Elhärva - några alternativ vid ersättning?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Elhärva - några alternativ vid ersättning?

Inlägg av Släggmek »

Hohum :kopfkratz... Det där med att dra el är ju som att gå till tandläkaren (=nåt man agas för :D) om man inte är proffs. Så vad tror ni, är det en vettig idé att återanvända ett komplett system i bra skick? I detta fall ett vanligt Bosch med sockerbitsrelän komplett, felfritt och oklippt från en sen Saab 99 (välbehållet beg., arkiverat på hylla i många år och hyfsat väl uppmärkt) att hamna antingen i min 17M eller ev i Granada mk II, kanske nån har andra bättre förslag från aningen modernare bilar men det viktiga är full grundfunktion - extratillbehör behövs inte.

Eller bör man hellre dra fram spånplatta, spik och duschpenna och rita upp ett originalschema i skala 1:1 på paketpapper och hoppas man blir klar i år :banghead:? Det är 30 år sedan jag stod och slet i och med sånt om dagarna (just åt Saab fast till 900), så rutinen är rejält bleknad :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, när det gäller Taunus 17M så är det snäppet över beach buggy-systemen med runt 5-6 säkringar och ungefär lika många relän, så där vore det en stor uppgradering att kasta in ett helt system från sent 70-tal :D. Vore ju bra att få in sånt som varningsblinker och backljus (ligger ett par Taunus-original i lager, TS hade ett) utan en massa klurande förstås. Klart, det vore ju rätt enkelt att bara kabelstommarna som bas och koppla upp motsvarande som till Taunus TC 1 som är rätt snarlikt med bara det allra viktigaste uppgraderat och 12 Volt. Kanske får bli en sån lösning där, då, tack för inputen :).

Men jag sneglar som sagt även mot Granada mk 2:n som är bokstavligen helt rökt i kablaget. Känns för bra för att skrota, även om det är massor av jobb - tiden har ju hunnit göra den till en rätt sällsynt veteran sedan den ställdes åt sidan, vem kunde tro... Originalsystemet där är ett helsicke att bygga upp, vet inte om det är förberett för att kunna byggas ut från samma grund till alla versioner men där i en mk 2 serie 2 är typ tre gånger mera kablar än till motsvarande Granada mk 1 i basversion med ungefär samma antal förbrukare och en del kontakter som inte verkar fylla nån funktion, eller om det beror på den åsa-nisse som monterat dit och monterat bort extraljus.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

jag kan nog hålla med SK racing i detta fallet .jag har renoverat ett antal elsystem i äldre (och nyare) bilar och enklast är att "renovera" se gamla kabelstammarna ,Man kan plocka ur några kabelstammar ur någon nyare bil på skroten för att få kabel i rätt färg sedan är det bara att börja byta ut det som är dåligt , Lite kvällsterapi i några veckor men med ett elschema så är det inte raketforskning direkt
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Sen replik efter 2+ veckor :D, men iaf tack för synpunkterna vill jag säga.

Mjo, originalschemat har jag men det handlar också om att jag gärna vill ha med en och annan extra funktion som man finner i aningen modernare bilar, t ex varningsblinker och backljus på bägge sidor (originallyktor såklart men det satt ju bara 1 och bara på TS medan detta är basversionen), utan att krångla med att bygga ut ritningen från det extremt elementära originalnätet, samt att allt ska ju ändå kopplas om för 12 volt. Iofs kan det ju ge andra problem ifall man inte noga avverkar det som inte ska användas (elbakruta och stolvärme främst, det blir ju barmarksåka bara möjligen med undantag för några torra, klara och saltfria vinterkvällar), men jag förmodar att det bör räcka att ta bort reläna och isolera ändarna i så fall. Varken novis eller djupare kunnig, men det brukar i regel funka till slut när jag felsökt bilel.

Ah, vi får se vilket det blir :). Lite kabelterapi kanske kan vara nyttigt, fast det vetefan - det sägs ju att när man börjar drömma på nätterna om sitt dagjobb är det ett varningstecken att man fått nog av det :blehw:, varför jag bytte bransch rätt snabbt.

Skriv svar