Ford Taunus Nav/bakaxelkovertering

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10065
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis jul 07, 2015 7:24 am

Det verkar som ett bra pris. Utväxlingen är ju mer "rally" (4.1:1 ger bra acceleration men lite jobbigt på landsväg kanske) men förmodligen kan du sälja själva utväxlingen och använda en mer normal Volvoutväxling (3.54:1 eller så) ganska enkelt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » ons jul 08, 2015 4:08 am

personligen tyckte jag 4:11 fungerar bra, i kombo med 5vxl, jag ska ju endå inte ligga på 300km/h

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Ort: Vasa
Kör: Ford Taunus

Inläggav Victoria » ons jul 08, 2015 5:00 am

HAr noterat att "1030" axeln finns det däremot mycket fler av, vad är skillnaden på den och 1031? Då jag kollat runt lite får man en sån betydligt billigare iallafall!

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Ort: Borlänge
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inläggav MrB » ons jul 08, 2015 7:47 am

1030 är "något " klenare än 1031 (och tidigare variant ) funkar säkert då det behövs rätt mycket Hk för att knäcka en Volvo axel ....Säger han som knäckt 2st .... men det bror nog mest på behandlingen :) klistriga däck och häftig kopplingsverksamhet kan knäcka det mesta
Vill du ha ett billigare alternativ så leta rätt på en 1040/1041 axel med slungdiff där du svetsar fast själva slungvikten då funkar de även över 30km /h
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor jul 09, 2015 1:15 am

450 Euro... (räknar...) ojojoj, 4500 SEK ungefär :Odd:. Har ni inga turlinjer för Schenker, DHL eller UPS? Måste ju vara klart billigare att handla från Sverige, tänker jag. Fast den där axeln var ju ganska speciell, pris därefter. Har för mig 1030 har öppen diff medan 1031 har bromsad, fast jag kan ha fel.

I vilket fall så letade jag info igår (för min Valiant, vi har alla våra laster :D) bland amerikanska Volvo-freaks och där sa nån att vanliga 1031 från 240 brukar hänga med bakom smallblock-V8:or upp till 300 HP (lär nog handla om deras SAE Net-hästar, så slå av 15-20 ärliga från den glädjesiffran) innan det säger pang. Man får samtidigt ta med i beräkningen att bottenvridet är ofta sanslöst högt jämfört med europeiska motorer. Rena traktorförhållandet. ...:yltype: Hah! - hittade en bastard att jämföra med: http://www.proud-canadian.com/v8-volvo-740/ - 740 med Ford 302/5.0 och Dana Super 31, det är som en förbättrad 1031 det och bör matcha 940-axeln. TrueTrac LSD, den bör motsvara det som tagits upp i tråden kan man anta. Tydligen håller det bra :cool:.

En pusselbit till - i Volvo-kretsar hette det förr att vissa 164 hade Dana 44 bakaxel och nu poppade det ryktet upp igen fast bland amerikaner. Det skulle förmodligen vara 164 E (med insprutningsmotorn) om jag inte tappat minnet. Men som nämnt, de är ju inte lika breda som Taunus-Cortina och 700/900-axlar. Bredare exemplar av Dana 44 sitter annars i många midsize-Chryslers från 60-talet, Plymouth Satellite bl a men det brukar inte stå Dana på dem vad jag vet.

Klart, sen finns ju Sierra P100 pickupens Atlas som lär ska tåla rätt mycket, fast då blir ju bultcirkeln ännu en variant och sen vet jag inte hur den går att göra om fästena på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Ort: Vasa
Kör: Ford Taunus

Inläggav Victoria » tor jul 09, 2015 6:15 am

Naturligtvis finns det transportfirmor men frakten är endå så förbannat dyr så det löns oftast inte ^^ Haha i finland är dendär axeln billig, bara bromsoken och skivorna kostar 200€ ^^ Å en såndär diff kan ligga kring 600€ såå.. dyr är den inte här iallafall :D

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » tor jul 09, 2015 6:18 pm

MrB skrev:1030 är "något " klenare än 1031 (och tidigare variant ) funkar säkert då det behövs rätt mycket Hk för att knäcka en Volvo axel ....Säger han som knäckt 2st .... men det bror nog mest på behandlingen :) klistriga däck och häftig kopplingsverksamhet kan knäcka det mesta
Vill du ha ett billigare alternativ så leta rätt på en 1040/1041 axel med slungdiff där du svetsar fast själva slungvikten då funkar de även över 30km /h


japp ställer mig i samma skara :)Hasse 1031 på Taunusen hade ingen diff,, vi monterade en lamell
Bilagor
20090606115.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre jul 10, 2015 1:20 pm

