Taunus 17M motorproblem

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Det där med lamellerna lät lite intressant :). Jag har C3-automaten (alias Bordeaux i Europeiska Fordar) i det senaste fyndet och den är en variant på de C4 som satt bakom fyror och sexor (tidiga Consul Granada har däremot Borg-Warner) och små V8:or, storebror C6 bakom de större V8:orna. C:et uttyds Cruiseomatic men de kallades Taunomatik i reklamen när C4 gjorde entré i Taunus i och med P5-serien. Den ska vad jag vet vara ungefär likadan som USA-bilarnas Cruiseomatic av samma årgångar i sånt som lägenas placering osv men annorlunda utväxlad osv för . Det klåfingrades en del med C4 i sena 60-talet så under 2 år nånstans före -70 användes en växelförare med annan lägesindelning som inte bilköparna gillade så man bytte tillbaka, men allt det verkar bara ha berört USA-Ford och Mercury/Lincoln. Det kan dock vara bra att skriva upp nånstans ifall det behövs reservdelsjakt nån gång.

Kuriosa: C3-varianten har också fungerat som grunddesign för en japansk automat av märke Jatco. Fann det och lite annat i den här jubelhistoriken om Ford´s automater 1951-01, småkul och ibland nyttig snabbinfo om bl a vilka av firmans aut.lådor som som är släkt med vilka plus lite om vilka oljor som gäller i originalspecifikationerna: http://www.wordsmithllc.org/uploads/For ... ersary.pdf
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Whizzer
Nybörjare
Namn: Görgen Asp
Kör: Ford Taunus 17M

Inlägg av Whizzer »

Hej
Länge sen man va inne här, men har hänt en del.
Motorproblemet är löst,fick tag på en 2,0 L motor,en utbytes motor (svart) som endast gått 3000 mil.
Men den helt otroliga händelsen va när jag letade en hyfsad höger framskärm,eftersom att min hade rosten börjat tugga på.
Letade överallt,visst på tyska ebay fanns det,men till hutlösa priser 6500 kr för en NOS.
Slängde ut en gratis annons på Kalmar torget att jag sökte skärm,men ingen respons.
Så satte mig och skulle beställa en plastskärm,precis innan jag hann så ringde det.
Såg din annons,jag har skärmar.
Så köpte det som fanns, 1 st höger,1 st vänster NOS, samt en till höger fast använd rostfri för 2500 kr
Känns som en lottovinst av högre valör hehe
Konstigt nog så fanns dom bara 14 km bort

Skriv svar