Anglia som går ojämt när den blir varm

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Pia
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 08, 2014 5:56 pm
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Falköping

Anglia som går ojämt när den blir varm

Inlägg av Pia »

Min Anglia 101E -59 går ojämt/hackar när den blir varm. Någon som har nåt tips på vad som kan va fel?

Tags:

Pia
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 08, 2014 5:56 pm
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Falköping

Inlägg av Pia »

Jag tror vi har bytt det mesta, tändstift, rotor, kondensator, fördelarlock,tändstiftskabel,brytare,servicesats till förgasare. Har beställt ny bensinslang. Nya tändstift och kondensator igen.
Vet inte riktigt vad vi ska felsöka/byta mer?

Pia
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 08, 2014 5:56 pm
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Falköping

Inlägg av Pia »

Tack för tipsen, ska börja med att kolla om det läcker någonstans. Ska tändspolen bli varm? Den blir så varm att man knappt kan ta på den. Har köpt en ny men denna blir också mycket varm.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Som SK säger kolla ventilspelen. Du kör väl med blyersättningsmedel i bensinen?
Det är lite jäkligt att justera ventilerna på dom där motorerna, men det viktigt att dom står rätt. Både för gång och livslängd.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Pia
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 08, 2014 5:56 pm
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Falköping

Inlägg av Pia »

SK: Jag gjorde misstaget och ha på tändningen när vi bogserade bilen och då smälte spolen. Det är 12v spole.
MR: Japp, jag kör med blyersättning, då får jag be någon hjälpa mig med att justera vetilerna.
Tusen tack för tipsen

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Kolla detta med tändspolen då detta säker är problemet . jag har också råkat ut för detta när man byter till brytarlösa tändsystem , spolen blir super het och motorn börjar misstända efter en ½ timmes körning , Det är inte alls ovanligt att tändspolen kräver ett förbikopplingsmotstånd alternativt att det finns ett motstånd till en spole som ej behöver det , vissa bilar har det inbyggt i kabelmattan till tändspolen så det syns inte .... mät vilket volttal du har vid + polen på tändspolen när motorn går (inte där tändkabeln går in )
och kolla på tändspolen vad den skall ha för volt tal alt ohm mät den
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Lurigt detta med tändspolar :). Själv har jag kastbytt i alla tider på fyror med vad jag haft tillhands utan problem, bara kollat om det ska vara med eller utan förkopplingsmotstånd och ju starkare desto bättre har motorn gått (lite planing/höjd komp brukar kräva byte till högeffektspole).

Men när tidningen Klassiker köpte en BMW 02 gick den ruskigt illa innan de upptäckte att spolen var bytt till en från en lite nyare VW-buss - visade sig att den hade annat Ohm-tal eftersom den hörde till en transistoriserad tändning så man ska tydligen räkna med detta också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Pia
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 08, 2014 5:56 pm
Namn: Pia Dittmer
Kör: Ford Anglia 101E -59
Ort: Falköping

Inlägg av Pia »

Jag har köpt en Tändspole 12V standard men kanske skulle ha köpt en Tändspole Sport High Performance från Peja Veteranshop. Har det någon betydelse? Är det därför den blir så varm?

Skriv svar