Ford Taunus Nav/bakaxelkovertering

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jul 21, 2015 12:13 am

Ja, det ska nog inte göra någon skillnad utom möjligen om du tänker ladda lika hårt som GranadaDr gjorde i den orange OCH har lika bra inställt chassi :D - sånt fäste är ju omöjligt med originalupphängning så det värsta du kan räkna med är rejäla däckrökare :laughing:, om du inte står och varvar upp på en betongyta... då kan det hända saker om oturen är framme och de varma däcken plötsligt hugger. På asfalt borde det vara lugnt med den här kombinationen oavsett om det är 1030/1031 eller 1040. Det blir nog bra. Mera viktigt är att spårvidden inte skiljer för mycket mellan fram och bak (som ändå hellre bör vara lite smalare än lite bredare). Med spacers bak minskar ju också skillnaden. För övrigt har 240 lite smalare spårvidd bak än fram i original medan 740 har samma fram/bak precis som Taunus och dessutom ganska precis samma vidd som Forden.

För övrigt hoppas jag lacken kommer att vara typ Fords racingkulör :cool: eller möjligen den nästan likadana Volvo Polestar-blå ifall det blir babyblått som du nämnde förut :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Ort: Vasa
Kör: Ford Taunus

Inläggav Victoria » tis jul 21, 2015 5:54 am

Jag blir bara så förvirrad då ni refererar både 240 och 740/940 bakaxel till 1031. Ni sa jag skulle skaffa 1031 från 7/940 men hur vet man då om den är från en 240 eller 7/940 om de båda heter samma sak? :P

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » tis jul 21, 2015 6:58 am

man får mäta ;)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Ort: Vasa
Kör: Ford Taunus

Inläggav Victoria » ons jul 22, 2015 8:49 am

Jaa så de är identiska då förutom bredden :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10065
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons jul 22, 2015 8:50 pm

Inte riktigt identiska, det skiljer i infästningarna. 240 har ju en "fyrlänk" med två stag i varje ände av axeln, och fästen för det. 740 har en annan variant med två stag ute vid hjulen och sedan två på mitten av axeln (ett övre och ett undre). Men sena 240-axlar har de gjutna fästena för dessa två mittre stag eftersom samma gjutning användes till diffhusen.

Det är dock bara 240-axlar som har fästen för övre och undre länkarm vid hjulen. Men enklast är ju att mäta bredden...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » ons jul 22, 2015 8:58 pm

lagom offtopic,, såg en 740 axel hos en viss Thomas idag ;) när jag var där och svetsade och lastade järnskrot :)

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Ort: Vasa
Kör: Ford Taunus

Inläggav Victoria » fre jul 31, 2015 6:25 am

Min tur att gå lite offtopic! Såhär vid sidan om bakaxelkonverteringen så arbetar jag ju flitigt på karossen. Och jag överväger att skaffa skärmbreddare, men det finns ju inget märkesspecifikt till vår älskde Taunus, så jag undrar ifall det skulle råka sig att någon har erfarenhet av vad som skulle passa, t.ex. från någon escort eller någon universalmodell. Tänkte de är bättre att jag frågar först innan jag börjar beställa hem universalbräddare på måfå :)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » fre jul 31, 2015 7:55 am

Strunt i breddare, försök lirka in en vettig bakaxel istället. Blir snyggast så. Klarar andra det så ska du nog klara det också.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » fre jul 31, 2015 9:45 am

mr Costin skrev:Strunt i breddare, försök lirka in en vettig bakaxel istället. Blir snyggast så. Klarar andra det så ska du nog klara det också.


japp på den orangea sitter det 215/40-17" om jag ej minns fel, men OM du ska bredda så tycker jag man ska bredda med orginal saker, och bygga om ist,, jag ska bredda min och förhoppningsvis kommer det ej ens att synas,, ska bara gå ut med kanten å karossen 2 cm, och gå som orginallinjerna,, så det bör ej synas,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre jul 31, 2015 4:19 pm

