framvagn/bromsar Taunus P5

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Starlino
Nybörjare
Namn: Christoffer Dahlin
Kör: Taunus P5 + P3

framvagn/bromsar Taunus P5

Inläggav Starlino » ons apr 15, 2015 4:43 pm

Hej, jag skulle vilja uppgradera bromsar/framvagn på min P5 undrar om det finns nått jag kan använda, helst bolt on eller så lite ombyggnad som möjligt.
passar sierra cossie grejjer?

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre apr 17, 2015 12:30 am

Hej och välkommen! :)

Syns som att ingen har idéer på det där och tyvärr inte jag heller, men kom att tänka på en artikel om att bygga om P5 i Ford M Klubb Norges klubbtidning, nr 3/95 visade det sig - av en slump :Odd: råkade jag stå och bläddra i den häromdan :331:, möjligen för att jag har ett liknande projekt infruset för min P3.

Så här är partiet om framvagnsbyte, tror knappast nån blir störd av att texten författad av byggaren Krister Nilsson återanvänds för likadant syfte efter 20 år:

"Fram- och bakvagn från Scorpio 2.8i (anm.: det lär delvis vara samma som Sierra) inköptes (skivor runtom och ventilerat fram) inköptes inklusive delar av bakre balksystem. Original balksystem kapades vid bakre domkraftsfäste och skarvades med Scorpions balksystem (som innehåller infästningar för hjälpram till bakvagnen och fjäderinfästningar) bak till tanken. Original tvärbalk över bakaxeln togs bort och ersattes av en egentillverkad batterilåda. Nya stötdämparinfästningar tillverkades. Bärarmarnas infästningar fick flyttas och byggdes samtidigt om till justerbara då Fords toleranser är väl generösa. Kardanen kortades och flyttades högre upp mot kardantunneln, men passar mot differentialen ([I]anm.: denna bil byggdes även om med Rover V8 och automat(/I]).
Framvagnen visade sig vara lika svår att få på plats även om övre fjäderbenens original infästningar passar direkt. Detta ger något mer caster och negativ camber (lite beroende på hur mycket bilen sänks) men detta var vad jag strävade efter. Jag valde att använda Scorpions original tvärbalk modifierad mot raminfästningen och motorfästen. Detta monterades så högt upp som möjligt då jag vill ha bilen låg. Urtag i balkarna fick göras vid infästningarna och för frigång vid kuggstången i förstärkningar monterades ovanpå balkarna. Då Scorpions framvagn är av omvänd McPhearson-typ kommer den grova krängningshämmaren att gå bakom framvagnen och detta kräver flera urtag i balksystemet och förstärkningar men mindre belastning på ramtassarna fram. Koni gula justerbara sportstötdämpare från Stötdämparexperten monterades; specialtillverkade bak och 50 mm kortade fram. Alla Scorpio har ABS-bromsar, men detta blev dyrt och tungt så en 23 mm tvåkrets huvudbromscylinder från BMW monterades, för att klara den större kolvarean i bromsoken.
Scorpions hjulbas är nästan samma som P5:ans men inte spårvidden. Detta innebär tillsammans med bredare däck problem."

Sen följer en beskrivning av plåtjobbet som krävdes för att få till skärmarna utan att karva upp kanterna, men du frågade efter enkla lösningar så där föreslår jag "Can-Am"-breddning (att flytta ut hela panelerna) i så fall eftersom den där bilen blev grundligt masserad som få andra Taunus inkl. takchopp. Nä, mycket långt från bolt-on tyvärr, men tydligen gick den att typa som Ombyggt Fordon trots de omfattande ingreppen vilket ju ger hopp tycker jag som filar på liknande planer för en annan låda jag har :D.

Mina funderingar går i det fallet åt Volvo-grejor och det kanske vore en bättre lösning för din P5 också eftersom nån dragracer använde Volvo 200-seriens McPhearson-ben i sin (den går att hitta än på Garaget.org vad jag vet) och de ska vara nära bolt-on tydligen, med ganska exakt samma radie och längd - det diffar något i längd på insatser och fjädrar sägs det, en och annan har använt Volvos dämparinsatser i P5:ans ben i brist på de rätta och har då måst lägga in mellanlägg för att täcka upp. Även en Anglia 105E byggd för rundbanrace har byggts om med Volvo-benen så tydligen funkar det lite varstans - själv mätte jag upp att ytterradien på fjädrarna är i princip samma som P3:ans så jag lär testa det småningom hoppas jag. P7 har kraftigare länkarmar som är bolt-on på P5, de är ju släkt rakt ner. Kulbultarna är förresten samma både på Taunus P3, P5, P7a/P7b och en massa annat upp till bl a Granada -85 och Taunus-Cortina tills -78. Sen är ju framvagnen på 740 bra lik P3:s och P5:s i konstruktionen fast med kuggstång, så ifall nu p-ändar och kulbultar matchar mellan 200- och 700-serierna är nog det en enklare historia att bygga in tippar jag. Vad jag sett av att grovjämföra mellan min Volvo och min P3 är det värt att titta närmare på. Med bakaxel från Volvo 700-serien kan man få spårvidden korrekt - besiktningen är nöjd om axlarna har samma spårvidd, spelar ingen roll att de är bredare utan det följer axlarna och inte bilen och de gillar verkligen ifall bromssystemet är taget från 1 bilmodell så slipper de en del jobb och man kan, fick iaf jag höra en gång när jag frågade en overall, slippa göra särskilt bromsprov.

Något annat att verkligen tänka på i detta är extrem noggrannhet i inpassningen. En bekant med massor av projekt bakom sig sa att toleranserna för chassiet är inom 3 mm om man inte ska få en bil som drar snett och då har man verkligen f****at upp alltihop. Kryssmätning är ett måste.

Hoppas detta var mera till hjälp än det skapade fler frågor :confused::banghead: ;), vore ju kul om det blir av :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Starlino
Nybörjare
Namn: Christoffer Dahlin
Kör: Taunus P5 + P3

Inläggav Starlino » fre apr 24, 2015 8:18 pm

Lät invecklat men jävligt intressant, 1000 tack för svaret.. Blir att fundera om det är värt allt slit.
Lycka till med p3 an. :-)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre apr 24, 2015 11:29 pm

Jorå, kul att kunna bistå med idéer (...även lånade :p) och tack för responsen, det lär väl bli nåt gjort åt P3:an när pluskan medger - om inte annat nån kompromiss där bromsar och styrning åtminstone når 70-talsnivå :).

Jag funderar löst kring vilka nyare styrsnäckor som kan passa hyfsat rakt ner i Taunusarna, om man nu ska gå en sån medelväg i stället för att byta allt (P3:orna har inte kollapsibel rattstång, så den ska absolut bytas och bromsarna blir 2-krets innan den rullar igen, inget snack om originalpietet där :cool:). Volvo 140 och 164 (servo) är ZF vet jag, så de borde vara ganska givna att kunna matcha i en kraut-Ford men annars så sitter det amerikanska Saginaw med vettigt antal rattvarv i äldre Toyota Celica (förmodar sånt som Corona också då, den modellserien lånade ut mycket till dom). Dessa två fabrikat har täckt det mesta av marknaden såvitt jag vet. Mercedes hade en egentillverkad som vad jag minns är samma i W116 (S-klass 1973-8...?) och W123 (standardmodellen 1977-84), lätt att hitta än idag.

Annars så kan man ju titta på VW Transporter, snäckan i dem har lånats till rätt många hot rods med bra resultat men jag har för mig att man får vända Pitman-armen och göra lite andra pyssel då för att få allt att stämma eftersom de är frontstyrda (armen sitter framför framaxeln) och jag minns inte om det är samma snäcka på 80-talarna (sista bakmotormodellen) och de äldre ("Bay window", "Bulli" och allt vad de kallas på nätet). Annars kan nog någon minitruck typ Mazda eller Nissan King Cab ha nån lämplig. Cheva Camaro 80-tal har en bra med servo om man hittar på nån USA-skrot, Saginaw har jag för mig. Fantasi och kunnande sätter gränserna :).

Sen finns det de i USA (säkert nån häröver också) som modifierat gamla snäckframvagnar till att acceptera en kuggstång av den där typen som sitter i framhjulsdrivna bilar med McPhearson-ben och högt placerad bakmonterad styrning, så det finns olika varianter att fundera på. Då har de sänkt den till att sitta där nere och påverka parallellstaget så att funktionen blir i princip som original Taunus, ska tilläggas. Styrväxel från Audi 100 (80-talaren) och Opel Ascona C (hos dem Chevrolet Cavalier) har jag sett i en del hemsmidesreportage på 90-talet, frågan är vad som skulle passa i en Taunus men går det att få till i en 50-talsjänk så går nog det mesta :D. Nåt i minnet säger att någondera passade relativt smärtfritt i en 1949-51 Ford men det andra gick inte, så det krävs en del trial-and-error. Egentligen borde det inte vara omöjligt att få till uppförandet då en P7b vann Safari-rallyt 1971, men sydafrikanerna syns iofs skvatt galna när det gäller bilar och bygger vad som helst på Ford, tänk bara på alla Perana V8 :D.

...Hmm, kunde inte låta bli att slå en sökning för säkerhets skull och MB:s servostyrsnäcka ("lenkgetriebe servolenkung") är samma artikelnummer, 164610401 alt. 1164601001, i W123 och den större W116 (mekaniken är samma prylar i det mesta om bilarna har samma motorer kan jag säga av erfarenhet, men se upp med att det som listas för W116 har andra artikelnummer och mycket större prislapp iaf hos Mercedes själva - lömskt!). Här finns en bild med rörlig förstoring så man kan titta närmare, fast jag ids inte jämföra ev likhet med P3:ans innan morgonen :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)