Ford Pinto -74
-
markus_a
- Nybörjare
- Namn: Markus Almroth
- Kör: Pinto
Ford Pinto -74
Jag hittade en sådan i en lada. Den verkar inte ha gått särskilt långt och är avställd sedan 1987. Ägaren kan tänka sig att sälja till en penning som jag tycker känns ganska rimlig.
Är det någon bil som det finns ett allmänt "ford-intresse" för, eller är det mer som en ful ankunge? Jag är inte särskilt hemma på fordar, har aldrig ens ägt en, men nu är jag farligt nära.
Det största felet verkar vara att passagerardörren är intryckt, men det är bara av en höbal, så det är inga större skador. Jag tror den går att trycka ut utan att det ens syns.
/M
Är det någon bil som det finns ett allmänt "ford-intresse" för, eller är det mer som en ful ankunge? Jag är inte särskilt hemma på fordar, har aldrig ens ägt en, men nu är jag farligt nära.
Det största felet verkar vara att passagerardörren är intryckt, men det är bara av en höbal, så det är inga större skador. Jag tror den går att trycka ut utan att det ens syns.
/M
Tags:
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Ford Pinto.... pratar vi om den amerikanska Pinto med ett väldigt sportigt utseende med lite mindre sportig prestanda ? Väldigt ovanlig i Sverige
Kvaliten var minst sagt urusel vilket gjorde att det knappt finns en enda kvar längre så de som finns kvar har naturligtvis ett värde pga att de är ovanliga
Jag skulle tro att det går att få fram delar till den i USA eller Ebay men det är nog inte så lätt
Men det är ju egentligen inte några komplicerade grejor utan utför i USA stil ...
enkelt men fungerande
Du kommer garanterat vara ensam på den lokala bilträffen att ha en Pinto
Kvaliten var minst sagt urusel vilket gjorde att det knappt finns en enda kvar längre så de som finns kvar har naturligtvis ett värde pga att de är ovanliga
Jag skulle tro att det går att få fram delar till den i USA eller Ebay men det är nog inte så lätt
Men det är ju egentligen inte några komplicerade grejor utan utför i USA stil ...
enkelt men fungerande
Du kommer garanterat vara ensam på den lokala bilträffen att ha en Pinto
Old FORD's can always be faster ......
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Det var som själve greven
- jag trodde knappt det fanns nån i landet!
Jo, klart du ska ta rätt på den, men var medveten också om att det är en bil som gått till historien för några riktigt otrevliga bränder vid påkörningar bakifrån i USA då tanken blivit punkterad - de har ungefär samma plats i juridiska dokumentsamlingar som Chevrolet Corvair, bakmotormodellen som ofta slog runt. Det går att läsa hela rättegångsprotokoll på nätet om man vill veta detaljerna. Å andra sidan kan sånt där hända med i princip vad som helst med tanken placerad innanför stötfångaren, men på Pinto är risken markant högre för läckage p g a några genomgående stötfångarbultar som pekar mot tanken och frånvaron av nån skyddsplåt framför dem som vad jag vet blev standard på senare bilar, så där är nåt att fixa själv om det blir affär. Det är inget svårt att få till, efter vad jag förstått, finns säkert nån DIY(GDS)-guide på Youtube att gå efter. Eller fråga på detta eminenta forum så kan vi nog lösa det tillsammans
.
På plussidan så är detta en amerikansk anti-ikon i bilvärlden som varit en hatälskad hushållsmaskin ungefär som Volvo 343 i Sverige så länge att den börjat bli accepterad och t o m lite kultig därborta - bara en sån sak som att TV-psychon Dexter körde en sån i seriens början... - okay, dåligt exempel
. Men eftersom det är en -74 har den förmodligen kuggstångsstyrning? Bör ha iaf, om det nu inte dröjde för Pinto; jänkarna kopierade den bättre lösningen från Taunus och Granada och framvagnstypen brukar kallas "M II" efter Mustang II därborta som debuterade med den till årsmodell -74 (japp, Pinto är urfader för Mustang II). Jag är 90% säker att det är samma maunuella styrväxel som Taunus, men det kan skilja i splines etc ändå. Detta är förresten bilen de fick i stället för Taunus, det verkar vara en historia i sig då Taunus var planerad att säljas där vad jag fått fram. Reservdelar bör inte vara något stort problem som import men räkna inte med att finna nåt i Sverige. Serien lades ner... var det 1980? Ah, kanske nåt år senare. Finns även som Mercury Bobcat, den dök upp -73 i Kanada och började byggas -75 i USA.
Mer info lär komma när jag får en stund över
. Hoppas den inte blir kvar i fängelse för att fortsätta rosta.
