Hjulinställning Granada

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Hjulinställning Granada

Inlägg av Citgho »

Kan man göra det på Granadan?
Toe-vinklarna fram är ju ganska självklara då det går att skruva på styrlederna men resten då?
Hur är det bak? Såg att dom inre bultarna som håller länkarmarna är ju excentriska (är det så det heter?), vad kan man hitta på där?

Är så att den sliter insidan enormt mycket bak sen jag rev isär hela bilen och monterade polybussningar fram å bak + monterade sänkfjädrar med justerbara dämpare.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ska gå att justera bak. Sliter det insida har du toe-out bak, det får man när man sänker...bör korrigeras!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Citgho
Veteran

Inlägg av Citgho »

Går det att göra på något smart enkelt sätt hemma? Eller måste man ha specialmätgrejer för det?

Går det att justera något mer än toe fram? Ser ju inte ut som det vad jag kan se. Bara staget från undre länkarmen som är justerbart men det ska väl bara dras fast i det läge den hamnar när bilen står i körläge så att säga?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Citgho skrev:Går det att göra på något smart enkelt sätt hemma? Eller måste man ha specialmätgrejer för det?

Går det att justera något mer än toe fram? Ser ju inte ut som det vad jag kan se. Bara staget från undre länkarmen som är justerbart men det ska väl bara dras fast i det läge den hamnar när bilen står i körläge så att säga?
bästa är att göra en 4 hjuls inställning
caster går att justera,, dock ej camber,, jag är lite sugen på att bygga om nedre bärarmar så de oxå går att justera = camber,, och passa på att bygga för coilovers :cool:

Citgho
Veteran

Inlägg av Citgho »

Vad för toe-vinklar vill man sikta på?
Ska ju användas för mer inspirerad körning, har dock ej r-däck etc utan "vanliga" 18" hjul.

Skriv svar