Fälgar Ford Granada

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 04, 2014 12:43 pm
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90
Ort: Skellefteå

Fälgar Ford Granada

Inlägg av Vixhall »

Sådär ja, nu är det sommar - eller ja nästan iallafall. Å när det blir sommar så behöver man en uppsättning sommarfälgar.
Jag älskar fälgarna jag har på Granadan i nuläget, dessa:


Bild
(Och ja, det är en gammal bild)


Är det någon som vet vad dessa fälgar kallas? Inte just dessa utan mer generellt. Gillar också old-school mag-wheels, finns det några sånna eller snarlika med 5/112?
Skulle va kul och få tag på några. Har några stycken svarta och silvriga originalfälgar, men de var snäppet för tråkiga.

Tyckte att alu-fälgar skulle passa rätt bra som sommarfälgar men jag ville inte ha några som var alltför extrema så därför grävde jag fram ett par Ghia-fälgar.
(Bokstavligt talat grävde fram dem)

Sånna:

Bild



Var lite jobb bara att få upp den ur hålet där de suttit på reservdelsbilen som stått i ~10 år.
Punka och fastrostade bromsar runt om, men med lite tålamod så:

Bild


Ghia-fälgar är väl okej, men jag skulle hellre ha några som liknar mina nuvarande fälgar istället.
Om någon har några häftiga fälgar som liknar de på första bilden så är jag intresserad.

Sen en liten bonusfråga: Har det någonsin tillverkats en dekalfri grill till 79:ans Granada?
Även om det har gjorts några så är dem nog sjukt svåra att få tag på nuförtiden, samtidigt så vill jag inte förstöra originalutseendet.
Vill bara att den ska vara så mycket 70 - 80-tal som det bara går.

Svara gärna med vad du tycker skulle passa på min lilla Granada :)

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

jag gillar dina bilar ;) förressten visst var du i hamn förra lördan?? tyckte jag såg Cossyn :)
jag personligen kör med sånna här

nu tänkte jag 15" på sedanen :) iof älskar jag 18" men tror inte du ska köra med sådana endå :)

tyvärr kan jag ej hjälpa dig angående namnet på dina fälgar :(

angående grillen så tror jag ej det,, men har du kollat på mobile.de?? OM det finns så finns det där ;)

edit,, kikade just där,, och hittade bara en sorts grill till mk2 S1
Bilagor
100_0669.jpg
DSC01474.jpg
DSC02448.jpg

Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 04, 2014 12:43 pm
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

granadadr skrev:jag gillar dina bilar ;) förressten visst var du i hamn förra lördan?? tyckte jag såg Cossyn :)
jag personligen kör med sånna här

nu tänkte jag 15" på sedanen :) iof älskar jag 18" men tror inte du ska köra med sådana endå :)

tyvärr kan jag ej hjälpa dig angående namnet på dina fälgar :(

angående grillen så tror jag ej det,, men har du kollat på mobile.de?? OM det finns så finns det där ;)

edit,, kikade just där,, och hittade bara en sorts grill till mk2 S1
Granadan har inte rört sig en meter på flera veckor, men det är besiktning till veckan.
Om den går igenom så lär det ju bli några mil.

Tror jag får lov att ta Ghia-fälgarna som prio ett. Funderar faktiskt att skaffa mig några nya originalfälgar från nån Audi S5 eller liknande, bara för att.
Eller kanske Mercedes AMG fälgar. Bara för att reta upp folk :) har sett en Saab 9-5 här i stan med Volvo R-fälgar :D

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Vixhall skrev:Granadan har inte rört sig en meter på flera veckor, men det är besiktning till veckan.
Om den går igenom så lär det ju bli några mil.

Tror jag får lov att ta Ghia-fälgarna som prio ett. Funderar faktiskt att skaffa mig några nya originalfälgar från nån Audi S5 eller liknande, bara för att.
Eller kanske Mercedes AMG fälgar. Bara för att reta upp folk :) har sett en Saab 9-5 här i stan med Volvo R-fälgar :D
tänk på att Audi har mindre centrumhål,, så man måste fräsa/svarva dem i såfall,
ska du använda 9-5 9-3 fälgar så måste du ha muttrar med flytande kona ;)
Amg fälgarna är ju ganska lika Scorpio Cosworth så det blir ganska bra :)

jag själv är sugen på ett par Audifälgar till en mk1 tror dem skulle passa bra på den,, men har ej idats än ;)

Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 04, 2014 12:43 pm
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Vet inte riktigt hur mycket jobb jag ska lägga ner på att hitta några fälgar, har ju trots allt Ghia-fälgarna.
Planen med Granadan var att körda den hela sommar och sedan sälja/byta.
Vill gärna ha en Granada MK1:a, de är så mycket snyggare (ej Coupé). Kan bli lagomt svårt å få tag i ett "rostfritt" exemplar...

Väldigt synd för att vi hade en Granada MK1:a, men den sålde vi för en struntsumma till någon som skulle bygga dragracebil av den...

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Vixhall skrev:Vet inte riktigt hur mycket jobb jag ska lägga ner på att hitta några fälgar, har ju trots allt Ghia-fälgarna.
Planen med Granadan var att körda den hela sommar och sedan sälja/byta.
Vill gärna ha en Granada MK1:a, de är så mycket snyggare (ej Coupé). Kan bli lagomt svårt å få tag i ett "rostfritt" exemplar...

Väldigt synd för att vi hade en Granada MK1:a, men den sålde vi för en struntsumma till någon som skulle bygga dragracebil av den...
ok,, vad är du ute efter för bil?? tänkte om jag ska hålla ögonen öppna ;) känner ju som du vet endel Granadanördar ;)
såg den beige 2 dr?på blocket? den är i hur bra skick som helst :)

Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 04, 2014 12:43 pm
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Vill ha en fyrdörrars Ford Granada MK1, pinto eller 2.8 spelar ingen större roll. Vill egentligen bara byta från MK2 till MK1 då jag tycker att dem är snyggare, och har mer status för den delen.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

ok,, då vet jag :) någon speceill modell??
ex GL Gxl?? eller så?

min vän håller i skrivande stund på att renovera en 77a 2,6 GHiA :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Vixhall skrev: Tror jag får lov att ta Ghia-fälgarna som prio ett. Funderar faktiskt att skaffa mig några nya originalfälgar från nån Audi S5 eller liknande, bara för att.
Eller kanske Mercedes AMG fälgar. Bara för att reta upp folk :) har sett en Saab 9-5 här i stan med Volvo R-fälgar :D
Får jag föreslå Lorinser RS1 som ett stilsäkert alternativ? Skulle se bra ut oavsett om du behåller mk II:an eller byter upp dig till en mk I :cool:, de dök väl upp på 80-talet som jag minns det men formerna passar bra även till den svulstigare designen hos gamlingarna. https://www.google.se/search?q=lorinser ... 61&bih=411
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Får jag föreslå Lorinser RS1 som ett stilsäkert alternativ? Skulle se bra ut oavsett om du behåller mk II:an eller byter upp dig till en mk I :cool:, de dök väl upp på 80-talet som jag minns det men formerna passar bra även till den svulstigare designen hos gamlingarna. https://www.google.se/search?q=lorinser ... 61&bih=411
jag personligen tycker inte de passar på en Mk1 men min smak det

nu är detta iof en limo,, men man får ju endå en liten syn på formerna
Bilagor
2249537954_4564851d2f.jpg

Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: lör jan 04, 2014 12:43 pm
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Angående Granadan så vill jag gärna byta till mig en riktig snik, 2.0, manuell, inte nån Ghia-inredning, gärna vinyltak och ej coupe, en helt vanlig snik-sedan.
Det är nämligen dessa bilar som alltid blir bortglömd/skrotade.
Ingen skrotar ju en Ghia, eller ja nog förekommer det också men men.
Jag vill ha den billigast möjliga Granada Mk1an.

Angående fälgar så måste jag säga att granadadr's Mk1 kombi är helt i rätt kurs, älskar fälgarna!
Så ska det se ut ;)

(Skickat från min ST27i via Tapatalk 2)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Byggdes äldre Ford som limmo av Ford, eller är dom hemmabyggen?

Scorpio har jag sett som limmo, någon dokumentär där dåvarande finansminister Kjell Olof Felt åkte i en sådan, och senare på blocket som fd taxibilar.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

jo det byggdes både mk1 å 2,, men det var ju i Tyskland å England,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

När det gäller engelska så verkar firman Coleman-Milne ha stått för de flesta. Ett av modellnamnen var Grosvenor, men jag har för mig det fanns några fler namn beroende på utrustningsnivå. De gjorde även andra specialare på Granada, som begravningsbilar och dylikt.

BTW, de s k Ghia-fälgarna är inte Ford-unika utan en standardtyp som fanns att få som original extrautrustning också på Opel Commodore B. Vet ej namn men har för mig att de kom från en italiensk tillverkare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:När det gäller engelska så verkar firman Coleman-Milne ha stått för de flesta. Ett av modellnamnen var Grosvenor, men jag har för mig det fanns några fler namn beroende på utrustningsnivå. De gjorde även andra specialare på Granada, som begravningsbilar och dylikt.

BTW, de s k Ghia-fälgarna är inte Ford-unika utan en standardtyp som fanns att få som original extrautrustning också på Opel Commodore B. Vet ej namn men har för mig att de kom från en italiensk tillverkare.
joo fanns ju både begravningsbilar och Ambulanser
polisbilar, lite kuriosa,, fanns även Mk1 här i sverige :)
Bilagor
Ford-Granada.jpg

Skriv svar