Instämmer, ett välgjort arbete med den befintliga plåten blir betydligt snyggare än vad som går att få till med universalbreddare :yuck:. Det som kommer närmast annars är väl de plåtbreddare för Escort mk II med en bred läpp som liknar Taunus skärmkanter. Fast att få på dem så det liknar något blir knappast enklare än att flytta ut befintliga bågar om det bara ska breddas några centimeter. Sen ser ju en Taunus bara kaxigare ut av att hjulen bara täcks helt i överkant :cool:, om man står ut med att jaga stenskott på sidorna (det är ju ändå ett typfel vållat av designen, så några extra kan nästan kvitta för att se extra bra ut :p).

...Hm, dröj ett ögonblick... (klottrar en skiss :D) - jag tror en bild säger lite mera än en utläggning :writing2: för att föklara idén. Men det handlar om att kapa till kilar av bitar på några decimeter och sedan tålmodigt pusslande och knackande tills man får formerna rätt. Lite större bitar är ofta lättare att jobba med än små, men på långa remsor vandrar energin från bearbetningen så att plåten vrids i andra änden om man gör fel, så det kräver mera erfarenhet än att pussla småbitar. Snickarverktyget pinnmåttet (bilden) och att klippa några mallar i kartong att jämföra med när första sidan är klar och måtten ska speglas till den andra underlättar en hel del.
Bilagor
bredda taunus.jpeg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5695
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » lör aug 01, 2015 9:04 pm

min första skiss var av silvertejp
Bilagor
100_0578.jpg
100_0565.jpg

roopa
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 28, 2008 8:54 pm
Namn: robert nyholm
Ort: oravais
Kör: gmc vandura

Inläggav roopa » tor aug 13, 2015 5:32 pm

Granada naven borde passa direkt på taunus spindlar. Själv har jag bytt till 740 axel på en av mina taunusar skipade taunusens egna övre stag och köpte et kitt till mk2 escort med nya övrestag + panhard stag. Orginal axlarna håller bra enligt egen erfarenhet förra sommaren börnade jag up cirka 20 par däck med min turbo taunus på cirka 250hk å den hade den "lilla" atlas axeln å den funkar utan problem ennu. "stora" atlas axeln håller ennu bättre då den har grövre drivaxlar & större lager en den lilla. Men föredrar nog att använda volvo axel då diffarna är 3 gånger billigare en till ford plus att de är lätt att hitta drivaxlar om nån sån sku braka. Skit samma om axeln är från 740 eller 240 finns ju alltid spacers. Volvo 240 bromsok är inga problem att montera fram på en taunus med capri/escort 260mm ventilerade skivor.

roopa
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 28, 2008 8:54 pm
Namn: robert nyholm
Ort: oravais
Kör: gmc vandura

Inläggav roopa » tor aug 13, 2015 5:47 pm

Sen så är ju max effekten i en taunus i finland 136hk å 2.8 liter. Jag har lemnat inn alla intyg som behövs för ombesiktning till suomen laatukatsastus i vasa så dom har alla papper som behövs för ombesiktning där.

Användarvisningsbild
Victoria
Erfaren
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 25, 2015 6:13 am
Namn: Victoria Linder
Ort: Vasa
Kör: Ford Taunus

Inläggav Victoria » tis nov 03, 2015 8:30 pm

HAlojj, long time no see. :) Roopa, kul att köra någon som gjort det i verkligheten! Började universitetsstudera så projektet stannada upp en aning men de e på gång! Besiktar faktist själv vid laatukatsastus å har halva foten inne med herr Weiner så de ska nog gå bra! :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3284
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons nov 04, 2015 3:33 pm

Kul att se att det rör sig framåt med Taunusen :) (bra tips som grabbarna lagt till förresten :thumb:, det har jag missat). Verkar som att det smittar, nu har ju jag också skaffat en sån där typ :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)