Jo, klart du ska ta rätt på den, men var medveten också om att det är en bil som gått till historien för några riktigt otrevliga bränder vid påkörningar bakifrån i USA då tanken blivit punkterad - de har ungefär samma plats i juridiska dokumentsamlingar som Chevrolet Corvair, bakmotormodellen som ofta slog runt. Det går att läsa hela rättegångsprotokoll på nätet om man vill veta detaljerna. Å andra sidan kan sånt där hända med i princip vad som helst med tanken placerad innanför stötfångaren, men på Pinto är risken markant högre för läckage p g a några genomgående stötfångarbultar som pekar mot tanken och frånvaron av nån skyddsplåt framför dem som vad jag vet blev standard på senare bilar, så där är nåt att fixa själv om det blir affär. Det är inget svårt att få till, efter vad jag förstått, finns säkert nån DIY(GDS)-guide på Youtube att gå efter. Eller fråga på detta eminenta forum så kan vi nog lösa det tillsammans
På plussidan så är detta en amerikansk anti-ikon i bilvärlden som varit en hatälskad hushållsmaskin ungefär som Volvo 343 i Sverige så länge att den börjat bli accepterad och t o m lite kultig därborta - bara en sån sak som att TV-psychon Dexter körde en sån i seriens början... - okay, dåligt exempel
Mer info lär komma när jag får en stund över
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det finns helt klart intresse för Pinto men den ska vara ganska billig, speciellt om det är en fyrcylindrig bil. Kultstatusen till trots så är det inga pengar i den...
Delar finns, inga större problem via USA.
En ganska trevlig uddabil som jag egentligen tycker är lite bättre än sitt rykte...
Gustaf
Delar finns, inga större problem via USA.
En ganska trevlig uddabil som jag egentligen tycker är lite bättre än sitt rykte...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
Pass där, tyvärr (själv skulle jag dra till nånstans mellan en Taunus och en Mustang II eller Fox-baserad Mustang III i motsvarande skick, det finns ju inget att gå på för svenska förhållanden), men det var reportage i Bilsport för nån månad sen om en Pinto herrgårdsvagn av ungefär den årgången som är nog den enda körklara i svenskt register - kanske går att hitta och utgå från den värderingen... rejält sänkt sett till omständigheterna. Kolla förresten om motorn är på 2.0 liter (=vanlig Pinto) eller 2.3 (=Lima, svårt att finna delar över disk även om USA-firmorna iaf sist jag kollade har ett och annat av slitdelar och motorpynt i sortimenten. Bonus för att den kan konverteras med Volvo B230 topplock relativt enkelt om toppen är spräckt, tyvärr inte ovanligt på dem).
Begagnat-koll på webben: https://www.youtube.com/watch?v=hZGDX62gFV4
Begagnat-koll på webben: https://www.youtube.com/watch?v=hZGDX62gFV4
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Det är extremt svårt att säga konkreta saker om pris, det är ju rätt individuellt. Jag skulle själv tycka att det bör vara i klass med Taunus/Granada/Capri av motsvarande årgång och skick, vilket betyder ungefär mellan 5000 och 15000 kr kanske. Det högre priset för en bil som är "fin" (dvs komplett, ingen bärande rost, vettig inredning etc.).
Mekaniken kan man alltid fixa men det är en fräsch kaross och komplett bil utan detaljer som saknas man betalar för. I det sammanhanget kan jag tycka att några tusenlappar hit eller dit i pris inte är så noga, det är värt mycket att slippa svetsa rost eller leta "svåra" saker.
Gustaf
Mekaniken kan man alltid fixa men det är en fräsch kaross och komplett bil utan detaljer som saknas man betalar för. I det sammanhanget kan jag tycka att några tusenlappar hit eller dit i pris inte är så noga, det är värt mycket att slippa svetsa rost eller leta "svåra" saker.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
Kul, då kanske det blir en till udda-Ford på vägarna i länet
.
Slog lite på nätet och fick upp en sida med rätt mycket specs, här -74 http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... 00-cc.html men sajten rymmer info på hela serien.
Btw, vad jag kan se så ifall den har 2.0 OHC-motor med kod EAO så är det faktiskt samma 82-hästarsversion av motorn som monterades i svensksålda standard-Taunus 2.0 (ej GXL = 99 hk) 1976-82 eller däromkring. Lågkompression (LC) 8.2:1.
Lycka till
.
Slog lite på nätet och fick upp en sida med rätt mycket specs, här -74 http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... 00-cc.html men sajten rymmer info på hela serien.
Btw, vad jag kan se så ifall den har 2.0 OHC-motor med kod EAO så är det faktiskt samma 82-hästarsversion av motorn som monterades i svensksålda standard-Taunus 2.0 (ej GXL = 99 hk) 1976-82 eller däromkring. Lågkompression (LC) 8.2:1.
Lycka till
)
-
markus_a
- Nybörjare
Tja. Nu står den på gårdsplanen. Bucklan i förardörren ryckte jag ut med en sugkopp. Den behöver väl masseras lite till för att försvinna helt, men det blir nog bra så småningom :-)
Nu behöver bromsarna en rejäl översyn och så vanlig service med ny kamrem, olja+filter osv.
Någon som har tips på vars man hittar bromsskivor billigast? De finns på e-bay och priset är löjligt lågt och frakten löjligt hög. Samma som Mustang-II verkar det. Repsatser till bromsoken borde väl också vara samma som Mustang-II.
Det är till att leta info nu :-)
/M
Nu behöver bromsarna en rejäl översyn och så vanlig service med ny kamrem, olja+filter osv.
Någon som har tips på vars man hittar bromsskivor billigast? De finns på e-bay och priset är löjligt lågt och frakten löjligt hög. Samma som Mustang-II verkar det. Repsatser till bromsoken borde väl också vara samma som Mustang-II.
Det är till att leta info nu :-)
/M
- Släggmek
- Legend
Vad kul att det blev affär
. Jag skulle höra med Norrlands Custom först, sen Hansen Racing. De har iaf förut haft en del artikelnr. till Pinto. Summit Racing i USA vet jag en del ägare till stora jänkare
brukar handla ifrån via nätet och åtminstone förr hade de hyfsat bra priser.
Är det inte samma bultmönster på Pinto som Taunus? "Oh, well..."
nu ska vi se...
"bolt pattern ford pinto" - http://www.fordpinto.com/index.php?topic=14714.0 och det kan ju vara bra att bokmärka sajten för Pinto Car Club of America.
4 x 4 1/4 inch, ska vara nära nog till Taunus-Cortinas 4 x 108 mm säger de, så jag var nog rätt ute. Tumregel jag hört är att 3 mm avvikelse åt endera hållet är max vad som kan gå an på hjulbultar, sen är man farligt ute för risk att bryta bultarna.
Länkade sidan http://www.teufert.net/wheels/bolt-pat.htm pekar ut fler Ford, så det verkar stämma plus att där finns angivet Audi Quattro och Porsche 924 vilket säkert innebär att en del annat från VAG har samma, men då får man förstås kolla sånt som ET och annat så att det stämmer.
"bolt pattern ford pinto" - http://www.fordpinto.com/index.php?topic=14714.0 och det kan ju vara bra att bokmärka sajten för Pinto Car Club of America.
4 x 4 1/4 inch, ska vara nära nog till Taunus-Cortinas 4 x 108 mm säger de, så jag var nog rätt ute. Tumregel jag hört är att 3 mm avvikelse åt endera hållet är max vad som kan gå an på hjulbultar, sen är man farligt ute för risk att bryta bultarna.
Länkade sidan http://www.teufert.net/wheels/bolt-pat.htm pekar ut fler Ford, så det verkar stämma plus att där finns angivet Audi Quattro och Porsche 924 vilket säkert innebär att en del annat från VAG har samma, men då får man förstås kolla sånt som ET och annat så att det stämmer.
)
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
-
markus_a
- Nybörjare
Nåja, det får bli ett långtidsprojekt det här. Jag har en hel del andra bilar.
Det bästa vore om någon riktig fordentusiast ville ta över den, men den är ute ur ladan i alla fall. Och bucklan i förardörren gick ju att dra ut.
Den enda rosten som verkar behöva åtgärd är vänster bakskärm, men de hade inte ekonomiplåt på Biltema. ;-)
/m
Det bästa vore om någon riktig fordentusiast ville ta över den, men den är ute ur ladan i alla fall. Och bucklan i förardörren gick ju att dra ut.
Den enda rosten som verkar behöva åtgärd är vänster bakskärm, men de hade inte ekonomiplåt på Biltema. ;-)
/m
- Släggmek
- Legend
Beror också lite på hur man betraktar plåten, fast de som vet vad som stämmer vart brukar ofta tycka det är lite kränkande att erkänna sånt som att VW typ 1 har vissa ytor som passar bra för lagningar på Ford -39
, bara som exempel. En bra tumregel är att snoka lite på snarlika bilar från samma period, t ex kila runt på nån byskrot med pinnmått och jämföra tills de tröttnar och avvisar en
. Sen kan man ofta bända till det sista om det råkar avvika lite i kurvorna, men det bör man ha lite plåtvana först för att göra så att man inte sträcker fel i stället.
)