Halvljusautomatik...

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Halvljusautomatik...

Inläggav Anglofilen » lör jan 10, 2015 10:58 am

På min granada 85:a fanns en kabel i maskinrummet som kopplades isär och vips så slocknade halvljuset men inte resten :banghead:

Taunus/Cortina 1981 har i stort sett samma typ av automatik så jag undrar hur i h-e man kopplar bort den där "Sverigemarknads-belysningen" d.v.s. allt ljus som är kopplat till tändningen?

Dum fråga kanske men jag har inget elschema :confused:
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Tags:

Användarvisningsbild
ford_
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån feb 01, 2010 2:24 pm
Namn: Sootari
Ort: No
Kör: Ford capri mk1

Inläggav ford_ » lör jan 10, 2015 5:21 pm

haynes reparationshandbok finns att köpas i länken: http://www.skruvat.se/Haynes-Reparationshandbok-Ford-Granada-Petrol-P174798.aspx

där finns elschema..

om du vill kan jag nog maila en bild av elschemat ur min bok också

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1113
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Ort: Örebro
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inläggav Cosworth 4x4 » lör jan 10, 2015 8:50 pm

Hallå

På Taunus / Cortinan fanns inget förberett för att "lätt" kunna koppla ifrån halvljus automatiken.
Halvljus delen var rätt lätt, på ljusrelät sitter en separat ingång med en svart motståndskabel som man bara kopplade bort.
P-Ljus delen är lite värre beroende på årsmodell så där måste man ha rätt kopplings schema för att se hur man ska göra.
Det ligger tre st. dioder ( en för H-sida, en för V-sida och en för skylt/Instrument belysning ) antingen längs med rattstången uppe under rattrörs kåporna eller på tvären längs med kabelstammen bakom instrument gruppen. ( Det var mycket vanligt att dessa gick sönder när man monterade drag så dom vart överbelastade och då kunde man inte stänga av motorn med ljuset påslaget ! )
Vad jag kommer ihåg så fick man plocka bort dessa dioder och koppla ihop kablarna utan dom sen var det ett relä som man fick plocka bort och bygla mellan två stift i sockeln. men här måste man ha ett kopplings schema så man ser / förstår funktionen.
( Det är ju "några" år sedan man gjorde detta !! :p )

// Mike

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Gamla dioder

Inläggav Anglofilen » lör jan 10, 2015 10:17 pm

Tjenixen Micke.
Tack, ditt svar fick mig att minnas dessa ljuva dioder och deras sviktande hälsa
vid inkoppling av lite tyngre förbrukare :annoyed:
I.o.f.s. förbättrades "sverigeanordningen" en aning på de sista årsmodellerna men bah...en släpvagn med bra belysning får även den modellen att storkna.
Ska titta lite på det där i veckan och nästa helg när jag ändå är i garaget, måste fixas då draget ska monteras senare i vår.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön jan 11, 2015 2:50 am

Huvva... det där låter jobbigt. Men om det kan vara nån ledtråd så är alla anslutningars nummer på reläna i Bosch-familjen desamma oavsett vad de används till, alltså t ex 1 eller 52 betyder alltid samma respektive sak vare sig de sitter i en Ford eller Mercedes eller Volvo, har det sagts mig av en som kan bilel avsevärt bättre än jag :^o som brukar återuppliva spagettin genom instinkt, uteslutningsmetod och rykande hokuspokus i nämnd ordning :D.

Dock får man ha i beräkningen när man slår i pärmarna att de nummerserierna har en brytgräns (tror det var mitten 70-tal eller tidigare men iaf nånstans när man gick över från de gamla stora dosorna till "sockerbitarna", har tyvärr inte den saken i minnet utan i nån anteckning bara som jag inte har framme nu) då man växlade till en annan numreringsordning, så man får tänka på detta om det är riktigt antikverade saker man använder.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » fre jan 23, 2015 8:07 pm

Släggmek skrev:Huvva... det där låter jobbigt. Men om det kan vara nån ledtråd så är alla anslutningars nummer på reläna i Bosch-familjen desamma oavsett vad de används till, alltså t ex 1 eller 52 betyder alltid samma respektive sak vare sig de sitter i en Ford eller Mercedes eller Volvo, har det sagts mig av en som kan bilel avsevärt bättre än jag :^o som brukar återuppliva spagettin genom instinkt, uteslutningsmetod och rykande hokuspokus i nämnd ordning :D.

