Lister till dörrar Taunus P3

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
bogbrush88
Erfaren
Namn: Thomas R
Kör: Taunus 17M P3 1964

Lister till dörrar Taunus P3

Inläggav bogbrush88 » mån maj 26, 2014 7:19 pm

Hej,

Jag har tänkt byta dörrlisterna på min P3:a då de som sitter på bilen dels är gamla och slitna, dels inte är original utan på sina ställen någon form av metervara.
Jag har kollat Motomobils hemsida men kan inte bringa reda på vilka lister som matchar vilka artikelnummer. Jag kan naturligtvis maila dem och få denna information, men skulle också vilja veta hur dessa lister skall monteras mera exakt, så jag undrar om någon på forumet har möjlighet att posta bilder på dörrlisterna?
Det gäller alltså de lister som sitter monterade på själva dörrarna och går runt dessa på ovansida och undersida. Det verkar vara minst två olika lister, möjligen tre.

Tack på förhand.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jun 03, 2014 10:07 am

Hej, synd att mina vid inspektion visade sig alltför söndervittrade runt fönstren (bara lite frans kvar) för att ge mycket ledtråd annars hade jag postat bild. Om det kan vara nån hjälp kan jag iofs ta några på det som sitter mot dörrpanelen, det är en trekantig gjutning där som vad jag kan se är nån standardprofil man hittar lite varstans i äldre bilar. Eventuellt kan man anta att det är samma som till britt-Fordarna från tiden, eftersom det trots interna motsättningar fanns ett visst korsbefruktande och delande av enstaka delar. Alt. kan det vara samma profiler i nån USA-Ford, svårt att utreda sånt så man får ta en provbit eller mått och jämföra.

Vad jag kunde se verkar det vara en enda list runt hela dörren men den ev kan vara ihopvulkad av två olika profiler med en smalare upptill. Det fanns som sagt inget kvar runt fönstret för att bedöma, tyvärr. Jag fann en liten valk just vid hörnet vid ventilationsrutans nederkant som ser ut att vara en skarv eftersom där är en platt yta som breder ut lite. Provade kika igen hos turkfirman Ecem Otomotiv Kaucuk http://www.ecemkaucuk.com/english/index.asp (som iofs har mycket av bussningar m m till Taunus TC, ett och annat till Granada och 17/20M, finns ÅF-karta på sajten ifall nån ägare tänker semestra på deras solkust eller så :)) men de har nog helt släppt repro av gummit till P3 som de hade förut. Synd, annars fanns det original Ford artikelnummer listade där som referens.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » tis jun 03, 2014 7:23 pm

Hej Släggmek,

Ja, det du skriver överensstämmer ganska väl med vad jag kan se, att det rör sig om tre separata lister varav två möjligen är vulkade samman.

Har du möjlighet att posta bilder vid tillfälle så vore det till hjälp för att se var de skall monteras :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tor jun 12, 2014 2:10 pm

Jadå, fixar det när jag kan :). Tyvärr har jag tjall på Internet hemma just nu, så detta sänds från en tillfälligt lånad uppkoppling. Kan nog inte posta förrän måndag när jag är åter på "jobbet", men bilder kommer. Iaf, jag kikade och tummåttade och grovt jämfört tycker jag det ser ut som att den kilformade listprofilen upptill runt rutorna är snarlik Volvo 700-serie i form och mått, kanske värt att titta närmare på. Som sagt är just de partierna totalt bortvittrade på min 17M utom själva botten av listen och några fem-sex milimeter upp som inte väder och tid rått på, men måttet verkar vara i närheten och den trekantiga profilen av rätt typ för ändamålet (nertill utmed dörrpanelen är det också på Volvon en annan bredare list för att täta plåt mot plåt).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » mån jun 16, 2014 2:47 pm

Ah, har fortfarande bildbevis på att-göra-listan, men jag petade bokstavligen i det i helgen när jag kom åt plus tog några halvdana foton :p, så jag har t o m en måttskiss på gummiprofilen på gång efter att helt rått ha kört kniven genom trasorna :D för att få ett tvärsnitt att studera. Det visade sig att den är något högre och tjockare än Volvo 700-series list som sitter enbart runt fönsterkarmen och dessutom är en L-profil med en kanal i bara, så det blir till att fundera vidare. Taunus dörrlist har en dubbelsidig profil som dessutom är bredare i foten. Dock verkar det av vad jag kunde se på den bättre bevarade listen som att det ändå är en enhetlig list som löper runt hela dörren och helt styggt kläms in där det behövs, främst då i dörrarnas framkant, och med tiden anpassar sig i formen så att den ligger platt på vissa ställen. Återkommer med skissen när jag hunnit lyfta den från klotterstadiet.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tis jun 17, 2014 11:27 am

Sådärja, färdigklottrat :). Hoppas det ger nån vägledning, åt oss alla som tjurar på med Fords ovalaste ;). Nä, har fortfarande inte lärt mig infoga bild :p, nån som vet får gärna förklara :D.
Bilagor
gummilist taunus 17m tvärsnitt.jpg

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » tor jun 19, 2014 9:38 pm

Du skall ha ett stort tack för din tid och ditt arbete Släggmek - det var ju riktigt snyggt :)

Jag fundera också på det du skrev ovan "det ändå är en enhetlig list som löper runt hela dörren och helt styggt kläms in där det behövs, främst då i dörrarnas framkant, och med tiden anpassar sig i formen så att den ligger platt på vissa ställen."

Det blir ju nästa utmaning - att fastställa exakt var på dörren listen skall fästas. Övre halvan av dörren (runt om fönsterramen) går väl knappast att göra fel, men undre halvan kan vara klurigare: man vill ju inte att det blir en glipa mellan list och kaross, men man vill å andra sidan heller inte klämma den nya listen för mycket...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » mån jun 23, 2014 9:01 am

För all del :). Vissa saker står ju knappt att finna i några manualer, så man får klura i stället. Hoppas det kan ge en ledtråd.

Ja, som sagt ska det väl bli bilder på det med; jag har försökt ta foton men det är svårt att få till något som visar tydligt hur det ska sitta, ska se om jag kanske drar upp en skiss i stället på det med när jag hinner. Grovt så sitter listen limmad i hörnet där panelen möter stommen, så att bägge de mindre valkarna ligger an mot plåten och själva tätningslisten pekar snett utåt. Utom i framkanten vid ventilationsrutan där den kläms platt vid "knäet".