Elfel på Ford Anglia 101E -59

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Erxza
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 01, 2015 11:13 am
Namn: Erik Lidén
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Härnösand

Elfel på Ford Anglia 101E -59

Inlägg av Erxza »

Tjena!

Har som sagt ett elfel på anglian(hur man nu lyckas få ett elfel på en bil nästan utan el :S ).

När jag mätte allting för några veckor sedan så gick spänningen runt överallt men INGENTING fungerar, inte ens en liten lampa...
Jag har sedan dess putsat jordpunkter, bytt jordfläta och givitvis laddat batteriet men ingen förbättring.

Någon med erfarenhet av Lucas-system eller annan elkunnig som vet var felet kan sitta?
Eller måste jag börja byta ut hela kabelstammen? :(

Tags:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Du vet väl att det är plusjord .....
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Erxza
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 01, 2015 11:13 am
Namn: Erik Lidén
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Härnösand

Inlägg av Erxza »

Självklart :p

Holma
Veteran
Inlägg: 907
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Har du ström fram till förbrukaren som inte fungerar så prova med en provisorisk jord direkt till batteriet, fungerar det då så är det fel på jorden.
Fungerar det inte så kan du prova tvärtom, ge den ström från batteriet, fungerar det nu så har du fel på strömsidan.
Kontrollera först att förbrukaren fungerar, det kan spara många gråa hår:Odd:

En (glöd)lampa ska väl fungera oavsett vilken sida man jordar den på?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Har då aldrig spelat roll i ett bilsystem för mig, det brukar lysa i vilket fall :D men se upp när hel/halvljus ska kopplas så ordningen blir rätt.

Erfarenheten av japanska elsystem av Lucas-typ och att de ändå höll jämnare kvalitet :Odd: än de engelska i t ex Ford Cortina och Austin A35 (som jag har bestående minnen av :D) säger att ska det bli riktig ordning är det lika bra att dra om systemet.

Elschema för 100E, förmodar det är samma som 101E? http://smarterxdesign.co/ford/ford-angl ... parts.html Här är ett schema för 1959-65 Anglia 105E ("bärplockaren") som jag trillade på när jag slog en sökning http://www.fordanglia105eownersclub.co. ... lia-59-65/, sen ändrades det tydligen två gånger till (de och mycket mer finns på sajten, så kolla runt - edit apropå: missa inte de två PDF:erna av servicebulletiner och en verkstadshandbok daterad http://www.fordanglia105eownersclub.co. ... nuals/1973 - lite osäker hur mycket som matchar mellan de två utom att sena 100/101E har Kent-motorn men det mesta är gemensamt bakåt med föregångarna). Jag skulle nog beräkna att tidsåtgången för själva jobbet att bygga nytt och installera inte sträcker sig mycket över vad man brukar få lägga på felsökning och åtgärd eftersom man får jäklas och ansluta varje förbrukare enskilt :banghead:.

Det finns inte mycket som är opålitligare än ett elsystem typ Lucas som börjat glappa, det kan släcka ner på det där viset precis när som helst utan förvarning när det börjat men förstås extra gärna när det är fuktigt väder och ledningsförmågan plötsligt fungerar fast som den vill. Man kan därför säga att det är intuitivt också :p... Nå, en stor bov i det där är som regel uppbyggnaden som nog var rätt tänkt på pappret men stänger in fukt och smuts i kopplingarna (om nu Anglians kablage ser ut som det brukar i engelska och japanska plusjord-system?).

T o m många gamla bilelektriker fuskade ibland med att gå förbi felen med en separat kabel när allt annat provats, men på plusjordarna brukar det bara ge lite respit tills nåt annat slocknar, iaf var det så för mig - hade det börjat jäklas lite så var det tecken på något större. Nånstans läste jag en elementär proffsförklaring av alla bilelektriska systems förfall som slutade med att egentligen bör man byta allting efter nån 20 år på en bruksbil eftersom motståndet ökar av korrosionen och jag har lärt mig att åtminstone mer än 30 år kan man inte vänta att de ska klara i vårt klimat innan det börjar tappa ork, oavsett om det är Lucas eller Bosch.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

LUCAS.... Mannen som uppfann mörkret....
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Erxza
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 01, 2015 11:13 am
Namn: Erik Lidén
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Härnösand

Inlägg av Erxza »

När jag skaffade bilen hade den inte varit startad på nästan 40 år, så jag började med att plocka ur motorn och bytte alla packningar, gjorde rent allting, fixade kopplingen och tänkte "med lite tur nu så fungerar allt och jag kan köra till jobbet där jag har lyft och gott om plats för att fixa allt annat".
Oj vad naiv jag var, varför skulle nånting funka som det skulle nån gång för?!

Då lutar det ju tyvärr åt att börja bygga om allt... Måste börja med att bygga nåt specialvektyg för att skruva loss tändningslåset bara :/
Har en månad på mig tills det är cruising i stan, tänkte försöka få den någorlunda klar tills dess så jag kan sälja den snabbt och lätt :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hehe, ja när fungerar nåt som det borde, tänker jag :p... Bilägandets första lag: man ska aldrig dra på sig en bil med reparationsbehov i tron att man kan fixa det lätt & billigt, särskilt om man kalkylerar med att kunna sälja den med förtjänst ska man tänka en gång till före beslut :D ;).

