Reparationssats till Solex 32 DIDTA förgasare

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
bogbrush88
Erfaren
Namn: Thomas R
Kör: Taunus 17M P3 1964

Reparationssats till Solex 32 DIDTA förgasare

Inläggav bogbrush88 » ons jun 17, 2015 2:13 pm

Hej,

Jag håller på och letar rep.sats till en Solex 32 DIDTA 2-portsförgasare som sitter originalmonterad på Taunus 17M P3 1964.
Det är mig veterligen enda året dessa bilar utrustades med just denna förgasare.
En sökning på Ebay gav en del träffar på Solex 32 DIDTA men med referens till BMW 2002, Opel, Audi etc
Såvitt jag förstår bör det endast vara munstyckena som skiljer, i övrigt är väl förgasaren densamma oavsett om den sitter på en BMW eller Opel?
Packningarna bör ju vara identiska, men hur är det med membran t.ex?
Mvh

Thomas

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre jun 19, 2015 12:11 am

Hej! Har du kollat med Misab? De är nog de som har mest till såna gamlingar idag. TDID som satt på Taunus 17M P7´s V4:or verkar vara samma grundtyp efter vad jag fick upp på några klick utifrån vad jag mindes, så har du tur kan det vara rätt grejor: http://misab.se/matriser.php?kid=4-382-396
Skiss: http://misab.se/bilder/tdidskiss.gif

Felsökningsguide till Solex TDID för Taunus V4 http://www.taunus-m.ch/files/solex-vergaserdiagnose.pdf, tyvärr bara på tyska men bilderna kan ju ge lite vägledning åtminstone och visa om det är ungefär samma detaljer (bestyckningen borde vara ungefär lika i vilket fall).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » fre jun 19, 2015 1:05 pm

Tack skall du ha Släggmek!

Jag la ett mail till Misab så får vi se vad de har att erbjuda. Skall ta en titt på länkarna under helgen.

Trevlig midsommar!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » fre jun 19, 2015 3:41 pm

Tack det samma, Bogbrush88 :). Ja, glad midsommar till hela forumflocken också :beerchug::wave:. Det är bara att hänga på sig vinterjackan och låtsas det är varmt ute, precis som traditionen föreskriver :D.

Nå, re. förgasaren så skulle det inte gå att få fram delar skulle jag nog prova igen med Weber DGV/DGAV och testa bestycka om eller kanske en vanlig Solex 32 enportare, de som satt på de vanliga 1,5 och 1,7-liters raka OHV-motorerna (ej TS-motorn) även om det på papperet är en nertrimning (och en begagnad nästan kräver en grundlig genomgång för att säkra att flottören inte hänger sig på nån slitageskada). Men de har nytta av en högre flödeshastighet än dubbelwebern och den som satt på de mindre V4:orna i P5/P7 fungerar mycket bra åtminstone på en 82-hästars (LC) Pinto-fyra som besiktningsförgasare :D där gassvaret faktiskt blir klart bättre och lågfartsegenskaperna mera pigga, annars är den nog den minst inspirerade av alla Pinto-motorer. Nog tyckte jag bensinförbrukningen var aningen bättre också, med marginell skillnad i accet så det borde funka klockrent på en gammal OHV-rakfyra på 1.8 (var det väl? - bland de allra första träffarna på Google var en arkiverad tråd du :starter: startade här 2010 där vi stötte & blötte förgasarfrågor - FCS regerar webben :D;)).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » sön jun 21, 2015 6:01 pm

Hög vill-ha-faktor på det om man ska tala retrodrömmar :). Hitachis SU-plagiat(?) var ju mycket exakta när allt var fräscht och noga inställt, utmärkt gassvar och gav väldigt bra bränsleekonomi. Vore egentligen intressant att testa hur en frisk uppsättning skulle funka tillsammans med en värmd gammal Ford-motor. Btw, membranen (en av de få svaga punkterna) kan ersättas av de till nån av de vanliga SU som satt i Volvo eller Stromberg i Saab 99 om nån behöver, tyvärr minns jag inte exakt vilka. Det blir att ta fram skjutmåttet.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » mån jun 22, 2015 7:55 am

:av-26: Teknikfetischism! :D

Ojoj, tror jag måste leta fram minislipen med sin putstrissa och se om Mikuni-hyllvärmarna kan bli lika snygga som dessa : http://www.paltech1.com/id7.html (obs. Weber DGV:n på tumnagelbilden nere till höger). Kul att intresset för dom här uddaprylarna lever vidare i vrårna :).

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » mån jun 22, 2015 7:55 pm

Tack skall ni ha Släggmek och SK Racing,

Jag hittade faktiskt ett par packningar i gömmorna så tog isär förgasaren, rengjorde munstyckena och satte därefter ihop den - stor förbättring även om den ännu nte går riktigt 100% rent. Misstänker att ny nålventil och membran kan göra skillnad och kanske även kolla flottören med någon som vet vad de sysslar med....

Jag kom inte fram till Misab idag trots ett par försök så skall prova igen i morgon.
Annars beställer jag en renoveringssats till Solex 32 DIDTA för BMW eller Opel, jag menar, hur mycket kan skilja egentligen vad avser packningar och membran?

Solex har ju fått mycket skit genom åren, och vakuumstyrning av andra porten är kanske inte så lyckat, men får ändå säga att den funkat bra med just 1.8 liters motorn.
Har minnen av diverse Rekord och Ascona för ett par decennier sedan där Solexförgasarna mest var skräp och raskt byttes ut till Weber....

