Slaktarbänken

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Slaktarbänken

Inlägg av Anglofilen »

Nu börjar det trista slitet :banghead:, komponenter plockas från donatorbilen och sen väntar renovering av dessa.
Man kan säga att julledigheten är räddad, se ifall jag hinner bygga ett blästerskåp också :door:
Snart "ridå ned" för den stackars GT:n alltså :nolook::weeping:
En dörr, två rutor och en rattstång kvar att slita bort, maskineriet åkte ur idag ...med blodiga fingrar, skitig som en kloakråtta, elverktyg, nykonstruerade kraftuttryck + några nya rullar det på rätt bra.

Bromsar ja, cylindrarna på bilden = (stora axeln med 9" trummor) Taunus Tc1 och tc3 med V6 eller tvåliters Pinto HC
Cortina mk3 GT/Gxl 2,0 ohc 71-74, Cortina 2,0 Ohc + 2,3 V6 80-83.

De motorsvagare modellerna 1,6 och 1,3 (Ohv + Ohc) hade nästan utan undantagde mindre axlarna med runda hål i sköldarna, mindre cylindrar med bromsrören monterade lodrätt.

Ville bara nämna detta då jag från en del håll hört att folk fått fel prylar vid leverans.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Är karossen så dålig att det inte är värt att försöka sälja den?

2-dörrarskarosser brukar vara hårdvaluta i England...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

therealpinto skrev:Är karossen så dålig att det inte är värt att försöka sälja den?

2-dörrarskarosser brukar vara hårdvaluta i England...

Gustaf
-------------------------------------------------------------------------
Jag vet men det blir inte mycket kvar utom framvagnsbalken.
Vi kan säga såhär - vid urtagning av den mycket fräscha snurran blev det lite våldsamt :eek:.
Detta utlöste i sin tur några rejäla laviner från diverse ställen på fordonet, före garagestängning sopades därför ytterligare 10 kilo pulvriserad mk3 ihop....:nolook:

Men sälja till england? Tror inte de vill ha eländet....
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Sen är det taunusens tur.....
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:eek: - Peter, vi har ju pratat om det där :nunu:... ;) en Taunus (liksom Cortina :p) är i princip bara bortom räddning (i princip alltså) om rosten härjat så långt att A-stolparna håller på att frigöra sig från torpeden eller att ramtassarna håller på att gå av på mitten (vilket nästan aldrig händer) - det mesta annat går att ordna med tillräcklig motivation, mer av det du räknade upp :D och omkring fyra veckors arbetstid i garaget så är det mesta av klassiska rötpartier nytt i botten och i fram in till sagda ramtassar. Omkring tre om man har råd med färdigköpta paneler i fram och bak plus skärmkanter och räknar effektiv tid utan mat och sömn och annat som eventuellt kan skippas en period med risk att vandra runt under tiden som en hålögd zombie :Odd: och mumla nåt osammanhängande om "deadline" :laughing:. Nå, lite övertalningsförsök här ifall du nu inte redan verkligen beslutat dig för att rädda kusinen från Köln - tyckte jag hörde nån skum tvekan sist den var på tal ;).

Nä, men seriöst till alla Taunus-Cortina-fans så finns knappt nåt innanför panelerna som inte går att kopiera med handverktyg :smash: om man har nåt att titta efter. Ifall man inte är ute efter att vinna nåt träffpris, då tar det onödigt lång tid med slutfinishen på garagegolvet :rolleyes: och lite kina-maskiner för kantpressande/valsande kan vara en sund investering. Gärna nån slags riktbänk också, eller åtminstone använda inskruvade/insvetsade stöttor under arbetet ifall man vill vara riktigt seriös eller att bilen är ett för bra ämne för hårda chansningar.

Edit apropå bromsfrågan: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=82978, ny tråd ang. bromsombyggnad i Capri 3.0, den kan ju även ge lite idéer till ombygge på Taunus-Cortina då ju mycket är samma i deras originalbromsar som i Capri upp till 2.8i (medan 3.0 har ett eget system).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar