Bakaxelinfo på Taunus-Cortina
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3599
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Bakaxelinfo på Taunus-Cortina
Känns ju som ett evigt ämne detta, så jag postar ett registerblad över utväxlingar som jag putsade rent i datorn från en scanning av en välnött xerox-kopia - 99% klart, men jag tror det räcker
.
Ska tilläggas att det avser 1971-79, alltså Taunus TC1 och TC2 / Cortina mk III och mk IV.

Ska tilläggas att det avser 1971-79, alltså Taunus TC1 och TC2 / Cortina mk III och mk IV.
- Bilagor
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Tags:
-
- Veteran
- Inlägg: 321
- Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3599
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Kul man kan hjälpa sina gelikar lite
.
Ja, det var fasen så väl tilltaget, men jag förmodar det är byggkostnaderna priset speglar. Syns svårt att motivera ändå, säkert kul men jag missar helhetspoängen. Säkert är man väl "too old for this shit"
, vill ha enkla robusta prylar sen är max effekt underordnat.
Men plus för att använda billig, enkel Volvo-bakaxel. Dom är faktiskt typgodkända för uppåt 240 hk DIN i fabriksskick, de bästa vanliga (700-serie) och vad jag märkt tål de mycket mer om man inte gör rena idiotstarter med att t ex spinna på plåt och utan att märka kasa över på betongunderlag med plötsligt maxfäste
.

Ja, det var fasen så väl tilltaget, men jag förmodar det är byggkostnaderna priset speglar. Syns svårt att motivera ändå, säkert kul men jag missar helhetspoängen. Säkert är man väl "too old for this shit"


Men plus för att använda billig, enkel Volvo-bakaxel. Dom är faktiskt typgodkända för uppåt 240 hk DIN i fabriksskick, de bästa vanliga (700-serie) och vad jag märkt tål de mycket mer om man inte gör rena idiotstarter med att t ex spinna på plåt och utan att märka kasa över på betongunderlag med plötsligt maxfäste

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