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » ons jun 24, 2015 11:23 am

Ja, om inte japsen kan få det att fungera så finns det nog ingen hopp för andra, mer dödliga aktörer.... ;)

En liten uppdatering som kanske har lite allmänintresse:

Jag ringde Misab och förklarade problemet. De hade (inte helt oväntat) ingen information om Solex 32 DIDTA bestyckningar eller nålventil storlek för en Ford Taunus 1964...
MEN, fann en notis i verkstadshandboken för Taunusen där det särskilt nämns att nålventilen skall vara 2mm.

Misab kunde se att nålventilen för en Solex 32 DIDTA i en Opel Kadett är 1.2mm, medan BMW 2002 har 2mm, så jag har beställt ett kit för en BMW 2002.

Håller tummarna att övriga packningar är identiska....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » ons jun 24, 2015 3:41 pm

Tack för det tipset :). Jag har ju också satt dit en knasare från en Opel Kadett fast 1-port för att ersätta den gamla 32 DPSIT:en (passar direkt om man tar bort adapterplattan) som guckat ihop av hartsbildning men sen fastnade det i elproblemen, men nu vet jag iaf att det behöver bestyckas om för att funka riktigt när den vaknar. Verkar som att Solex fallförgasare var lägst på kvalitetsskalan jämte Zenith av det som standardmonterades på den tidens vardagsbilar. Ett stort aber är att få av dem (eller några alls?) har bussningar på axlarna, så godset slits ner. På tvärdragarna skiljer det mellan Dellorto och Weber på att D. har bussningar medan W. har nållager. Men det kanske hör mera hemma i förgasarkunskapstråden? :)

Tja, lite OT tänkte jag ska prova koppla förbi tändningslåsets strömdosa och testa med en från 70-tals Taunus i stället eftersom nåt gammalt tips säger att originalet ofta halvslocknar omärkligt med åren och sen ligger bakom såna där spänningsfall när man försöker starta. Startmotorn borde nämligen vara okay eftersom jag hade isär den och konstaterade att den såg inte särskilt nött, skitig eller oxiderad ut invändigt.

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » ons jun 24, 2015 6:53 pm

Hej Släggmek,

Jag kollade verkstadshandboken för att de om det fanns information för 32 PDSIT-1. De fanns det inte, men för 32 DIDTA'n står det: "OBS! Flottörens nålventil (storlek 2) får ej utbytas mot en nålventil storlek 1,5 som finns monterade i andra Taunus vagnar, ty detta kommer att resultera i att bränsleblandningen försvagas vid ökat motorvarvtal, över 4400 varv/minut"

Så du har ganska säkert standard 1,5mm nålventil i PDSIT-1:an.

Startproblem med nyckeln har jag också upplevt med min förra startmotor. Den startade fint med en skruvmejsel som kortslöt stiften direkt på startmotorn, men ville inte starta med nyckel när bilen var varm.
Jag bytte startmotor och slapp problemet, men det är nog som du säger att problemet delvis kan ligga i tändningslåsets strömdosa, och kanske delvis i en halvtrött startmotor.

Och vi kör inte ens engelska, franska eller italienska vagnar... ;)

bogbrush88
Erfaren

Inläggav bogbrush88 » lör aug 22, 2015 9:26 pm

Tänkte ge en liten uppdatering avseende förgasarsituationen. I samband med att jag väntade på rep.sats till Solex 32/32 DIDTA:n så kom jag över en nyligen renoverad Solex 32/32 DIDTA på auktion till ett bra pris.
Skadar ju inte med att ha en i reserv. Jag tyckte dock den såg lite annorlunda ut, bl a saknade den vakuummembranhuset för andra porten, och jag var beredd att flytta över den från den gamla förgasaren.
Kikade dock lite närmare och såg att den hade mekaniskt andrasteg! Solex 32/32 DIDTA med mekaniskt andrasteg = Solex 32/32 TDID, samma som Släggmek länkade till.
Blev nyfiken på hur den skulle funka, speciellt som den sades ha en lite originell bestyckning med ovanligt stora luftmunstycken (jämfört med vad som sitter original på Taunusen). Jag tog inte isär och kollade utan var mest nöjd om jag kunde få det hela att funka som tillfällig lösning.

Jag blev mycket positivt överraskad och tycker att den möjligen går bättre än vad den gjorde med DIDTA-förgasaren innan den började strula.
Fick skruva ur blandningsskruven 5 varv och på pappret skall det antagligen inte funka alls, men är över förväntan nöjd!

Jag hittade även ett forum där det bl a nämns att BMW-ägare tydligen använder den snarlika Solex 32/35 TDID som en "bolt-on" uppgradering till DIDTA:n:

http://www.ultimatesubaru.org/forum/topic/64336-your-opinions-on-running-a-solex-carb-instead-of-a-weber/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » mån aug 24, 2015 9:40 am

Ja, vad bra :). Hörni, jag surfade lite från den tipsade sidan på Subaru-forumet och fann att en av förgasarna som satt på 17M TS (P3) mfl Taunus med OHV-rakfyran (och många andra tyska bilar) har reservdelsnummer hos både förgasarfirman Pierburg och Mercedes-Benz, lite kryssreferens för enstaka detaljer till andra Solex-förgasare också: http://www.ruddies-berlin.de/34PICB.htm - här är hela indexsidan för alla förgasare de håller delar till och det är ganska många Solex, fram med lexikonet ;): http://www.ruddies-berlin.de/index2.html

Edit: Sörru, här var ju en redig genomgång av PDSIT-förgasarnas innehåll förresten :), med detaljnummer: http://www.ruddies-berlin.de/32PDSIT4.htm