Sida 1 av 1

Taunus -75 läcker olja från bakaxel till bromstrumma

Postat: tis maj 19, 2015 6:35 am
av Taunus Coupe
Jag har bekymmer. Lämnade in min Taunus Coupe -75 för att åtgärda läckaget men de kunde inte få fram några delar. Som jag förstått det så behöver jag den packbox som förhindrar oljan i bakaxeln att tränga ut i bromstrumman . Vart kan jag få tag på en sådan?
Jag tror att tidigare ägares lösning har varit att köra utan olja i bakaxel. Det kan väl knappast vara något att rekommendera?

Från navklumpen (lager, bromsskiva mm) i fram går ett stag snett framåt mot motorrummet. Mellan staget och väggen mellan hjuls och motorrum ska det sitta en gummibussning. Dessa saknar jag också. Ursäkta min okunskap när det gäller facktermer. Vad heter dessa och vart kan jag få tag på dem?

Mycket tacksam för hjälp. Jag vill ju ut och köra nu....

Postat: tis maj 19, 2015 9:22 am
av therealpinto
Köp en hjullagersats till bakaxeln, då brukar allt man behöver följa med och har det läckt brukar lagren ändå vara slut.

Bussningen i framvagnen sitter på något som kan kallas reaktionsstag eller casterstag. Förmodligen inte så lätt att hitta hos de vanliga reservdelsfirmorna idag. Kanske går det att använda bussning till Volvo 740 eller så letar du hos veteranbilsfirmor, alternativt polyuretanbussningar (KG Trimning är en av firmorna som säljer sånt i Sverige).

Gustaf

Postat: tis maj 19, 2015 10:23 am
av Släggmek
Inte så lätt att hitta lagersatsen heller hos de stora kedjorna idag utom att jag såg Mekonomen har en framhjulslagersats billigt (men t ex Boffens Fordonsteknik .com kanske har lösa packboxar om inte måttet är samma på bakaxelns), men vad jag minns (jag kan såklart ha fel) skulle det vara samma packbox både till framhjulslager, växellådans utgång och bakaxel på Taunus mfl... nåt att detaljstudera om det inte går att finna listat (får se om jag får en stund att titta på det där). Packboxar är standardsortiment ungefär som lagren och har branschbeteckningar som gör det lätt att jämföra, hittar man sen en EAN-kod i något register så går det ännu lättare.

Bussningarna till framvagnens reaktionsstag (:kopfkratz ...brukar man inte säga momentstag också?), ibland löst kallade "doughnuts", är samma på Taunus/Cortina och Granada men tyvärr också en bit som är svår i dagligvaruhandeln idag. Förslagsvis ta loss brickorna som ska hålla dem (en på var sida av fästet) och ta med för jämförelse och be nån bänknötare titta på sånt som 80-90-tals Totota Hi-Lux (ungefär samma storlek) eller dylikt, ja Volvo 740 som Gustaf nämner borde gå de med. Tjocklek på original är ca 1 cm omonterade, de har inga hylsor eller dylikt utan det är bara en "munk" av gummi eller som repro ibland nåt slags polyuretan-liknande material.

Postat: tis maj 19, 2015 3:40 pm
av GNADA75
Hej ring S-E autoparts ...han har garanterat ...han heter sven-erik örtlund i borlänge mvh Tomas

Postat: tis maj 19, 2015 8:59 pm
av Cosworth 4x4
Hejsan

Det finns inga lösa packboxar / tätningar på en Taunus.
Det är tätade lager, så byt dom så får du automatiskt nya tätningar !

// Micke

Postat: ons maj 20, 2015 3:54 pm
av Släggmek
Bara kapslade lager på bakaxeln då, vad jag minns är det lösa packboxar både på framhjulslagren (1 st, på insidan bakom stora lagret) och växellådan iaf på TC 1 (>75) och TC 2 (>78).