splines pinto stämmer ej

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia

splines pinto stämmer ej

Inlägg av Caprimk1 »

Hej 1.6 emax och 2.0 pinto har olika storlekar på splines. Vad är bättre?

Alternativ 1. Byta svänghjul över från 2.0 och då blir det väl bolt on? Men hur blir det med motorns livslängd då svänghjulet har olika vikter?

Alternativ 2. Få tag på koppling som passar som har 2.0 splines. Låter omöjligt men vet nån av er ifall det finns något som passar?

Niklas
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ingen variant är väl direkt bättre, men det är ju växellådan som styr vilka splines du behöver på lamellen.

Capri (och Sierra?) med 1.6 och typ 9 ska ha 1" x23 splines, samma som 2.0, men den mindre lamellen. Det är enklaste lösningen, så kan du behålla svänghjulet du har nu. Annars ser jag inga som helst problem med 2.0 svänghjul och koppling på 1.6 om du hellre vill göra så.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Tackar så ni tror att livslängden på motorn så förkortas ej med fel svänghjul? Skulle vilja att motorn helst lever 60 000 km. Upskattar verkligen att ni hjälper mig, inte lätt att skruva då man är 18 och har ingen erfarenhet av att byta motor. :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Vet inte om jag riskerar fumla till det nu, men jag slängde en gång på Pinto 1,6 koppling på en 2.0 för att kunna köra med 1,6:ans låda (Typ B) i brist på annat och det höll bra länge utan problem. Vad jag vet ska den motorn ha varit på 85 Hk DIN eftersom den kom ur en Taunus TC 2 (inte nån S eller dylikt), men vridet fanns ju där ändå så man kan nog lugnt säga att den lilla kopplingen räcker ganska bra till i en Taunus, Capri eller annat ganska lättviktigt om man inte hetsar för mycket (johodå, den tålde mycket ofog också :D).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag kan som sagt inte se några risker med större svänghjul på 1.6 heller (förutom kanske att en E-max blir ännu tråkigare med tungt svänghjul).

Det är ju samma lager etc. och ingen konstig extern balansering av veven.

Gustaf

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Okej tack!

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Hej vet någon om något knep att få kopplingen på rätt ställe utan balansverktyg?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hej! Ja, "been there, done that" :cool: som jänkarna brukar säga :D. Vet inte hur bra det funkar på senare lådor (när och på vad infördes hydraulisk styrning av kopplingen?), men på Typ B och motsvarande funkar detta om man tar det lugnt och metodiskt, att stressa här kan sluta illa - obs. länge sen sist så jag kan ha glömt nån detalj i jobbet men i stort sett så här gör man om man saknar en dorn eller en lös gammal axel som passar. Observera att detta är mycket tids- och tålamodskrävande men nöden har ingen lag om ingen hantlangare finns tillgänglig. Det tar ett par timmar om man är hyggligt van att skruva.

Med motorn på plats i bilen, montera tillbaka lådan med kopplingen löst påskjuten på axeln. Det enda(?) sättet att klara detta ensam är med någon sorts lyftverktyg som kan vara en billig garagedomkraft med en hemtillverkad "vagga" av profiler som kan skruvas dit i stället för stödkoppen på lyftarmen. En sån ska jag göra nån gång, för jag lovar det var inget kul att balansera lådan på den där kullriga koppen... *uh-oh*. Lådan måste skjutas fram bara så pass att man har kring decimetern fritt emellan för att kunna komma åt, beror på hur fingerfärdig man är - och se alltså till att lådan inte kan röra sig, fingrarna ligger illa till i så fall och det är i vilket fall tji att få den på plats utan exakt rätt inriktning. Se till att ha två par extra långa skruvar som motsvarar de som lådan ska sitta med, så kan de användas provisoriskt för att långsamt tvinga lådan på plats en gäng i taget. Funkar perfekt för ensammeka.

