splines pinto stämmer ej

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kolla att allt verkar helt, ny kamrem, se till att ställa kammen rätt, justera tändningen rätt efteråt...ungefär så kanske, tycker jag.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Kan även blocket blir böjt? Tror jag ska använda ett sandpapper med högt tal för att få bort metallrester av packning o sedan bensin för att få bort olja och andra saker.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst kan blocket slå sig men det brukar krävas rätt mycket misshandel för det.

Jag brukar bara skrapa packningsytorna om de är normala i skicket, slipa är lite överkurs...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Tänkte bara tillägga att ifall någon av er nånsin skruvar på en emax så kom ihåg att byta toppskruv då dessa är av strech material. Mätte skruven den var 2mm längre och 11,4mm bred då de oanvända är 12mm bred.
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

alla nyare bilar än typ 87 brukar det sitta strechbultar på ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Varje dag lär man sig något nytt ��
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, block kan slå sig de med, fast det är lite ovanligare. Enklaste sättet (gammaldags verkstadstrick) att kolla det med någorlunda exakthet lär vara att ta en stållinjal och ställa på kant ovanpå, man bör nog kolla både på längd/bredd och diagonalt från varje håll då. Topplock är vad jag vet aldrig fastsatta med topplocksbultar i hårdhetsgrad 8.8, vanligen brukar de vara 12.9 (maskinbult) vilket är högsta hållfasthetsgraden på vanligt härdat stål. I äldre tyska bilar förekommer märkningen 8G på härdade chassibultar och ska visst motsvara 10.9 i modernare terminologi. Det är bra att lägga på minnet att inte använda högre grad än 10.9 i vanliga bultförband som t ex på länkarmar och liknande utan enbart i placeringar med den allra mesta belastningen i längsled, på grund av den höga brottrisken eftersom den starka härdningen i 12.9-skruvar gör dem oflexibla. Behöver man blanda brukar det i regel inte vålla några problem att kombinera skruvar i 10.9 med vanliga nyloc-muttrar i kvalitet 8.8, men nu glider jag från ämnet :). Iaf apropå, när det gäller UNC/UNF (grov/fin tumgänga) så är de inte märkta med siffror utan med streck på skallen - Tre streck motsvarar 8.8, sex streck motsvarar 10.9, kommer inte ihåg märkningen på 12.9 tyvärr.

Edit: kom att tänka på att jag läst i nån gammal text från amerikanska Fords serviceavdelning att de rekommenderar att man byter topplocksbult (även den vanliga sorten utan "stretch" alltså) vid varje montering eftersom de tappar lite spänst. Nån annan källa angav att man bör om inte annat lägga till 1 kilo i vridmomentet om man återanvänder den gamla sortens bultar (bör bara göras en gång enligt dem) för att kompensera förlorad spänst.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

annan fråga: Passar Granadas (mk2) 2.0 bromsok på capri mk1? framänden alltså. bolt on?
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hm... verkar som att Capri-experterna tagit julledigt tidigt :image035: :331: så jag kastar in vad jag fann på några klick som stöd för mina dammiga minnesbilder -

Vad jag mindes så är det samma frambromsar fram på alla Capri med de mindre motorerna som på alla andra bakhjulsdrivna Europa-Fordar upp till ca 1980 (för några längre än så) med ordinära motoreffekter i respektive kaross, så alltså att de inte har ventilerade skivor. Här är en förteckning längst ner på denna tyska webbsidan http://www.motoso.de/ersatzteile/auto/b ... EB35AE3.t1 (enligt dem är det samma frambromsar i Capri 1600 1968-74) över de Ford och annat som har samma bromsklossar/belägg (sorry jag har glömt den finlandssvenska termen där, men alltså slitdelarna) i bromsoken/bromsskorna. Du bör alltså utan problem kunna använda bromsok/bromsskor från de flesta Escort mk II, Taunus TC1 och TC2 (TC3 har en annan sort vad jag minns, det sitter Bendix i stället för Ate i dom) och Granada mk 1 och mk 2 med solida skivor (bilar med V4 och rak 4 utom vissa dragbilsutrustade).

Tippar du har Girlings hjulcylindrar i bakbromsarna. Behöver de bytas brukar det passa med den mindre av två borrningar som man hittar listade för det mesta märkt Capri, Cortina och Cortina/Taunus mfl. Ibland har jag ersatt med de grövre borrade i brist på (fast egentligen ska man väl inte), slaglängden är densamma ändå så skillnaden i tryck är marginell. Kom ihåg att det förekommer en variant med anslutningarna i sidled och en som har dem på höjden (rund genomföring) och den senare är numera den vanligaste i handeln medan de gamla bilarna brukar ha den med sida-vid-sida, så öppna asken redan hos handlaren för att vara säker så att du slipper sätta hålsågen till bromssköldarna :).

Lite överkurs eller OT här, nåt jag snubblade på som är för bra att gå förbi:

En mycket informativ sida http://capri-spezial.forenking.com/t91- ... ssern.html på tyska om att bygga om Capri med Scorpio 24V:s stora ventilerade bromsar (helst ´94-upp så man får fyrbultat), tydligen klarar de ett krav från tysk bilprovning om man vill gå över 188 PS (PferdeStärke = hästkrafter enligt DIN-normen) då inte Capri 2.8i bromsar räcker. Obs. adapterplatta krävs för att montera oken/skorna, tydligen har nån firma Caprisport i UK rätt bitar. Gott om bra bilder gör tråden intressant även för de som inte kan läsa nåt av texten. Allmänt intressant är att handbromskabel/wire från Sierra (längd 3375 mm) sägs där vara bolt-on i alla Capri och Sierra (utan ASB) bromsventil är ett bra val till uppgraderingen eftersom den är justerbar och det är tydligen inte Capri 2.8i´s. Obs. igen så är det tydligen olika handbromswire på tidiga Capri ur första serien (1a) och de senare (1b). Lite frågetecken där då om Sierra-handbromskabeln passar även i 1a?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Tackar! :)
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Varsågod, hoppas det blir till hjälp :). Ford har ju en god regel om att jobba med mycket modultänkande i långa serier, så man kan kastbyta åtskilligt av delar över ibland många årtionden om man fördjupar sig i modellseriernas släktskap och skiften av nummerserier i reservdelshanteringen. Trådarkivet innehåller rätt mycket om sånt. Annars är ju alltid frågan fri om det är nåt specifikt, vi är ju en rejäl bunt här som kan lite av varje :). Just bromsdelarna är ett intressant kapitel då det mesta är standarddelar som använts av många koncerner med små eller inga skillnader, så bättre bromsar behöver inte vara dyrt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar