Ford Granada 2,0 -83 problem

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Anteskogen
Nybörjare
Namn: Johan Anteskog
Kör: Ford Granada 2.0

Ford Granada 2,0 -83 problem

Inlägg av Anteskogen »

Hejsan har en granada som jag har lite problem med.
den fungerar hyfsat bra men när jag är ute å kör med den å ska växla upp eller ned å gasa så rycker den väldigt mycket vad kan vara felet kan de ha med att den får för mycket eller för lite bensin och om så är fallet vart tusan sitter skruven på förgasaren har letat men inte hittat den tacksam för svar mvh Johan

Tags:

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

tack så mycket för svar ska kolla upp de :)

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

absolut kan ja göra de :)

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

kan inte hitta din tråd med bilden du skrev om :S

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Misab har väl bland den bästa tillgången på reservdelar till Weber inom landet och låååång erfarenhet om man behöver hjälp att finna rätt i listorna - här är en undersida med en del allmännyttig information om olika förgasare också, även om det bara står litegrann specifikt om DGV:n : http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-155
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

Släggmek skrev:Misab har väl bland den bästa tillgången på reservdelar till Weber inom landet och låååång erfarenhet om man behöver hjälp att finna rätt i listorna - här är en undersida med en del allmännyttig information om olika förgasare också, även om det bara står litegrann specifikt om DGV:n : http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-155
okej ska kolla på de tack

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

har kollat nu och tackar för det blev lite klokare men inte så mycket får försöka öppna den å göra rent å kolla om de är de , skickar med bild på den som önskat
Bilagor
IMG_1641.JPG

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ser ju riktigt fräsch ut fast lite flagad på huven? Ah, duger redan för en stilfull entré vid korvkiosken :D. Fast kanske dags att uppdatera extraljusen till modern LED-standard, de där höjer nog Cw-värdet för luftmotståndet minst två enheter ;).

Åter till ämnet, har den stått länge har nog membranet klibbat fast av petroleumhartsbildning (dagens handelsbensin är hopplöst instabilare än nånsin, ett halvår kan räcka för att slemma igen prylarna) och behöver antagligen bytas. Är det riktigt fullt med gucka så kan det fordras att ge den ett bad över natten i WC-Anka eller motsvarande (tänk på att det är frätande så använd gummihandskar och blanda inte med andra rengöringsmedel - risk för gasbildning), gammalt djungeltrix som löser hartset effektivt utan att skada godset. Tänk på att få flottörnivån korrekt när du sätter ihop förgasaren igen om det blir totalrivning. Det kan vara lite knivigt eftersom det är små toleranser, men det brukar gå att hitta exakta uppgifter i handböckerna (även på nätet) om det där.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

Det är rost problem där på huven som du såg men det ska väl fixas så småningom tanken är att den ska rulla på lite crousing i sommar så hoppas få ordning på den snart . Membranet det va lite Grekiska för mig de du skrev men det kan hjälpas utan att plocka isär ? Å bara låta den bada under en natt ?

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

Tack så mycket för alla svar har pratat med min "personliga" mekaniker å han skulle kolla över den åt mig men kliver väl in å uppdaterar lite ��

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, gör det :). Bra att du kan få hjälp av nån som har erfarenhet av att skruva förgasare, finns sakkunskap att låna in ska man inte låta prestigen stå i vägen, men passa på att vara med och titta om du får så lär du dig mycket mera än av våra ordflätor ;). Problemet verkar ju vara på väg att lösas, men jag kastar in lite tankar medan tråden fortfarande är varm, om nån fler står med liknande problem nu när gamlingarna ska väckas för säsongen :starter:. Mjo, en natt skrev nån räckte för en Volvo Duetts förgasare som gick riktigt illa innan den blev fri från drypan och gick så bra de brukar sedan. Jag tyckte det tog lite längre att lösa klägget när jag testade på en av mina Fordar, men rent blev den till slut av att löga sig - ska tilläggas att jag har inte tryckluft hemma och det är en bit att trava till macken som finns kvar, så det fick bli den långsamma kemiska metoden den gången.

