Ford Taunus Nav/bakaxelkovertering

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Oj gårdagens bastusprit och knivslagsmål sitter visst i ännu. (För attt jag är finne ha.ha.)
Alltså *

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

240-axeln är inte så mycket klenare, felet är att den är för smal. Vill man köra breda fälgar bak kan det förstås vara en fördel men det gäller att veta vad man är ute efter.

Som sagt, 240-axeln är i runda slängar 5 cm smalare än Taunus, 740 (eller 140) har ganska precis samma bredd som Taunus. 240-axel är populär i Escort MkI/II och Capri, där är bredden mer lagom.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Alltså 5 cent låter i mina öron inte all mycket, speciellt inte då det kommer spacers på dessutom :) Janå breda fälgar lär det bli, men bredare bak än fram vet jag inte än.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jörgen: Ah just ja, närminnet räckte inte att hålla kvar att den fått 4-länk :idiot: - men detta med att köpa den och bygga vidare för strippen låter ju som en klart kul idé, det tycker jag du kan fundera vidare på :).

Victoria: Egentligen, om du inte tänker köra bana med den så finns inget större behov av att byta till skivor bak. Atlas-axlarna tål rätt duktigt med effekt om bara allt är friskt (svaga punkter är lager och pinjongdrev) och deras bromsar är åtminstone på Kombi-axeln samma som Granada-sedanernas (9" radie och lite bredare - samma trummor som t o m är märkta för bägge i gjutningen, de har bara borrat 4 respektive 5 hål beroende på vart de ska), möjligt det kan gå att bygga om en Atlas med Granada Kombi bakbromsar som är ännu bredare men har samma radie men det skulle nog inte behövas eftersom det bara är 20-25% av bromstrycket som används på bakaxeln. Jag vet Anglofilen har uppgraderat på en av sina Cortina (Taunus) med bl a huvudbromscylinder, servoburk och lite annat av bromssystemet från Granada och enkelt fått det att funka bra tillsammans, så det tål att fundera på. Kombinationen av Saab 9000 ventilerade skivor och Capri S bromsok (vad jag vet ska det vara samma 4-kolvs från Ate på vissa Granada mk I, de hade samma klossar som Volvo 164) som var uppe på tal har det legat uppe en särskild tråd på för några år sedan där ändringarna gicks igenom mycket noga, den finns säkert kvar i arkivet om inte annars.

Mats: Svetsdiff låter ju rätt brutalt ändå :D. Minns jag hittade tidigare att Subarus lilla Pickup använde en bromsad (LSP) diff som är bulta-på i våra favorit-Datsuns, nu fann jag att Subaru WRX har en hårdare bit avsedd för bankörning som ska vara i princip bulta-på i gamla Datsun 240-280Z. Med tanke på kompabiliteten mellan Z och serierna 510/610 mfl så borde det möjligen behövas att bygga nya fästen för att få dit. Subaru hade ju iaf förr sina diffar från moderbolaget Fuji Heavy Industries, Datsun däremot har också haft Hitachi diffar i en del bilar (ibland undrar jag om de är/var sleeping partners i Nissan eftersom t o m plastlådorna i mittkonsollen kommer från dom :D).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

För att få bilen besiktad behövs det 9" bromstrummor eller skivor bak. Att hitta 9" broms"talrikar" har varit omöjligt, har letat som den. En riktit atlasbakaxel är uteslutet för de kostar närmare 1000€ i finland :P Så jag måste ha skivor då jag inte hittar komponenter eller dylikt till att förstora trummorna till 9"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vill man köra trummor (vilket inte ska underskattas...) kan man ju annars bygga om med delar från Sierra :-)

Men Volvoaxel kan ju vara enklare. Använd i så fall gärna Volvo-ok även fram, passar nästan rakt på. Med Volvo huvudcylinder är det då ganska enkelt att få bra balans.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Passar volvook på granadas kylda skivor då ifall det blir granadaspindlar fram?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Om inte minnet pajat totalt :Odd: så är det nästan exakt samma ok på ventilerad Granada som på Volvo 142 GT (insprutare) och 164 till -73 åtminstone (på slutet byggdes den parallellt med 240 ett tag innan 264 kom). Som jag minns ska det stämma utom på att delningen mellan bulthålen är aningen större på nåndera, men inte mera än att det går att borra ur hålet några mm uppåt/neråt så ska det passa och fungera att köra med. Alltså, man borrar bara på det ena, det nedre är vanligast vad jag sett. Men det är bara sånt jag sett förr på enstaka rejs-bus-hembyggen och ute på nätet lite då och då. Bör alltså studeras närmare. Jag kan kolla lite mått på 164-framvagnen i gömmorna när jag hinner, men får nog bli under helgen då. Har förhoppningsvis en bilaffär att göra upp innan dess :).