Dock får man ha i beräkningen när man slår i pärmarna att de nummerserierna har en brytgräns (tror det var mitten 70-tal eller tidigare men iaf nånstans när man gick över från de gamla stora dosorna till "sockerbitarna", har tyvärr inte den saken i minnet utan i nån anteckning bara som jag inte har framme nu) då man växlade till en annan numreringsordning, så man får tänka på detta om det är riktigt antikverade saker man använder.


vilka dosor menar du?? vart nyfiken ;) på ex granada så vart blinkersspaken ändrad 73-74,, så om man montera en 73 i en nyare så brinner det,, provade det :( vart MKT jobb,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Mera om gamla ljusrelän - MYCKET mera!

Inläggav Släggmek » lör apr 18, 2015 11:17 pm

Ursäkta att jag inte svarat, men jag missade följa tråden för bara trän :Odd: eller vad man ska parafrasera för ordspråk när det varit för mycket omkring. Bättre för sent än aldrig är i alla fall en annan förvrängning jag tycker funkar ;). Det får bli en omfattande utredning i gengäld:

För att reda ut vad jag påbörjade så är "silverdosa" en sån där hyfsat vedertagen gubbterm som dels syftar på utseendet och dels visuellt skiljer ut 12 volts från 6 volts motsvarande om jag minns rätt - de äldre är blanksvarta i regel, de här är oftast eloxerade så därav smeknamnet. Men läs alltid det finstilta som står präglat på dem.

Silverdosorna har ungefär formen av en gammaldags snusdosa av snobbigare modell, lite bulligt kantig alltså fast högre. Det är alltså Bosch klassiska ljusrelä som kom ut nånstans i slutet på 50-talet eller 60-talets början (de äldre var runda med en stor Bosch-logga inpräglad ovanpå, oftast svarta och 6-volt så de kan vi bortse ifrån). På skissen här http://www.fordopedia.org/parts-catalog/consul-granada-mk1/J2.10 är den i position C (9), medan B (7) är det separata laddreläet i äldre Europa-Fordar som utan problem kan ersättas med ett integrerat i generatorns kolhållare som sitter i det mesta efter ca 1978 (inga frågor :znaika: :D? Bra, men tveka inte att hojta om något blir otydligt). Bägge brukar sitta insmugna under överviket på framskärmarna om det är 70-talare, laddreläet på vänster sida sett framifrån och ljusreläet på höger, ungefär vid huvudbromscylindern.

Ljusreläet av den här sorten ska vi vara rädda om fastän det klarar sig så väl självt jämfört med modernare "sockerbitar" (mikrorelän). Det är en klenod som i regel överlever bilarna om det inte blir omfattande elfel och då ska man ändå antingen ha otur eller bara ha ryckt på axlarna åt det brunaktiga eller tvärtom överstarka halvljuset bilen haft i några dagar. De är riktigt trevliga när de funkar eftersom tillförlitligheten är mycket hög genom att allt är så väl tilltaget att en strömspik eller överspänning måste vara typ att batteriet zappar den med allt det har för att klara bränna upp den, men normalt blir det bara att en av dess interna säkringar (vanliga Bosch porslinssäkringar) smälter eller näst i tur blir det en loppa mellan kontakten och blecket på den drabbade polen. Kom ihåg att det är viktigt att hålla rätt på ampere-talet även om de här reläerna - liksom tyvärr porslinssäkringarna, kom ihåg det - klarar mycket högre styrkor tillfälligt än vad de är avsedda att föra över. Detta är inte tekniskt utrett vad jag vet, utan sånt man lär sig av hård erfarenhet och får bekräftat av folk som hållit på med bitarna när de ännu var vardagsvara. Som jämförelse kan ett microrelä modell "sockerbit" formligen explodera i såna här lägen - jag har själv råkat ut för det :eek:.