Nå, sagt med glimten i ögat så ligger det ändå en sanning bakom det som jag och många, många före fått lära läxan av. Man måste fundera på om man verkligen är motiverad och beredd på att lägga en massa jobb och kanske gå back en del på kuppen, för det är väldigt få gammelbilar som ger pengar tillbaka vid en försäljning i Sverige och Anglia 101E är väl bilhobbyns "Droopy the Dog", den tröga tecknade hunden som alltid avslutade med "You know what? I´m happy..." :p

Men med det sagt så verkar de faktiskt ha börjat få lite anti-status som hobbybilar (i England har de väl alltid hatälskat dem, omtyckta att hotta upp med modernare drivlina även om de är lägst i rang i sin släktlinje) och det vore ju klart roligt om den kom ut på finåka :). Just tändlåset, det skulle kanske kunna vara "bara" det som jäklas om du har tur. Nån tipsade mig om att Taunus 17M från 50-60-talen har paj i låsets kontaktdosa som ett typfel och mycket möjligt att Anglia har liknande konstruktion även om Lucas ligger bakom. Det är ju värt att börja med det i alla fall.

Sen är den Anglian bland det absolut enklaste i bilväg alla kategorier och borde inte ställa till nåt ytterligare bekymmer att få på rull än att måtten kräver verktyg för engelsk tum, brukar gå att hitta på Biltema om man letar. Kolla med Bloms bilskrot nere i Bängling, Timrå och/eller hör med bröderna Forsman på Ådalens uppe i Kramfors så kanske de kan rota fram vad du behöver, dom är ju veteranbilsintresserade på bägge ställena även om det bara är hos Bloms som det utgör halva affärsidén :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Erxza
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 01, 2015 11:13 am
Namn: Erik Lidén
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Härnösand

Inlägg av Erxza »

ITS ALIVE!!!!

Lade av en slump märke till att från där kabeln från - kommer till "startkontakten", för att sedan gå vidare till startmotorn, går även en kabel från startkontakten in i kabelstammen.
Den satt på startmotor-sidan vilket kändes lite konstigt för då skulle ju resten av systemet bara få ström när jag drog i startknappen.. :S
Förstår inte riktigt hur jag kunnat missa den förut men kanske någon var där och pillade för 40 år sen och satte tillbaka den fel och det kanske är därför den blev stående sen dess?!?!

Nu fungerar lamporna fram(vet inte om det är hel eller halvljus, vet inte ens om det finns helljus...) och med hjälp av startkablar då själva startkontakten verkar lite kass, så konstateras att startmotorn fungerar perfa :D
även bränslepumpen fungerar strålande. Jag var rädd att soppaslangen mellan pumpen och tanken skulle vara igensatt men det var det inte :D
Har dock ingen gnista så ska putsa lite brytarpunkter och annat på lördag och hålla tummarna på att jag inte behöver byta tändspole, men räknar med det värsta :P
Ska förmodligen beställa en ny kondensator också för säkerhets skull.

Nu är det bara att hoppas :) och meka lite förstås men ser nu ljuset i tunneln och humöret är på topp :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kul att det verkar lösa sig utan en massa trassel :). Glöm nu inte bort att se över bromsarna ordentligt innan du provkör, kvaliteten på bromsrören Ford använde var inget vidare ens då och 40 år utan att användas har säkert torkat ut alla packningar dessutom. Här finns bra scannade reservdelsskisser hos en av de brittiska specialisterna, Small Ford Spares är nog de som har mest utbud av nya delar till dem också:
https://www.smallfordspares.co.uk/vehic ... 53-to-1962

Tyvärr har jag lite dålig koll på britterna där de inte "krockar" med tyskfordarna så, svårt att säga spontant vad som matchar till 105E som ju tillverkades tills Escort tog över 1968, har för mig de t o m byggdes samtidigt ett tag.

Iaf, 100E levde ju vidare jämte nya 105E ("snedrutan") tills 1962 så oddsen är bra för att ett och annat av slitdelar ärvdes till 105E (sista åren monterades samma "Kent"-motorer även i 100E) och från 105E går en släktlinje genom Cortina och Escort sen i viss mån vidare in i nyare tider. Bromstrummorna (radie: 8", bultmönster som Escort, Fiesta mfl) från 105E fortsatte att monteras på Escort ända från mk I och genom FWD-modellserien och på Fiesta utom prestandaversionerna till in på 00-talet (har för mig även Ka har dom), för de har samma som 105E fast OE-numren bytts och måtten räknats om på papperet till mm - det är ändå samma detalj. Satte en på en Taunus 1600 en gång, passade direkt - enda avvikelsen var ett gjutmärke som inte finns på de nyare. Däremot varierar bromsbackarna i urfasningar och hål efter vilka hjulcylindrar etc som användes på respektive bilmodell.

Nu har jag inte jämförelselistorna tillgängliga i stunden, men vill det sig väl så är nedre kulbultarna i framvagnen samma som Granadas (alla årtal) för de har samma som både bl a Cortina och Taunus 17M har (den kulbulten finns i Fords standardsortiment sen minst 50-talet verkar det), osv. 1172cc sidventilmotorn är förresten i princip samma i alla småfordar från sent 30-tal tills 1962 om det behövs kolvringar etc. Japp, det är modultänk á la Ford :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar