Escort rally grp4

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Rush
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 21, 2015 3:31 pm
Namn: Sonny V
Kör: Audi
Ort: Uttran

Escort rally grp4

Inlägg av Rush »

Hej,

Jag tänker bygga en grp 4 escort kaross men vill klassa den som grupp H med pintomotor. Karossen ska senare gå att klassa in som historic grp4. Skulle detta fungera?

Rush
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 21, 2015 3:31 pm
Namn: Sonny V
Kör: Audi
Ort: Uttran

Inlägg av Rush »

Har ingen koll på detta?

rcm
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 25, 2015 6:50 pm
Namn: Per Fogelberg
Kör: Super Seven
Ort: Forshaga

BDG

Inlägg av rcm »

Man körde BDG i gr 4 bilarna.

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Inlägg: 53
Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
Namn: erland johansson
Kör: sierra
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

pinton var väl klassad i grp1? med dubbla stående webrar?
bilsportförbundet har haft regelsamlingar legat online förr.

erlan

rcm
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 25, 2015 6:50 pm
Namn: Per Fogelberg
Kör: Super Seven
Ort: Forshaga

Inlägg av rcm »

Vist är det så ! Men han skall ju bygga en gr 4 bil.
Annars så är ju det du är inne på en gr1+ plus Escort är ju relativt billigt att bygga
tror att "roten" kom 2a i midnatsols rallyt med en sådan. Går fortare en man tror 13" hjul enkla momentstag till bakaxeln mm.

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Inlägg: 53
Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
Namn: erland johansson
Kör: sierra
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

rush skriver ju inte om det är rally, eller racing, eller nåt annat han vill köra.
jag är väldigt dåligt uppdaterad på regelverkena för rally.
men det var där man fick köra med pinto i grp4-byggda karosser.
och det kom sig av att man förbjöd 16ventilsmotorer i det som på
den tiden hette specialklassen.
men reglerna har ju ändrats och mjukats upp genom åren.
och vad som gäller inom historic klasserna har jag ingen aning om.
men det har väl varit mer strikt där, att det ska följa klassningspapperen
i detalj?
I "vanligt" rally får dom väl köra med 2,3 liter slagvolym i pintoescorterna
nu för tiden? och 2,5 liter i hissingetraktorerna?

erlan

PS
hade missat att det stod "rally" i rubriken.

Alpine
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån mar 16, 2015 3:03 pm
Namn: Fredrik Jonsson
Kör: Ford Escort mk II
Ort: Karlstad

Inlägg av Alpine »

Rush skrev:Hej,

Jag tänker bygga en grp 4 escort kaross men vill klassa den som grupp H med pintomotor. Karossen ska senare gå att klassa in som historic grp4. Skulle detta fungera?
Pintomotorn går att klassa i App-K, men ska vara byggd på äldre block och topplock, inte t ex från en Sierra.

Burbågen får inte ha stag fram till främre fjäderbenstorn om du ska använda den i App-K/Historic
Ska du göra en nyregistrering för grupp H nu så tror jag buren måste byggas med dessa stag till främre fjäderbenstorn.

Ska du komma runt detta får du skaffa papper på en äldre grupp H Escort, när reglerna var annorlunda.

Du måste ha bladfjäderfunktionen kvar, men watt-link är inte tillåtet i App-K/Historic.

Detta är fritt ur minnet och kan säkert vara något fel någonstans, men se det som en vägledning.
Finns säkert massa annat som gäller också, regelverket för App-K är rätt strikt tror jag.

Skriv svar