Styrservo
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Syftar du på styrväxeln eller servopumpen som hör till? Så vitt jag minns det sitter det samma styrväxlar i Granada från 1972-85, den ena manuell och den andra med servo men osvuret är bäst. P-ändarna är i a f samma hela vägen. När jag stod på skrot var det nån gång jag fick slakta en servostyrväxel som var delvis urtagen då en kund behövde en manuell men vi inte hade nån, så verkar´n sa då att styrarmarna är samma i bägge så kunden kunde reparera sin befintliga som fått en arm krökt.
Efter vad jag sett så är det dessutom samma enhet i Pinto/Mustang II fr o m 1974, i a f den manuella, men jag hade inte möjlighet att ta mått så möjligt att något skiljer i längd. Samtidigt finns ett rykte på nätet att själva kuggstångsenheten är samma på Granada och Taunus förutom att de har olika långa styrarmar (poängen var att man lär kunna bygga om en Granada servoenhet för att passa Taunus/Cortina eftersom det är bristvara till T/C), så mycket möjligt att man i sann Ford-anda använt samma prylar i så många modeller som möjligt.
Efter vad jag sett så är det dessutom samma enhet i Pinto/Mustang II fr o m 1974, i a f den manuella, men jag hade inte möjlighet att ta mått så möjligt att något skiljer i längd. Samtidigt finns ett rykte på nätet att själva kuggstångsenheten är samma på Granada och Taunus förutom att de har olika långa styrarmar (poängen var att man lär kunna bygga om en Granada servoenhet för att passa Taunus/Cortina eftersom det är bristvara till T/C), så mycket möjligt att man i sann Ford-anda använt samma prylar i så många modeller som möjligt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
till Mojje,, har du tänkt att skaffa en servo till en granada typ 2,6??
då måste du ha styrväxel inkl den kortare knuten mot rattaxeln,
slangar och rör från en V6,, spelar ingen roll om det är från en mk1 2,6 eller en 2,8, bara dem passar till styrväxeln,, för finns olika, 82-85 har en annan anslutning till rören,
sen måste du ha pump, spännhjul å fäste till en V6 ,
jag brukar lossa krängningshämmaren å ta den lite frammåt för att få mer utrymme när styrväxeln ska ut, sen måste man lyfta motorn på vä sida, sen är det bara å byta,
då måste du ha styrväxel inkl den kortare knuten mot rattaxeln,
slangar och rör från en V6,, spelar ingen roll om det är från en mk1 2,6 eller en 2,8, bara dem passar till styrväxeln,, för finns olika, 82-85 har en annan anslutning till rören,
sen måste du ha pump, spännhjul å fäste till en V6 ,
jag brukar lossa krängningshämmaren å ta den lite frammåt för att få mer utrymme när styrväxeln ska ut, sen måste man lyfta motorn på vä sida, sen är det bara å byta,