Otroligt vad dyra Atlas ni har på andra sidan viken, är du helt säker att det rör sig om vanliga standardaxlar från Taunus GXL och Taunus Kombi? Det finns ju andra axlar från Atlas som är dyra här också (märket var nästan lite mytomspunnet på 80-talet som jag minns :D, det bänksnackades om rallyaxlar som kunde ta bra mycket spö liksom att en sort satt under en del ambulanser som var för tunga för 1031:an och de fåtal särskilt motorvägstrimmade Volvo 240 polisen ännu hade råd att specialbeställa - väldigt eftertraktade som skrotfynd på den tiden). En helt vanlig stor Atlas utan diffbroms från en 70-80-tals Taunus får man betala under tusenlappen för här, fast de är inte så lätta att hitta på skrotarna längre.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

Nå det finns bara en sorts Atlas som det talas om här (Iso-atlas, stor-atlas) Å den e mytsomspunnen och kostar som fan :D så tyverr måste jag säga tt jag vet inte vad en vanlig atlas är.En atlasaxel är väl här t.ex. caprins bakaxel med original 9" trummor. Såvitt jag förstått det så är det 9" originaltrummorna som definierar att det är en "iso-atlas" här iallafall... ^^ ska försöka se om jag hittar en på någon av våra motsvarigheter till blocket så får ni se ^^

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Det beror säkert på att så fort det kommer till Capri så går det lite prestige i grejerna :D, så är det iaf här och jag tror Gustaf kan intyga det ;).

Fortfarande är det så att kommer man med en Taunus av modellerna 70-82 får många associationer till pundare ("vanligt folk" glor misstänksamt :D men barn tycker de är tuffa och ofta kommer pensionärer och berättar stolt att de hade en själva på 70-talet :)) eller TV-serien "Ronny & Ragge" som gick typ ett år men gav en töntimage som tyvärr överlevt i decennier - man kan än i dagens Sverige få höra "FÅÅÅÅRRRDDD!!!" :w00t2: :p. Capri associeras däremot oftast med 70-talets kavajsnobbar och klassisk banracing. Sånt spelar roll i prislistorna.

Men få vet ens vad som sitter bak under en Taunus TC eller Cortina av samma släkte. Det är alltid Salisbury ("English Axle") om det är lilla axeln (sitter i 1300 och 1600) med 8" bromsar eller den stora "Köln-axel" med plant täcklock och 9" bromsar (i 2000) - intill förväxling lik Atlas: har den stora en tydlig bula på högra halvan av locket för att ge plats åt ett större kronhjul och de två översta skruvarna på locket kommer ut på framsidan av huset, ja då är det en Atlas (i 1600 GT, GXL 2300 och 2000 Kombi, inte fler tror jag). Det är väl de säkraste skiljetecknen vad jag vet (det var nåt mera också), eftersom de i princip saknar identifikation annat än brickan nertill bakom en av skruvarna som anger utväxlingen. Namnet Atlas står ingenstans. Men säg inte detta på skroten utan kolla det själv, annars åker nog priset upp :D.

...Oj, vad det är dags för att bygga en FAQ om bakaxlar, Ford och andra bra-att-veta-om, vad säger ni allihop ;)?

Och ja, vore kul :) att se om "Iso-Atlas" är nån särskild axel, skulle tippa det handlar om den smala britterna kallar "Baby Atlas" som verkar svår att hitta.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För att Volvo-oken ska passa får man göra hålen aningen ovala. Det är inte alls samma ok som på Granada men eftersom Granada har samma hålbild som Capri etc. (det är ju varianter på M16-ok) så funkar samma grejer som på Capri. Jag har alltså gjort detta själv...

Atlas är egentligen själva diffklumpen, den fanns med olika axelhus (Taunus har ju öron för reaktionsstagen) och olika axelrör (i till exempel Escort, Capri, P100, Taunus, Transit...). I Taunus fanns de i de flesta V6 och de flesta sena kombi (2.0), i alla fall i Sverige. Men det är ju inte så gott om Taunus heller längre så man kan ju få leta innan man hittar en...och ska man använda den i Taunus måste den ju komma från en Taunus, så fästena finns där.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra förtydliganden, Gustaf :). Länge sedan jag rotade runt med en del av de där bitarna så minnena blir lite bleka och den där ändringen på oken har jag bara sett på andras projekt.

