Anglia som går ojämt när den blir varm
-
- Nybörjare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 5:56 pm
- Namn: Pia Dittmer
- Kör: Ford Anglia 101E -59
- Ort: Falköping
Anglia som går ojämt när den blir varm
Min Anglia 101E -59 går ojämt/hackar när den blir varm. Någon som har nåt tips på vad som kan va fel?
Tags:
- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Som SK säger kolla ventilspelen. Du kör väl med blyersättningsmedel i bensinen?
Det är lite jäkligt att justera ventilerna på dom där motorerna, men det viktigt att dom står rätt. Både för gång och livslängd.
Det är lite jäkligt att justera ventilerna på dom där motorerna, men det viktigt att dom står rätt. Både för gång och livslängd.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259
Kolla detta med tändspolen då detta säker är problemet . jag har också råkat ut för detta när man byter till brytarlösa tändsystem , spolen blir super het och motorn börjar misstända efter en ½ timmes körning , Det är inte alls ovanligt att tändspolen kräver ett förbikopplingsmotstånd alternativt att det finns ett motstånd till en spole som ej behöver det , vissa bilar har det inbyggt i kabelmattan till tändspolen så det syns inte .... mät vilket volttal du har vid + polen på tändspolen när motorn går (inte där tändkabeln går in )
och kolla på tändspolen vad den skall ha för volt tal alt ohm mät den
och kolla på tändspolen vad den skall ha för volt tal alt ohm mät den
Old FORD's can always be faster ......
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Lurigt detta med tändspolar . Själv har jag kastbytt i alla tider på fyror med vad jag haft tillhands utan problem, bara kollat om det ska vara med eller utan förkopplingsmotstånd och ju starkare desto bättre har motorn gått (lite planing/höjd komp brukar kräva byte till högeffektspole).
Men när tidningen Klassiker köpte en BMW 02 gick den ruskigt illa innan de upptäckte att spolen var bytt till en från en lite nyare VW-buss - visade sig att den hade annat Ohm-tal eftersom den hörde till en transistoriserad tändning så man ska tydligen räkna med detta också.
Men när tidningen Klassiker köpte en BMW 02 gick den ruskigt illa innan de upptäckte att spolen var bytt till en från en lite nyare VW-buss - visade sig att den hade annat Ohm-tal eftersom den hörde till en transistoriserad tändning så man ska tydligen räkna med detta också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument