Bakaxelinfo på Taunus-Cortina

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Bakaxelinfo på Taunus-Cortina

Inlägg av Släggmek »

Känns ju som ett evigt ämne detta, så jag postar ett registerblad över utväxlingar som jag putsade rent i datorn från en scanning av en välnött xerox-kopia - 99% klart, men jag tror det räcker :).

Ska tilläggas att det avser 1971-79, alltså Taunus TC1 och TC2 / Cortina mk III och mk IV.
Bilagor
001_A4_TaunusCortina bakaxelutvx.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak.

Inlägg av Anglofilen »

Det där var efterlängtat, tack Hasse. :bowdown:

Förresten, vet ej hur den hamnat i Kalmar men nu finns den på blocket för ett galet högt pris :nolook: .

Skickar länken...
:516: Man kan aldrig ha för många pipleksaker :ok:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Kul man kan hjälpa sina gelikar lite :).

Ja, det var fasen så väl tilltaget, men jag förmodar det är byggkostnaderna priset speglar. Syns svårt att motivera ändå, säkert kul men jag missar helhetspoängen. Säkert är man väl "too old for this shit" :wheelchai ;), vill ha enkla robusta prylar sen är max effekt underordnat.

Men plus för att använda billig, enkel Volvo-bakaxel. Dom är faktiskt typgodkända för uppåt 240 hk DIN i fabriksskick, de bästa vanliga (700-serie) och vad jag märkt tål de mycket mer om man inte gör rena idiotstarter med att t ex spinna på plåt och utan att märka kasa över på betongunderlag med plötsligt maxfäste :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar