Ford Taunus Nav/bakaxelkovertering

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10227
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle ju säga att det är enklare att få bilen att fungera bra med 740-axel och omborrade bultmönster, än 240-axel och Granadaspindlar... Man har alla möjligheter att få fel i framvagnsgeometrin när man byter spindlar, och 240-axeln är väl minst 5-10 cm smalare än Taunus original.

Men det är ju bara att prova om du vill.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3380
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, kombinationen av Granada-spindlar med 240:s smala bakaxel skulle jag tro blir för stor skillnad i spårvidd, däremot om det skiljer att spårvidden blir några cm smalare bak bör inte skapa problem. När Volvo gick från 140- till 240-serien så var det ju egentligen en stor omarbetning av en befintlig konstruktion och då gick man från samma spårvidd fram och bak till att ha 1420 mm fram och 1350 bak av de siffror. Jag kommer inte på någon bil som har smalare spårvidd fram - det skulle ge felaktiga köregenskaper med kraftig överreaktion i styrningen vad jag förstått - men däremot är det inte helt ovanligt med aningen smalare spårvidd bak eftersom det hjälper till att dra in bakvagnen av sig självt. Saab 96 och Renault 16, bägge framhjulsdrivna, är några exempel med klart smalare spårvidd bak som är tydligt understyrda delvis just därför. Ska man kompensera med fälgbredden är det viktigt att bredda mera inåt fram i stället för att bredda utåt bak eftersom all breddning utåt ökar belastningen på lager och axeltappar och ger ett ökat styrutslag. Då blir det verkligen mer att tänka på en 700/900-serie axel i det här fallet (de är dessutom effekttåligare än 200-seriens axel, 900-seriens har högst rankning)

En av knäckfrågorna är att Taunus eller Granada har enbart toe-in justerbar på framvagnen (med muttrarna fram på nedre länkarmarnas brytstag), medan Camber-vinkeln (hjulens skränkningsvinkel mot vägbanan, alltså i ett tänkt V som har skärningspunkten under bilen) inte kan justeras till skillnad motför t ex Volvo 140 som har excentriska bussningar på övre länkarmarna. Det här riskerar orsaka antingen nervösa styrreaktioner eller trög styrning beroende på hur vinkeln blir med Granada spindlar som ju är aningen högre. Teoretiskt borde det gå att få vinkeln ganska neutral genom att kapa ett varv på fjädrarna och få ner framvagnen, men det får man nog räkna på. Castervinkeln påverkas förstås så att den blir tvärare, precis som när man kickar upp bakdelen, men Taunus är ganska förlåtande när det rör den saken. Det lär finnas alternativa excentriska bussningar till framvagnens övre fästen uppe i rambalkarna så att man kan ändra Caster, men frågan är vart man får tag på dem idag.

Själv har jag i och för sig haft standardåkomman säckiga framfjädrar på alla mina Fordar och t o m kört omkring ganska långa perioder med sista varvet avbrutet, alltså i praktiken hjulvinklarna ganska bort-i-h**vete :D med mycket skränkning utåt och det har mest bara yttrat sig i ökat däckslitage på innerkanterna och lite tung styrrespons men stadigare kurvtagning i stället. En del gamla engelska sportbilar har haft motsatta förhållandet att de "stått på tåspetsarna" (60-tals platsracern Reliant Sabre var nog värst med synbar skränkning inåt fram och utåt bak) för att ge snabb styrrespons och det finns lite olika åsikter om det där.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10227
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det här med hjulupphängningar och geometrier är ganska svårt och det finns gott om chanser att göra bort sig.

Generellt sett har man mindre grepp där man har smalast spårvidd men man vill också ha större spårvidd där bilen är tyngst - det är därför snart sagt alla normala produktionsbilar är bredare fram (tyngre fram).

