Demontera fönstervev Taunus P3

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
bogbrush88
Erfaren
Namn: Thomas R
Kör: Taunus 17M P3 1964

Demontera fönstervev Taunus P3

Inläggav bogbrush88 » mån maj 05, 2014 11:07 am

Som rubriken antyder behöver jag demontera fönstervevarna på min P3:a men är lite osäker på hur detta göres och verkstadshandboken ger inte heller någon vägledning.
Jag gissar på någon form av fjäder som behöver demonteras men kan inte se hur den sitter och om man behöver specialverktyg.

Någon som vet? :confused:

Mvh

Thomas

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 05, 2014 12:06 pm

Bra fråga, det där borde man ju ha tänkt på men icke...:confused::p

Men min erfarenhet av att ha lossat dörrsidorna på åtskilliga olika euro/japs 1960--90-tal är iaf att det finns bara två sätt (iaf kända) som fönstervevar och inre dörrhandtag är fixerade på: i Taunus 17M P3:s fall bör det vara varianten med ett fjäderclip som ser ut ungefär som ett uträtat gem som spänner mot ett spår innanför splinesen på axeln. Egentligen ska man ha en speciell tång för att lossa clipset, men är man försiktig går det ganska lätt att peta loss det genom att kila in ett bågfilblad mellan veven och dörrklädseln utan att rispa, men se efter vart clipset sprätter iväg :D. Vet inte om det är något Würth har i småprylsortimentet.

Den andra varianten som man hittar t ex i 70-talets Taunus-Cortina är den med skruv utanpå, som i dem och det mesta annat är dold under nån dekorativ plastbit som då brukar sitta påskjuten så man ska INTE bända loss dem i de fallen utan varsamt peta dem framåt/bakåt tills låspiggarna hoppar ur hålen som är slitsade och större i ena änden för att släppa in piggarna.

När det gäller dörrsidans låsclips mot kanterna verkar det vara nån standardvariant av fjäderklammer som bör gå att hitta hos leverantörer av sånt till gamla USA-bilar, men ta det varsamt ändå för det brukar vara dyrt att ersätta. Biltema och andra säljer ett enkelt verktyg som ser ut som en skruvmejsel med ett Y i änden för att lossa de clipsen med minsta skada.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » mån maj 05, 2014 12:36 pm

Jag tackar för det snabba svaret Släggmek :)

Ja, 70- och 80-tals Taunusarna var aldrig några problem med skruven under plastremsan men av någon anledning så är P3:an lite klurigare, åtminstone vad det gäller fönsterveven.

Jag får ta fram bågfilsbladet och se vad det ger ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 05, 2014 12:43 pm

Tja, med fingertoppskänsla bör det gå - vi hade inget annat verktyg för detta när jag jobbade på skrot och fick alltid loss dem ändå, men det låter ju lite som Monty Python´s klassiska skryttävling om värsta uppväxten :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » mån maj 05, 2014 1:08 pm

Ja, det är en klassiker :D

Jag är egentligen inte så orolig för att få av veven; utmaningen är nog att få på den igen med det där clipet....