Mats har förstås rätt i det där om den gröna "kryptoniten" som kan bildas av en del moderna bränslen. Ju mera alkoholer som tillsats ju värre oxidering och avlagringar tycker jänkarna - deras bensin är i regel av sämre kvalitet och mera utspädd än vår - och värst av allt är metanol (träsprit) som fräter sönder både metallytor och de flesta slags bensinslangar så att släppet bildar något liknande kåda tillsammans med hartset. Men ta det försiktigt med ståltråden. Repar man flottörhusets insida kan flottören fastna mot väggen om man har max otur (som jämförelse är 1-portarna som sitter på t ex V4:an ur samma familj och Pinto 1600 högriskobjekt för detta - men där handlar det om dålig kvalitetskontroll i tillverkningen - man kan undgå det genom att ta i sär dem och kolla att lödningen på flottören är slät). Ståltråd i munstyckena kan repa den mjuka ytan så att förmågan att finfördela bränslet försämras så undvik rensning för hand där. Jag har gjort det i nödfall några enstaka gånger på redan hårdnötta högmilare med skräppartiklar i men använd i så fall helst koppartråd som ju är ungefär samma hårdhet som mässingen i munstyckena och bara om det sitter igen riktigt illa så det inte kan lösas upp eller blåsas bort. Och försiktigt med tryckluften som alltid, en av garagets värsta faror fel använt (rikta aldrig mot bar hud, ögon etc!).

Kolla även så att inte soppapumpen klabbat fast. Att starta motorn när pumpen har membranen fastklistrade kan skada den, åtminstone sabba membranen, annars brukar de mekaniska vara ganska oförstörbara. Vill man att det ska starta enklare när maskinen stått still länge och systemet dränerats kan man ge maskinen en liten sup (just ungefär 3 cl blir bra) av bensin i insuget just före start - sånt dom gjorde förr innan startgas på sprayburk var uppfunnet. Då flödar man den precis lagom, ungefär som en handgräsklippare när man pumpar upp soppan med en knapp före start. Visserligen kan för mycket bensin tvätta bort oljefilmen från cylinderväggarna, men rätt gjort och tajmat så tänder det snabbare och stadigare.

För att slippa att problemen kommer igen kan man slå i någon lagringsstabiliserande tillsats från bättre sorterade bildelsfirmor (hittas enklast hos såna som Hansen Racing, Lövén och andra som sysslar mest med jänkare och annat som oftast står avställda halva året) men min egen erfarenhet är att det funkar ofta att bara se till att det inte står kvar soppa i systemet och duscha i nån olja i förgasaren som får blanda ut resterna och bilda en fetare hinna på axelgenomföringar etc, så brukar det inte fastna så jäkligt tills nästa vår. Bra också om man ska ställa förgasarna i egna lagret.

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

Det här med att hitta rätt packnings sats va ju rena djungeln och dyrt i Sverige å kolla på eBay va ju ännu svårare hur tusan ska man veta att man får rätt
:confused:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

SK Racing skrev:Har du en 32/36 DGAV så är det till en sådan du ska ha packningar till, DCOE, IDF, DGAS osv är ju andra typer av förgasare och att det ska bli fel tror jag inte att det kan bli, förvisso så kan det ju o andra sidan skilja mellan olika länder och hur respektive förgasare var anpassad för det landets krav på avgaser och motorspecifikation.

http://www.burtonpower.com/parts-by-cat ... 10705.html
sån där ska faan jag köpa :)

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Det är inte mycket delar i den satsen från Burton som är nått att ha, möjligen membranen. Dåliga packningar och finns inte ens O-ring till co skruven.

bättre och kolla på weber original som denna: http://www.fastroadcars.co.uk/shop/inde ... ductId=177

edit: I den satsen som jag länka ingår det t.om co skruv ny!

Anteskogen
Nybörjare

Inlägg av Anteskogen »

Catling skrev:Det är inte mycket delar i den satsen från Burton som är nått att ha, möjligen membranen. Dåliga packningar och finns inte ens O-ring till co skruven.

bättre och kolla på weber original som denna: http://www.fastroadcars.co.uk/shop/inde ... ductId=177

edit: I den satsen som jag länka ingår det t.om co skruv ny!
okej det va inte farligt pris de heller har du nån aning om det tar lång tid att få hem detta :)

Skriv svar