Justering av toe in på stel bakaxel är relativt ovanligt :-)

Problemen med ändrad geometri i framvagnen handlar om mycket mer än fasta vinklar, bump steer och camberkompensation är trixigare. Men jag har inte mätt upp Granada vs Taunusspindlar så jag gissar bara.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3380
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Haha, ja att justera toe-in på bakaxeln skulle man väl möjligen kunna göra brutalt med en gaffeltruck för att bryta axelrören sneda :laughing:... Nej, seriöst nu - jag var nog lite otydlig där, erkännes :^o, sorry.

Men ämnet är intressant att luska vidare i, jag har själv tröttnat på att byta klena bakaxlar som blir allt svårare att hitta som friska exemplar och bromsarna kan ju också förbättras. Med lite mer detektivarbete :D ska det väl gå att reda ut hur allt hänger ihop...skruvat.

Spindlarna är synbarligen ungefär så lika de kan bli på Taunus TC1 och TC2 (kan inte svara på det för TC3 om den avviker eftersom framvagnsgeometrin är annorlunda på den) och Granada mk 1, vad jag kan se utan att demontera är det likadana spindlar på mk 2:an som den äldre Granada-framvagnen.

Tydligaste skillnaden som jag noterat är aningen grövre gods och i viss mån höjden. Spindeltappslutningen (KPI) syns lite hastigt stämma överens men fordrar en noggrann koll såklart. Skillnader i spindeltappens dimensioner okollat så långt, men hjullagersatserna (inre och yttre) fram skiljer, så navens axeltappar är inte identiska. Äsch, nu börjar det bli så rörigt att det känns läge att borsta av yrkesskolkunskaperna :D, hittade ett iaf nyare häfte än mina lärohäften från anno 80-tal... http://fordonsprogrammetmariestad.blogg ... 34-142.pdf

Granada har framhjulslagersats Ford OE nr 5007028 (motsvarar SKF VKBA528) och den passar även på Capri 3000/3.0 I-II-III fram, det kan vara nåt att gå på (och bak på Escort III/Orion, för övrigt) men Taunus TC1 har annat: lagersats Ford OE nr 5007026 (motsv. SKF VKBA503 och VKBA505) som matchar Escort mk I fr o m 1970 och genom Escort mk II-serien, dock inte alla versioner. Med de siffrorna kan man få fram alla måtten på lagren och jämföra, fast det får bli när det hinns med. Tyvärr har jag bara siffran jag mätte spindelledens höjd till på papper någonstans men jag kan kolla det igen nån kväll.

Styrarmarna har ungefär samma mått och placering i höjd så s k "bump steer" bör vad det syns omonterat inte uppstå vid de här ändringarna eftersom kuggstångens styrarmar troligen inte kommer att hamna i några påtagligt större vinklar vid fjädringsrörelser och styrutslag. Men man måste förstås testa praktiskt.

I princip är framvagnarna samma grundkonstruktion, fast omarbetad på Taunus-Cortina med det mesta ett nummer mindre men inte mera än att äldre TC och Granada upp till nånstans har samma radie på framfjädrarna (dock 1 varv extra på Granada och ungefär 3 mm tjockare tråd på fyrcylindriga).

Enligt säker källa är det i stort sett samma styrväxel på TC1/TC2 och Granada, men styrarmarna är längre på Granadas eftersom den har bredare spårvidd. Huset för styrväxeln ska vara samma på respektive manuell och servoassisterad, så det går att bygga om en Granada-servostyrväxel att passa Taunus före -79 om man inte hittar en (sällsynt) original.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5856
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

till hasse,, joo gick fint,, slicks å trackbite :)

jag hade valt 740 axel alla dagar i veckan,, borrat om dem,, visst mer jobb,, men slutresultatet blir sååå mkt bättre,, finns en anl till att vi valde 740 istället för 240 ;)

vill man ej borra om så kan man ju köpa bbs kopior med centrumkåpor ;) då syns det ju ej att man har 2 olika bultmönster :) men jag vill ju ej gå på halvblesyrer ;) så det finns ej på kartan,,

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Det här blir ju somsakt inte ett 500hk bygge så jag tror nog jag klarar mig gott och väl på 240 axeln. man tager vad man haver, ni i sverige har saomakt aningen större utbud ang. Volvo ;) Den ökända 700hästars forden som skogenracing gjorde så hadeälve en 240 bakaxel. Angående axelbrädd och dyl. så är det ju ganka lättfixat med breddade plåtfälgar. (intalar vi oss, här e man positiv) ^^ Men somsakt, har en kompis som hade liksom komplett granada spindlar+nav+ok, så som fattig studerande tar jag emot vad jag kan få ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5856
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

har INGET med hästkrafter att göra, utan med att man vill att bilen ska bli bra byggd,, kör nu på en 740 axel,, annars kommer du ångra dig,, du får skaffa fram riktiga spacers vilket jag tycker är onödigt,, det är ju bättre att bygga om bilen ordentligt på en gång ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Men hur kommer det sig då att många just använt sig utav 240 axeln, utan problem? Vistt är det säkert bättre med 740/940, men om andra lyckats få det att funka bra med 240 så varför är det uteslutet för mig?

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Naturligtvis, har kollat runt och hittar ingen 7/940 axel för tillfället bara. Men än sålänge är det ju inte heller akuellt. 7/940 har väl också 5x108 bultmönster?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3380
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, det är väl lite annat för oss där det för närvarande dräller av obesiktade 740/940 som kan fås för några tusen om man ids bärga bort dem. Det kan vara värt pengarna att få en axel som stämmer bättre i bredd och tål högre effekt, för så fort nåt måste ändras eller förstärkas börjar pengarna rulla. Kombimodellerna brukar ha slungdiff, så leta en sån axel - # 1031 - och helst utan dragkrok på donatorn såklart. Alla stora Volvo med bakhjulsdrift har samma bultmönster från och med 140-serien och det gäller även fembultade 850, men det blir smalare spårvidd om man tar 850:s fälgar och sätter på RWD-bilarnas axlar (på 140-axlarna blir spårvidden som en PV444/544 har det sagts mig). Bra att veta i sammanhanget är att 940 har starkaste mellanaxeln av Volvo-bilarna om det blir aktuellt att byta låda också, men jag tror inte knutkorsen är samma som till Ford (däremot har åtminstone Volvo 200-serie samma kors som GM/Chevrolet).

Edit: Jörgen - sent svar om Taunusen, men de måste vara rätt många stilpoäng på att ha lyckats med vad som i regel brukar innebära en V8 framför och dessutom i en TC med sin erkänt taskiga viktfördelning och slappa originalupphängning att utgå ifrån - på ett sätt imponerande fastän (eller kanske särskilt därför att :D) det rasade :bowdown: :king:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Janå lådan är ren bytt till en type9 från sierran :) och fälgarna blir definitift inte något original från varken ford el. Volvo :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3380
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Huga vad du säger, Mats... :eek: Tydligen ska man nöja sig med vanliga axeln då, fast gärna med den där Aussie-diffen du tipsat om tidigare.

Victoria: Typ 9 låter bra som låda :) - det enklaste för att få ihop den med Volvo-axel borde vara att borra om Volvos medbringare, så långt som 240/264 kan jag direkt säga att måtten är bra nära identiska och skulle bara fordra ett minimum av svarvning för att få till anliggningen korrekt och godset borde räcka för att borra nya hål emellan de ursprungliga vad jag minns. Finns det en verkstadsskola eller liten verkstad i området borde den biten gå att få omgjord ganska billigt ifall det får vänta tills det blir dödtid över mellan ordinarie göra. Halva jobbet (nåja) :jobbar5::smash: är att man får kämpa en del själv för att få loss den om man inte har kompressor och en rejäl mutterdragare.

