Taunus 17M motorproblem

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Whizzer
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 04, 2015 4:45 pm
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M
Ort: Ruda

Taunus 17M motorproblem

Inlägg av Whizzer »

Hej
Har nyligen köpt en Ford Taunus 17M automat -69
Problemet är att tidigare ägare lagt i en V6a,hade inte varit något större problem om det hade varit en 2,0 (66kw),men är tyvärr en 2,3L.
Godkänt att regbesikta med en 2,0
Vad göra?
Kan man va så fräck att man ändrar motornummer/kod,ingen direkt skillnad på utseende,skulle gärna vilja ha kvar motorn i den,går kanon och nyrenoverad,
Tacksam för alla tips jag kan få.

Tags:

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hejsan

Personligen tycker jag inte att det ska vara något problem då dom fanns med både 2,3 ( 20M RS ) & 2,6 ( 26M ) motorer med samma bromsar och hjulupphängning.

Ring och fråga om du kan tänka dig att reg.besikta.

// Micke

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej! Nä, att börja fiffla med siffrorna (se bara på VW ;)) är knappast en god idé eftersom det iaf teoretiskt skulle kunna bli en rättssak vad jag minns det som - ungefär som att vara ung och ändra åldern på ett leg för att komma in på krogen, en skitsak för den påhittige men inte i systemets ögon. Skulle du däremot köra in med motorn som den är och någon ids läsa alla siffror (vilket är knappt troligt om den är omtypad med V6) blir det tummen ner och ombesiktning ifall det är en petig besiktare - det handlar ju ändå bara om ca 15-20 hk DIN (ja, jag är för gammal för att räkna kilowatt :D) och några få Nm i vridmoment extra motför 2-litersversionen. Inget som äventyrar trafiksäkerheten och skillnaden på utsläppen spelar en marginell roll vid bedömningen av en så gammal bil om den inte ryker som en skorsten. De rullar ju ändå långt mindre än medelbilen per år, med få undantag.

Annars borde det inte vara några stora hinder att typa om den med 2.3:an tycker jag precis som Micke L, för det är ju i allt väsentligt exakt samma bil som original 20M 2300S. Men 26M har kraftigare bromsar med större omkrets som är unika för den modellvarianten, 4-kolvsok fram också. :kopfkratz...Hmm, vänta får jag kolla en sak. --- Jo, det är samma bromsskivor, främre belägg och bromscylindrar i bakbromsarna på 2.0 och 2.3 enligt den här reservdelsförteckningen http://www.daparto.de/Bremsen/Ford-20M-P7/2-583-1456, har för mig att det mesta delas med 17M också. Det borde räcka med en mindre omtypning och få den inskriven som Ändrat Fordon, fast då får du kalkylera med att ta hjälp av SFRO för intygandet: http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil. Jag föreslår, börja med att ringa Bilprovningens Tekniska Avdelning och höra vad de säger om effektskillnaden - det där låter väl tajt kalkylerat att den inte skulle vara okay trots att den i princip motsvarar en originalbil ifall den redan har de bromsar som hör till 20M med 2.0 V6. Att byta är ingen stor grej annars, möjligen att 26M:s bitar inte är bolt-on men det är ju en annan femma då du inte har den motorn.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus
Ort: skelleftehamn

Inlägg av 20mhardtop-67 »

Enda som skiljer är bromsarna bak som är mindre på 17m v4 sedan, 9" bromstrummor
Kombin eller turnier som den heter har 10" bak liksom alla modeller med v6.
fram har alla modeller .v4 -2.3l v6 samma bromsar.
däremot har 26m större bromsar fram ,som tidigare sagts
Din bil borde godkännas med 2.3l om du byter till 10" trummor bak eftersom den modellen finns med 2.3l original.

Whizzer
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 04, 2015 4:45 pm
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M
Ort: Ruda

Inlägg av Whizzer »

Har bytt bromstrummor och fjädrar fram anpassade för V6a.
Problemet är ju att det ska va V4 original i min,fått klartecken att sätta i 2,0 motorn men vill gärna ha kvar denna 2,3L men då överskrider effekt ökningen 20% mot original,med hela 18 hk (skrattretande)
Men har nu skrivit till Ford,bara att hoppas det kommer till en vänligt sinnad intygstecknare som intygar att bilen får ha denna motor.
Borde ju inte va något problem tycker man.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Skulle förvåna om de alls svarar, generalagenterna brukar inte bry sig om att skriva intyg på ändringar av sina gamla bilar (t ex Renault har ju t o m kört en kampanj med att lösa in dem för skrotning :Odd: mot fet rabatt om kunden köper en ny, allt för att putsa sin miljötillvända image :hypocrite...).

Men säkert går det att få till ett godkänt motorbyte i den om du är beredd att ta lite krångel och kostnader - att ta det via SFRO som remissinstans får du nog kallt räkna med (PM:a TheRealPinto så att han ser tråden ;) får du säkert bra tips), å andra sidan ger de ju bättre vägledning än Svensk Bilprovning som väl fortfarande bara har en (1) internutbildad tjänsteman i varje län för sånt här, engagemanget är rätt lågt.