Medan vi är inne på det, vet du om det handlar om samma ok på ventilerade Granada mk I som på mk II? Jag har för mig det anges som olika nånstans. Just det där med 164-beläggen är en slamkrypare; jag minns det bara på en (1) bil IRL och den var en tidig 1976 (75B i svenska papper) 2.0GL med dragkrok och diffbroms men har för mig att mk II 2.8 har andra belägg. Detta med 164-beläggen hade den mångårige verkstadsägaren listat ut själv, jag borde ha skrivit upp det :banghead:.

Fast en liten liten detalj om borrandet på bromsarna men mycket viktig om nån tänker göra detta; hålet ska borras rombformat, alltså en utdragen cirkel med raka sidor och bara runt i ändarna, inte ovalt i betydelse som Ford-emblemet. För att bulten inte ska kunna glappa utan ha maximal anliggning vinkelrätt i sidled. Jag anar att det var en rent språklig felskrivning och det är nog uppenbart vad som menas men för säkerhets skull (usch, det kändes nästan som att vara en messerschmitt :znaika: eller vad det heter ;), inte meningen).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5811
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:För att Volvo-oken ska passa får man göra hålen aningen ovala. Det är inte alls samma ok som på Granada men eftersom Granada har samma hålbild som Capri etc. (det är ju varianter på M16-ok) så funkar samma grejer som på Capri. Jag har alltså gjort detta själv...

Atlas är egentligen själva diffklumpen, den fanns med olika axelhus (Taunus har ju öron för reaktionsstagen) och olika axelrör (i till exempel Escort, Capri, P100, Taunus, Transit...). I Taunus fanns de i de flesta V6 och de flesta sena kombi (2.0), i alla fall i Sverige. Men det är ju inte så gott om Taunus heller längre så man kan ju få leta innan man hittar en...och ska man använda den i Taunus måste den ju komma från en Taunus, så fästena finns där.

Gustaf
Granada har samma ok som capri taunus, och escort mk2 iaf,, då pratar jag om granada 2,0








släggmek,, mk1 har girling och mk2 har ATE

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tack för stödet, Mats :cool:. Nä, man försöker ju hålla sig på mattan i sammanhanget och hoppas man lyckas - lite balansgång detta, särskilt om man som jag är bra på att trampa tår IRL, ibland t o m avsiktligt :p. Nackdelen med skärmprat, att många nyanser försvinner även om man bombar med antydande smileys :p. Bara att säga ifrån om det är nåt :).

Iaf, det du tar upp om pärmbärare är intressant även om det är OT. Säkert är det några som sitter på arbetstid och kollar statistik över olyckor med ändrade/ombyggda/amatörbyggda fordon, iaf påpekade någon av SFRO-ledarna det som en indirekt fara om det börjar hända många incidenter vållade av bristfälliga konstruktioner etc eller för mycket glidande på reglerna så det gäller att tänka efter innan man gör något, inte bara för egna och andras fysiska säkerhet. Det har ju snackats ibland om att inte alla de som hanterar trafiksäkerhetsfrågor osv är förtjusta i gällande friheter för hemmapulare att ändra sina bilar efter eget huvud och om man jämför med både andra EU-länder och Norge så har vi ju sen 80-talet bra mycket friare spelrum så länge det gäller äldre bilar, största hotet är väl annars EU-normalisering.

Jörgen: vad jag minns så stod det Ate på oken i bilen med de märkliga bitarna, jag tror det kan vara ledtrådar till en förklaring. Vad jag hört från olika håll och ibland stött på själv så har gubbarna på Ford-fabrikerna ibland mixat prylar lite utanför standardspecifikationen utifrån vad som fanns tillgängligt för att skräddarsy enligt önskan när det kommit till särbeställningar i korta serier för sånt som kampanjversioner etc. Den där 2.0 GL "75B":n (1975 specs byggd nånstans runt halvåret 1976, klassad för att finta nya svenska avgaskrav) var speciellt utrustad för att dra hästvagn/tungt släp enligt vad jag minns, så det kan ha varit en av få. Min egen Mk I som var en Granada 2000 Taxi hade vanliga 2-kolvs med solida skivor och det var Ate precis som Taunus. Jag tog något av dem senare från skrothyllan och ersatte ett på en av Taunusarna och det matchade rakt av.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Kör: Ford Taunus
Ort: Vasa

Inlägg av Victoria »

http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/2072636

" Volvo 700/900 bakaxel, 4.1 dana lås , bra bromsskivor och ok. 450€. Vad tror ni om den och dess pris?

Skriv svar