Måste man laga vid vägkanten brukar det funka gott att ta någon säkring i ampere-nivån under om man inte har rätt tillhands :doh: och de håller oftast hem utan problem om det inte ligger något fel i elsystemet bakom, men ta inte högre annat än i yttersta nödfall även om de tål minst några ampere för mycket i alla fall under kort tid - risken är stor att systemet faktiskt är felande eftersom det alls blivit en driftstörning i silverdosan och då kan kablarna brinna upp innan reläet får värmeslag.

Ja, dröjer det länge innan säkringen löser ut så brukar dammskyddet smälta också, men det krävs mera för att förstöra såna här antikviteter :cool:. Jag har såna sparade som åkt på stryk i nivå att kablarna börjat kläcka isoleringen p g a plötsliga kortslutningar, men de har ändå funkat helt normalt igen efter lite finlir med en plattfil och rengöring. Ska kanske tilläggas att man öppnar dem enkelt genom att lirka in en radiomejsel mellan plåthöljet och monteringsplattan som på äldre är härdad masonit (ingen fara, den går knappt att elda upp avsiktligt ens) och i nyare ersättningsrelän av svart nylon eller liknande.

De här dosorna hittas i många gamla Europa-bilar och det är aldrig fel att ta reda på en ur en skrotad bil oavsett hur länge den stått (nåja...) och åtminstone prova den - börja med att ta av locket och kolla så den inte ärgat bara, eller att nån säkring gått eller att kontakterna är sotiga. Det är faktiskt sällsynt. Lindningarna består av koppartråd överdragen med linolja, så det är gjort för att hålla ett sekel och klarar det nog också. För Fordarna är det viktigt att tänka på att det förekommer lite olika kopplingar och det är svårt att alltid finna exakt den rätta om man har säg en Taunus -74. Där fick jag lite bekymmer när min belgare hade gjort det omöjliga och dödat reläet, men hela bilen var som en förrymd folkracer med pappren i behåll så det var begripligt :D. Tack vare en kunnig reservdelsman (i sig en bristvara i datasamhället :p) fick jag tag i ett motsvarande ersättningsrelä, utom att jag fick tillsagt att ändra ordningen på kablarna eftersom kopplingen (och polernas nummer) var ändrad, men efter lite pyssel med att skarva om kablarna som satt fast i dammskyddet så var det löst. Viktigt att tänka på att kolla detta bara, det förekommer minst tre olika kopplingsmönster på dessa relän så det gäller att läsa av vad som går vart. Numren står pedagogiskt inpräglade vid varje pol så hoppas bara att inte den hårda miljön gjort dem oläsliga (har för mig de två med högt amperetal som försörjer hel/halvljus, sitter ute i kanterna, har romerska siffror iaf på de med masonitbotten) men man kan ju prova ansluta och se vilka lampor som kommer på ;).

När det gäller skillnader i elsystemen är det läge att påpeka ett snarlikt anslutningsproblem finns med vindrutetorkaren. Motorn i sig är vad jag vet i allt väsentligt samma ända upp på Sierra och minst Scorpio Mk 1 (det är en stapelvara som går att hitta t o m i höj- och sänkbara skrivbord från 00-talet, så håll ett öga öppet om din chef ska byta kontorsmöbler :D), men eftersom senare modeller har intervall-läge och fler drifthastigheter än de äldsta så är det helt olika kopplat för strömförsörjning och inställningar, så det där får man se upp med. I -71 Taunusen jag hade dog torkarmotorn och för att i brist på rätt motor få en -77 motor av samma grundtyp att fungera blev bilelektrikern tvungen att göra hela fem omkopplingar och då gick det inte att få den automatiska återgång/stängningen att fungera ändå så jag fick passa på den och klicka ifrån spaken när torkarna var längst ner :p.

Okay, hoppas det där redde ut ett och annat, annars är det som sagt bara att fråga mera :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)