Hoppas att kopplingsarmen och sedan urtrampningslagret inte blev glömt utan kom på plats, annars är det bara att riva igen :p. Nu ska lamellen helst ha greppat på splinesen så pass att den hänger kvar. Det kan nu behövas att skjuta fram lådan en aning och då får man göra resten av finliret via hålet där kopplingsarmen sticker ut, jäkligt vrångt. Se i vilket fall till i inledningsskedet att den kompletta kopplingen hamnar så rätt mot skruvhålen i kanten av svänghjulet som möjligt, reka försiktigt på kopplingshuset så att hålen matchar upp. Vrid vevaxeln så att svänghjulet rörs tillräckligt för att kunna gänga på några av skruvarna som ska hålla kopplingshuset, men dra inte fast dem nu utan bara så pass att alla kommer på plats och sitter löst på några gängor. När allt detta kommit på plats är det läge att knuffa även lådan helt på plats och gänga fast den så hårt att kopplinghusets fjädrar tvingar allt i spänn.

Nu är det dags att vrida svänghjulet igen och korsvist dra åt alla skruvarna som håller kopplingshuset. Har man en slimmad momentnyckel som går att lirka in genom hålet jämte kopplingsarmen som sitter i vägen är det absolut bäst, men hellre än en av de primitiva med en visarpinne och en tabellbricka (exakthet typ ett solur... felvisning ca 0,5-1 kg mindre än vad man dragit :banghead:) så kan man ta en hylsnyckel och känna sig fram. Inget ramlade av för mig.

Åsså glöm inte smörja in skruvarna med molybden/grafit/kopparpasta innan montering skulle jag ha sagt. Fyll på ny olja när det är klart, en pumpflaska med slang går bäst. Påfyllningspluggen sitter med fyrkantsfördjupning på sidan av lådan (alltid på vänster vad jag vet) och det är väl använda pengar att handla en riktig fyrkantshylsa i stället för de där knotiga multiverktygen man hittar på mackarna, närmast hopplösa och passar ingenting rätt utan bar slinter och jäklas när man tar i, just när man verkligen behöver grepp och passform.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Låter invecklat :O använde mig av en hylsa som passade i lamellen i mitten och använde måttband för att se att det var lika långt avstånd till alla fjädror. Man kan ju även se vid "hålen" på plattan där fjädrorna finns? Glömt bort vad det heter men fick den helt okej. Tror det skiljer en halv millimeter eller nåt men det borde väl gå för det.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Caprimk1 skrev:Låter invecklat :O använde mig av en hylsa som passade i lamellen i mitten och använde måttband för att se att det var lika långt avstånd till alla fjädror. Man kan ju även se vid "hålen" på plattan där fjädrorna finns? Glömt bort vad det heter men fick den helt okej. Tror det skiljer en halv millimeter eller nåt men det borde väl gå för det.
OM du har möjlighet att montera en vxl när motorn är lös så prova det först,, för är ju typ 100gr lättare på golvet än under bilen ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Motor och växellåda sitter ihop nu. Blev en del funderande och svärande men den är där nu. Förresten köp alltid delar från bildelsbasen.com lyckades fynda en NY koppling för 300 kronor.

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Hej igen skall byta topplocks packning på 1.6 emaxen blev tydligen lurad att den var i "perfekt" skick men vad kan man göra... vad skall man tänka på förutom att plana toppen och dra åt med rätt moment?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kolla att allt verkar helt, ny kamrem, se till att ställa kammen rätt, justera tändningen rätt efteråt...ungefär så kanske, tycker jag.

Gustaf

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

Kan även blocket blir böjt? Tror jag ska använda ett sandpapper med högt tal för att få bort metallrester av packning o sedan bensin för att få bort olja och andra saker.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst kan blocket slå sig men det brukar krävas rätt mycket misshandel för det.

Jag brukar bara skrapa packningsytorna om de är normala i skicket, slipa är lite överkurs...

Gustaf

Skriv svar