:oopsx: Jag får helt enkelt erkänna mig överbevisad, men rätt ska såklart vara rätt och det är viktigt att alla uppgifter blir så korrekta som möjligt :). Sorry, men uppgiften om diff var gammal hörsägen från Volvo-svängen. Man ska ju egentligen alltid backa upp med antingen fabriksuppgifter eller kolla upp själv, tyvärr sitter bromsarna fast på de jag har liggande men annars går det ju lätt att kolla vilket det är genom att spinna ett hjul och se om det andra följer med eller går åt andra hållet.

PS. Cool avatar, Victoria :thumb: - ska bli kul att se hur den ser ut efter lack :). Vad gäller tålighet på axlarna får man också kalkylera med att Taunus har en viktfördel på några hundra kilo under Volvo, som trots ungefär samma mått som Taunus väger omkring samma som Granada eller för en del modeller lite mera än så. Det gör viss skillnad i påfrestning. DS.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jul 11, 2015 12:18 am

Ja, nu jävvlar föll man från tronen av skrotskvaller med ett brak :^o - jag kommer att gissla mig med en brusten kamrem från en Pinto och gå klädd i en oljedränkt mekoverall med ansiktet gnidet i rosten från Valiantens golv och likaledes söka bot i några Åbro om lördan :beerchug::laughing:

...Nej, men allvarligt talat så är det illa när det blir fel i fakta. Och retfullt :banghead:. Tur att andra är uppmärksamma :thumb:. Jag får lova jämnare källkoll, helt enkelt, även om man aldrig kan ge äkthetsgarantier som tredje part.

Och ber om ursäkt för detta OT, åter till bakaxelbyte på Taunus. Spanar just själv efter en extra TC lämplig att axla (...:p) Volvons roll som brukis, kanske det som grumlar tänkandet :shifty:.

Syns apropå detta att Jeep (främst de små modellerna typ krigsjeepens avläggare) är ett av märkena att titta mycket på om man ska ha tåliga Dana-delar som inte väger ton och inte är så breda. Ju mera jag letat desto fler varianter och modellanpassningar har jag hittat, otaliga utväxlingar bl a och en stor eftermarknadsutveckling. Fast, kostar ju så klart.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Inga escortcoupèer här inte

Inläggav Anglofilen » lör jul 11, 2015 4:55 pm

Sökte själv för länge sedan möjligheter till ombyggnad som inte skulle medföra nån större åverkan på en orginalbil.
Bromsar fram är absolut inget problem att uppgradera men resten....
Mycket av alla dessa svenska/engelska/tyska konverteringskit till bakaxlar, bromsar och annat därikring känns lite som att gå över ån för att hämta det där jäkla vattnet och dessutom betala för det :banghead:.

Begav mig därför över det "stora vattnet" istället, m.a.o. ord rakt in
i jänketräsket vilket inte alls var fel.
Bakaxlar från foxmussen är snudd på bolt on, håller hög kvalitet och det
finns uppsjöar av delar till dessa...mycket humana priser inkl. frakt.

...och Hasse, stora atlasen finns på fler modeller, bl.a. Taunus/cortina 2,0 1982 och Cortina 2000 GT 71-72.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jul 11, 2015 10:38 pm

Peter - du inser väl att nu går det där om Atlas rakt in i faktamappen :D, men jag litar på att du har förstahandskoll på detta i Cortina som gammal garageråtta ;).

Ja, det finns ju en viss växelverkan mellan europeiska Ford och det amerikanska moderbolaget även om det varierat i grad väldigt mycket genom årtiondena beroende på olika omständigheter. Det där är en väldig snårskog att ta sig igenom, men när det klickar i så kan det vara till stor nytta. Den vanliga familje-SUV:en Explorer har inte bara Cologne 4.0 V6 som är lite intressant; den har också Ford 8.8" bakaxeln fast fästena är såklart inte så påpassligt Taunus/Cortina-liknande som Mustangs.

Mustang av olika generationer har det ju letat sig hit till Skandinavien och ibland även som skrotimporter (ofta Autobahn-vrak) till t ex Osby-skroten, så det finns ju ibland.

