Sida 1 av 2

EFI Pinto i Granada

Postat: lör sep 13, 2014 11:52 am
av Vixhall
Tjenare! Jag funderar på att sätta ner en EFI-Pinto i en Granada som jag har. Hur mycket jobb är det egentligen?
Motorfästen osv är väl i princip bolt on men hur är det med växellådorna/kardan?

Fick tag i en Ford Scorpio -87 som gått 15,900mil! Felen på den är att den driver inte och den är lite krockad.
Startar DIREKT och går som en klocka, inte som nuvarande förgasar-Pinton där man måste genomföra en mindre ritual för att få igång den.



Bild



Gissar på att det är bakaxeln som är veck då jag hittade ett sönder-burnat däck i bagaget. Bakaxlarna verkar ju vara väldigt vek i dessa...

Tillbaka till ämnet, jag har som sagt en Granada med slut styrväxel som ska bytas ut. Tyckte det skulle vara fint med en insprutarmotor i samma veva.
Det kan ju omöjligt vara sååå svårt, har ju trots allt som behövs då jag har en hel bil.

Har aldrig gjort något i den här stilen så det ska bli nått nytt, detta kändes som ett lämpligt projekt.



Bild


Vad tycker ni? Ska granadadrs f.d Granada få sig ett kraftpaket? ;)

Postat: lör sep 13, 2014 5:24 pm
av granadadr
jag tycker det,,iom att det är en 87- tidig 88a så har de enkel kabelhärva,, så då är det mkt lätt att koppla in, jag har en specialbyggd soppadunk för att köra inspr pump separat för att provköra motorer
som jag sa till dig tidigare,, så köper jag gärna andra delar,, fungerar abs på den??
ja faan det kan du ju inte kolla då den ej går att köra,,


obs kolla så inte vxl är sönder,, är ju bara att starta den å ligga under å kika om kardanen snurrar ju :)

Postat: lör sep 13, 2014 6:11 pm
av Vixhall
granadadr skrev:jag tycker det,,iom att det är en 87- tidig 88a så har de enkel kabelhärva,, så då är det mkt lätt att koppla in, jag har en specialbyggd soppadunk för att köra inspr pump separat för att provköra motorer
som jag sa till dig tidigare,, så köper jag gärna andra delar,, fungerar abs på den??
ja faan det kan du ju inte kolla då den ej går att köra,,


obs kolla så inte vxl är sönder,, är ju bara att starta den å ligga under å kika om kardanen snurrar ju :)
Rätt säker på att ABSen funkar, den är fortfarande besiktigad och allt verkar funka förutom drivningen.

*Edit*

Kollade lite snabbt om kardanen snurrar, det gör den ej. La också märke till att det är ingen som helst skillnad att lägga i växlar om man håller in kopplingen eller ej.

Postat: sön sep 14, 2014 4:04 am
av granadadr
ja då vet vi iaf vad felet är,, ;) antagligen kopplingen, men troligtvis vxl som är rasad

Postat: sön sep 14, 2014 11:17 am
av Vixhall
granadadr skrev:ja då vet vi iaf vad felet är,, ;) antagligen kopplingen, men troligtvis vxl som är rasad
Tidigare ägare sa att den slutade bara driva medans han körde, inget missljud eller nånting. Låter som koppling tycker jag men man vet aldrig. Ibland har man tur.

Postat: sön sep 14, 2014 11:44 am
av granadadr
hör v dig när maskinen är ute,, så kan jag hjälpa dig att slita ur kabelhärvan,, mkt lätt att koppla in :) så var försiktig,, klipp inga kablar

Postat: sön sep 14, 2014 9:34 pm
av Vixhall
Blir inte förrän nästa sommar, då den vita är klar. I vintern så är det en Saab 96 2-taktare som ska renoveras.

Behövde du några delar från Scorpio sa du?

Postat: mån sep 15, 2014 5:37 am
av therealpinto
Det är som sagt inte så svårt. Det finns till och med lite hjälp på forumet;

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 6rgasarbil

Att Scorpio bakaxel är vek håller jag inte med om men man kan ju döda vilken diff som helst med enhjulsburnouter (de små diffdreven skär).

Gustaf

Postat: mån sep 15, 2014 6:18 am
av granadadr
joo jag behöver ev abs kransar, och jag BEHÖVER vxl-spak damasken :)

Postat: mån sep 15, 2014 1:51 pm
av Vixhall
therealpinto skrev:Det är som sagt inte så svårt. Det finns till och med lite hjälp på forumet;

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 6rgasarbil

Att Scorpio bakaxel är vek håller jag inte med om men man kan ju döda vilken diff som helst med enhjulsburnouter (de små diffdreven skär).

Gustaf
Tackar! Fick en annan Ford Scorpio för något år sedan med (mest troligen) bakaxelhaveri, nu när du säger det så vart det aldrig kollat om det verkligen var bakaxeln. Scorpion jag fick nyss var bakaxeln väldigt misstänkt men nu då jag vet att felet inte är där så blir jag osäker om Scorpio #1 kanske också har växellådsproblem och inte i bakaxeln.

Det är bara att komma och hämta delar granadadr, har som sagt 3 st Scorpios.

Postat: mån sep 15, 2014 3:52 pm
av Vixhall
Angående något helt annat så har jag en liten fråga. Har fått hem en Ford Transit -86a med en Pinto. Motorn är totalt ihoprostad, inte minst karossen.
Behövde bara soffan till en äldre Ford Transit biltransport. Planen var att frakta den till skroten nu men vart stoppad. Fick reda på att det sitter en sprillarns ny kamaxel då toppen vart nyrenoverad för inte många mil sedan.
Kan det vara något som är värt att ta reda på? Har egentligen inget behov av den (än så länge iallafall).

Postat: tis sep 16, 2014 6:00 am
av therealpinto
En fräsch Pintotopp med bra kam är alltid värd att spara på. Inga stora pengar men bra tekniskt värde.

Gustaf

Postat: fre sep 19, 2014 8:39 pm
av Vixhall
Sådär ja, toppen lös. Det som tog absolut längst tid var nog luftburken + luftfilter av någon anledning.
Skyller på Ford att de valde torx-skallar på ett ställe man knappt kommer åt.
Hur som helst så var allt jobb mer eller mindre onödigt, toppen var inte såååå fin direkt...

Bild

Bild då den fortfarande sitter där, som man kan se så är kammen ganska rostig...

Bild

Man kan ju undra varför motorn satt fast, haha.

Bild

I rostigaste laget, bland de värre fastrostningar jag varit med om.
Nyrenoverade motorer brukar ju som sagt ha en tendens att rosta ihop om de inte används.

Bild

Här ser man lite bättre.

Bild

Allt ser då riktigt nytt ut i alla fall...

Postat: lör sep 20, 2014 5:39 am
av granadadr
vattnet i cyl tror jag kom när du lyfte toppen ;) för om du har startat bilen så kan det aldrig vara så ;) för visst är det motorn från scorpan?? och det var transiten som satt fast??

eller är det motorn från transiten?

Postat: lör sep 20, 2014 8:59 am
av Vixhall
Detta är toppen från Transiten, snart så är allt av värde sparat då är det bara skroten kvar.
Det är inte vatten i cylindrarna, det är diesel vi hällde i för 1 ½ vecka sedan ;)
Någon hade satt dit en vattenkran direkt i blocket så det gick SNABBT att tömma hela motorn på vatten.
Kan det vara ett täcken kanske? :P

Motorn som ska in i Granadan sitter fortfarande i Scorpion, den ska vi börja lyfta ur nästa sommar.