I alla fall, när vi ändå är på ämnet bakaxlar (och apropå att fylla dödtid :D): Jag surfade lite på Dana-axlar för att se mera om vad som går vart och fann på Wikipedia att Dana 30 stammar ända tillbaka till 30-talet (nej, beteckningen har med kronhjulet att göra :p), Det lär ju finnas varianter för alla behov då och... jahaja - Dana Corp. visade sig vara moderbolag till engelska Salisbury som gör de klenare axlarna som oftast sitter original i Taunus, om det nu dessutom möjligen är i stort sett samma axel som Atlas med till förväxling lika utseende och yttre mått. Det väcker frågan om hur mycket eller litet som behövs ändras/bearbetas för att uppgradera en sån med de bättre Dana-delarna :shifty: - jag får lust att riva några av objekten och jämföra delarnas mått, men kanske nätet har siffrorna. Klart i alla fall att det bland de tacksammaste bakaxlarna att hålla på med på en tunn budget, finns nog inget annat som har så stor täckning på eftermarknaden.

Är inte effekten för extrem ska det ju hålla under alla normala omständigheter bara man låter bli kombinationen slicks och Track-bite vad jag förstått ;) (att klara spränga en 1030/31 har jag bara hört talas om nån tre-fyra fall utav :thumb: :D) och det finns fördelar med en inte för stor och tung axel både för att en stor diff stjäl mer effekt än en mindre och vikten som levande massa måste kompenseras i förbättrad upphängning, lite Moment 22 alltså om man väljer att ta i mer än vad som behövs.

En annan kul bit överskottsinformation i sammanhanget var att de klassiska Jaguar IRS-bakvagnarna (och Dodge Viper och vissa Corvette C4) använde stadig Dana 44 diff vars servicedelar kan köpas betydligt billigare med fabriksnamnet på lådorna, även om man inte behöver gå skogstokig för att få ordning på enkla bilar som Taunus såklart :cool:. Sökandet fortsätter :idea:. Jag börjar undra :kopfkratz kring Opel Diplomat som hade samma grundtyp av IRS-diff som 60-tals Corvette eftersom det lär vara nån liten Dana i äldre Rekord också. Näh, nu blev det visst lite Off-Topic som så ofta :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5856
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Ja, det är väl lite annat för oss där det för närvarande dräller av obesiktade 740/940 som kan fås för några tusen om man ids bärga bort dem. Det kan vara värt pengarna att få en axel som stämmer bättre i bredd och tål högre effekt, för så fort nåt måste ändras eller förstärkas börjar pengarna rulla. Kombimodellerna brukar ha slungdiff, så leta en sån axel - # 1031 - och helst utan dragkrok på donatorn såklart. Alla stora Volvo med bakhjulsdrift har samma bultmönster från och med 140-serien och det gäller även fembultade 850, men det blir smalare spårvidd om man tar 850:s fälgar och sätter på RWD-bilarnas axlar (på 140-axlarna blir spårvidden som en PV444/544 har det sagts mig). Bra att veta i sammanhanget är att 940 har starkaste mellanaxeln av Volvo-bilarna om det blir aktuellt att byta låda också, men jag tror inte knutkorsen är samma som till Ford (däremot har åtminstone Volvo 200-serie samma kors som GM/Chevrolet).

Edit: Jörgen - sent svar om Taunusen, men de måste vara rätt många stilpoäng på att ha lyckats med vad som i regel brukar innebära en V8 framför och dessutom i en TC med sin erkänt taskiga viktfördelning och slappa originalupphängning att utgå ifrån - på ett sätt imponerande fastän (eller kanske särskilt därför att :D) det rasade :bowdown: :king:.
som jag skrev denna tc har 4 link ;) justerbar,, så nja taskig hjulupphängning håller jag ej med om,, fram har den justerbara gasdämpare,, är faktiskt en bil jag skulle kunna tänka mig att ta över och bygga om för STRIPPEN :) dock skulle bakaxeln bytas mot en 8,8från musse :) osv osv,,

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Största orsaken till varför jag byter bakaxel så är ju för att få skivor bak. Känns lite onödigt att montera skivbromskit på taunusaxeln då den endå är klen och högst antagligen kommer att måsta bytas i något skede.. :) MEn det är ju en bit dit ännu ^^ Som bäst håller jag bå och svetsar in nya fästen för mina nya Recarobänkar!

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Sant så sant! Men aötså 7/940 axlarna är identiska eller? :)

Skriv svar