Mustang II hade en amerikansk Ford-axel med fyrbult-mönster även på Boss-versionen med den hårt strypta 302 Windsor-V8:an som hade lite bättre flås när bilarna byggdes i Mexico, så egentligen borde det gå att finna bitar som stämmer ganska rakt över eftersom de flesta MII hade Cologne V6 (2.8 togs fram till dem fast då hade den förgasare). Verkar som att det är samma axel (bör vara vanlig Ford 8", ganska tålig den med) i alla med mer än 2.3 Lima-fyran, men bäst att tillägga :whistling:;) att det är inte helt säkert, jag måste kolla det.

En sidolinje till detta är att Mustang II (1974-78) delar plattform med Ford Pinto/Mercury Bobcat som även förändrades jämsides dessa år. Mustang II har en framvagn som i konstruktion härmar Taunus och Granada och den har sedan blivit förlaga till massor av eftermarknadskonstruktioner framtagna för hembyggen som går under den generiska beteckningen "MII" om man vill leta lite. Detta ger ett svåröverskådligt utbud av sänkta spindlar, större bromsar, dubbla A-armar och det mesta man kan behöva till lägre prisnivå än europeisk småserietillverkning i den mån det ens finns, men det är förstås tji att säga vad som hyfsat enkelt går att kombinera med euro-fordarna om man inte köper en komplett enhet och kvaliteten varierar - en del eftermarknadsfirmor säljer sina ekonomi-kits med gjutna spindlar :eek:, så se upp. Mustang III, dess klon Mercury Capri och de andra bilarna på Fox-plattformen (Ford Fairmont/Mercury Zephyr och nån generation Mercury Cougar osv) har en snarlik framvagn men lite klumpigare i detaljerna, mer anpassad för amerikansk massproduktion så att säga.

Börjar man blanda in amerikanska bitar är det iaf bra att veta att stora Fordar har i en del fall stora och effektiva skivbromsar fram som är bolt-on uppgradering på Mustang-spindlar om man hittar rätt kombination, fast standardbitarna är tunga.Det brukar iaf vara så att bromsledningarnas gängor matchar mellan USA-bilar och europeiska bilar med påbrå därifrån, gäller även Volvo som ju ofta haft Girling-delar i systemen.

...Excuse me guys, känner jag måste gå ner mig i några amerikanska Musse-forum jag fick upp, och detta OT var ju bara mitt i prick :laughing:: http://www.stangfix.com/forums/very-grumpy-old-farts-lounge.44/ :yltype::starter:...:D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Inga escortcoupèer

Inläggav Anglofilen » sön jul 12, 2015 10:27 am

Det blev stundtals "man tager vad man haver" över bakaxelhistorian, syftar på europeiska TC-bilarna från 71 och framåt.

Har ju som bekant mk3 2000gt, mk3 1300 snik och en tvåliters taunuscortina från 1981 och en av dessa har INTE atlas. Choose wisely :oops:

Nog om mina skrothögar nu innan det går alldeles för off topic :crap:, tillbaks till Foxbody.
Från 7,5 -8,8 tum, kan fås med aluminiumkomponenter och vill du kanske ha
fembultat istället för 4x108 eller skivor bak?
Kanske en rolig växellåda?

Titta här så mycket godis det finns, en känner hur plånboken skrynklar ihop sig :crap:
http://www.latemodelrestoration.com/1979-93-Mustang
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön jul 12, 2015 1:31 pm

Ojoj, pluskan vrider sig i kramp rentav :banghead: men en intressant sajt är det ändå för det är bra information om prylarna. T ex står det i texten här http://www.latemodelrestoration.com/products/5-Lug-Swapping-a-Fox-Body-Mustang-79-93 att Fox-body Mustang (79-93) har i regel 28 splines på drivaxlarna utom några få med 31 och det går en brytgräns fr o m 1987 då ganska mycket uppgraderades i V8-bilarnas chassi, såna där fakta är värt att ta vara på ifall man skulle få tag på nåt beg. Hoppet finns ju alltid :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Off track

Inläggav Anglofilen » sön jul 12, 2015 3:54 pm

Vansinnet börjar ta form...igen :doh: , denna tråd startades av en person som egentligen bara vill göra nåt kul av sin lille bil och söker goda råd/idéer som kanske inte kostar en förmögenhet.

Ska man bygga seriöst så kostar det dock en hel del fläsk, därför tog jag upp detta då jänkarna ger mer "bang for the buck".
Missförstå mig inte, Burton Power och deras germanska kollegor har enormt
mycket att erbjuda när det gäller exempelvis Kent, Essex, Köln, Pinto :burnout:.
På den marknaden är de oslagbara och dessutom jäkligt hjälpsamma, men när det kommer till drivlinor och en del små maskindetaljer kan en blick över pölen vara lönsam.

Spanar efter en manuell Tremec 5...
Håller också ögonen på Osbyskroten.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön jul 12, 2015 7:11 pm

Visst vandrar det på kanten snarare än i fokuset av kostnadsjakten, men samtidigt bör man ju utvärdera alla möjligheter :D. Innan finanserna gick i botten höll jag lite bättre koll på detta med sidoimport av USA-delar och då medan dollarn låg lite bättre i växelkurs var det folk med jänkejärn som tog hem bitar via några garagehandlare som förmedlade reguljärt från amerikanska eftermarknadsfirmor mot ett rimligt påslag. Man la en handpeng och löste ut grejorna när de kom, mycket smidigt och klart billigare än att köpa via svenska kedjor.

Vet inte hur det är med sånt idag, småfirman jag närmast tänker på är nerlagd :(, men deras främsta källa Summit Racing http://www.summitracing.com/ finns ju kvar och de levererar vad jag vet fortfarande till vår del av världen med båtfrakt och idag kan man ju näthandla direkt. Förmodligen också de som har mest vana att skicka prylar hit. Jag kollade lite i deras (röriga...:Odd:) FAQ om frakter och tydligen skeppar de internationella order numera enbart från Ohio. Enbart förskottsbetalning gäller för utrikes kunder och beräknad leveranstid just nu är en par veckor om det inte blir restat nånting för då håller de prylarna tills allt finns hemma, separata leveranser enbart e ö k. Tull beräknas och tas ut av speditören på fraktnotan, sen får man väl hålla ett öga på svenska momsen själv förmodar jag. Den stora delen av fraktkostnaden är väl som vanligt att få bitarna från hamnen (Sthlm?) ut i landet vilket brukar ju kosta lika mycket som båtfrakten från USA om det bär av långväga, men det där kan ju du Peter kalkylerna för.

Skulle dock tro att det även går att få grejor skickade med båt direkt till Finland, Helsingfors om inte annat.

Sen har man ju hört annars om hur det generellt är lotteri att handla privat från USA, men det sägs ju också om England så det beror uppenbarligen på vilka man köper av - det har hänt även att välrenommerade, anrika prestandafabrikanter krängt felaktiga delar direkt till godtrogna nordbor och sedan gett blanka fan i att åtgärda reklamationer, medvetna om avståndet och svårigheten att kräva sin konsumenträtt över landsgränserna. Bäst är att höra sig för med entusiaster som handlat direkt och få deras åsikter om vilka som är okay, eller åtminstone bläddra lite gamla motortidningar för att söka recensioner. "Kjelle Power" tvekade inte att hänga ut dåliga företag medan han ägde sin tidning, så kolla gärna där.

Tremec, hm? Tror jag sagt det förut, att den tjuriga T5 sitter i en massa amerikanska lättlastare, bl a Chevy S10 (men struten är kort, för nåt som en Taunus-Cortina får man ta den från en 80-tals Camaro för att få spaken vettigt till) och t o m vissa asiater som Ssang Young. Iofs även i Merkur-Fordarna och vissa sportiga USA-Ford, men att finna det på en svensk skrot, mja...:p Sen är det förstås frågan om utväxlingen då.

Annars skulle jag hellre överväga en Getrag 5-vx från nån 70-tals (etc) BMW 6-cyl. om det går att finna. En stadig och smidig sak. Sägen har att de gärna hamnade i Opel Commodore GS/E för att original ZF-lådorna inte stod pall för tokhårda växlingar, särskilt inte med lite trim. En fd Opel-ägare påstod att han rasat bottenstocken i 3 st ZF innan han fick tips om Getrag och jag blev själv vittne till hur en våldsstart i en BMW 323i rasade en ZF med ett brak :p så det syns trovärdigt (enligt BMW i München skulle det knappt vara möjligt, så det ersatte raset men tog också ner skrotlådan för undersökning :D). Bultmönstret på dem båda ska passa även på Volvo B30-motorn och med det borde de även passa Ford eftersom både tidiga Consul Granada (V6) och Volvo 164 haft BW35 automatlådor i en del fall, så adapterplatta borde man slippa :). Sen var ju T5 ursprungligen en BW-låda den med innan mexikanerna köpte konstruktionen, så i vilket fall bör det vara i stort sett bulta-på.

Hm, hoppas vi fortfarande är hýfsat inom trådens tema :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)