Här är en gammal tråd hos Garaget http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3722123 som samlar en del FAQ från SFRO med mera om motorbyten enligt de vanligaste rutinerna utan fabrikantintyg. En del är nyttig läsning även om det handlar om Volvo 700 som omfattas av betydligt flera hänsyn som avgaskrav etc.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Whizzer
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 04, 2015 4:45 pm
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M
Ort: Ruda

Inlägg av Whizzer »

Undrens tid är inte förbi, Ford har lovat att kolla upp saken.
Men om det leder till något återstår att se.
Men känns ju inte helt hopplöst.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Sörru! Roligt att de åtminstone åtog sig att försöka lösa det :), hoppas det leder någonstans så du kan behålla motorn i och även betyder att de ändrat lite i sin förut ganska frånvända policy för sånt och att det inte bara är ett undantag någon bussig anställd gör av personlig hygglighet. Vi Ford-fans är ju i regel lika märkestrogna som några Volvo- eller Saab-åkare etc, så bolaget borde ju se goodwill-värdet av hjälpsamhet i intygsfrågor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Whizzer
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 04, 2015 4:45 pm
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M
Ort: Ruda

Inlägg av Whizzer »

Ja skitskoj.
Har till och med hört av sig ännu en gång,och ursäktat att det kan ta lite tid.
Ca 2 veckor till,eftersom att det va svårt att hitta i deras gamla arkiv,samt att den som har hand om ärendet bara jobbar 50%.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge sägs det, verkar ju som att de gör ett seriöst tag i problemet åtminstone :applause:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Whizzer
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 04, 2015 4:45 pm
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M
Ort: Ruda

Inlägg av Whizzer »

Vet inte hur man lägger in en bild,utan får bli en länk till objektet.
Eller är väl ganska hyfsad tycker jag, 5700 mil och original lack,och vad jag har förstått ganska ovanligt med original automat i en 17m.
http://i375.photobucket.com/albums/oo20 ... hicxgs.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:confused: Mysko, Firefox kan inte öppna sidan så bilderna syns och IE får bara upp ett felmeddelande som påstår att de tagits bort??? På beskrivningen låter den ju iaf riktigt härlig :cool: och ja, automat var ett rent lyxtillbehör i en europeisk bil vid den tiden (undantaget ibland förare som hade svårt att hantera manuell låda) så att det originalmonterats i din 17M gör den ju väldigt speciell :). Inte många fann det värt att kosta på det i vanliga bruksbilar som dessa. En registerkoll skulle säkert inte finna mer än någon enstaka motsvarande i landet idag, särskilt inte i trafik de senaste åren.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Whizzer
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons nov 04, 2015 4:45 pm
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M
Ort: Ruda

Inlägg av Whizzer »

Konstigt,fungerar med Chrome

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus
Ort: skelleftehamn

Inlägg av 20mhardtop-67 »

ja, ovanligt med automat i 17m ,sitter ju faktiskt amerikanska c4 lådan i den som är vanlig i mustang och andra amerikanska fordar
dvs lådan sitter med allt från 1,7l v4 till 5l v8! dock så skiljer antalet lameler i lådan mellan olika motoralternativ,även mellan v4 och v6 skiljer det 1 eller 2 lameller något som man kan uppgradera vid ev renovering av lådan om det inte redan gjorts

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Det där med lamellerna lät lite intressant :). Jag har C3-automaten (alias Bordeaux i Europeiska Fordar) i det senaste fyndet och den är en variant på de C4 som satt bakom fyror och sexor (tidiga Consul Granada har däremot Borg-Warner) och små V8:or, storebror C6 bakom de större V8:orna. C:et uttyds Cruiseomatic men de kallades Taunomatik i reklamen när C4 gjorde entré i Taunus i och med P5-serien. Den ska vad jag vet vara ungefär likadan som USA-bilarnas Cruiseomatic av samma årgångar i sånt som lägenas placering osv men annorlunda utväxlad osv för . Det klåfingrades en del med C4 i sena 60-talet så under 2 år nånstans före -70 användes en växelförare med annan lägesindelning som inte bilköparna gillade så man bytte tillbaka, men allt det verkar bara ha berört USA-Ford och Mercury/Lincoln. Det kan dock vara bra att skriva upp nånstans ifall det behövs reservdelsjakt nån gång.

Kuriosa: C3-varianten har också fungerat som grunddesign för en japansk automat av märke Jatco. Fann det och lite annat i den här jubelhistoriken om Ford´s automater 1951-01, småkul och ibland nyttig snabbinfo om bl a vilka av firmans aut.lådor som som är släkt med vilka plus lite om vilka oljor som gäller i originalspecifikationerna: http://www.wordsmithllc.org/uploads/For ... ersary.pdf
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar