda om jag ska få något för dom, men är nog mindre på Amazon så Forden kanske får stanna ett tag till trots allt! :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, nog tycker jag du bör hellre behålla Forden om du kan, det verkar ju vara mycket omsorg lagt på den redan så att släppa den och knappt få igen för utläggen vore ju synd bara därför :). Amazonerna har sånt kultfölje att det finns alltid någon som tar hand om en sån, Taunus är tyvärr inte riktigt där än hos oss trots att det är en kultbil i många andra länder. Sedan är ju en Taunus av den här modellen t o m enklare att få fason på än en Amazon, även om Volvo-folk sällan vill erkänna sånt :D ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar