ford taunus 82
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Taunus -82 ska ha en 2-liters Pinto, högkompressionsmotorn på 95/99 hk. Det finns massor skrivet om trim till den tidigare på forumet, så det handlar nog mer om att bestämma sig om vad man vill ha och hur mycket det får kosta.
Till mitt konbanesubstitut (Capri -82) gjorde jag en väldigt enkel översyn, Kent FR34 kamkit, lätt portad topp och insug, ombestyckad förgasare och extraktorrör. Det ger inga extrema skillnader men en lite piggare motor som är 110% bruksvänlig. Helst ska man ändra tändkurvan i fördelaren också men det hann jag inte med. Lägg till det, och plana toppen lite, så har man en bra budgetmotor som kanske ger 120 hästar.
Gustaf
Till mitt konbanesubstitut (Capri -82) gjorde jag en väldigt enkel översyn, Kent FR34 kamkit, lätt portad topp och insug, ombestyckad förgasare och extraktorrör. Det ger inga extrema skillnader men en lite piggare motor som är 110% bruksvänlig. Helst ska man ändra tändkurvan i fördelaren också men det hann jag inte med. Lägg till det, och plana toppen lite, så har man en bra budgetmotor som kanske ger 120 hästar.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Detta står redan i forumet (och i detalj), några snabba att leta på:
Tumregel är att ungefär 130 hk DIN är ganska enkelt och billigt att få fram ur 2.0:an, vill man ha mera börjar det bli motigt och dyrt p g a den alltför enkla ventilmekanismen. Upp till där ska man kunna klara sig med originalförgasarinsuget när det gäller flödet. MISAB har ett gammalt egendesignat triminsug för vettiga pengar som ger några extra hästar genom bättre flöde.
Portning behövs allra mest på insugssidan på motorerna med block nr 20 (= 2.0 av gamla serien, i t ex Taunus - 13 = 1.3, 16 = 1.6), det kräver en del omarbetning av vinklarna med nytt material på golvet för att ha nåt att slipa en mjukare radie ur. Att byta till en EFI-topp (som måste få spridaruttagen pluggade om man ska på med förgasare) från en nyare motor ska ge runt 10 hk extra utan portning tack vare att den har bättre kanaler. Nyare 2.0 har block nr 200 som regel (205 är bäst och eftertraktade för hårdtrim), 160 = 1.6, 180 = 1.8 men jag vet inte om den alls finns i svensksålda bilar.
En bra början är att leta fram de två gamla trimbiblarna om Pinto-motorn som gjorts av David Vizard (avhandlar motorerna av äldre generationen, skrevs på 70-talet) respektive Des Hamill (skriven på 80-talet och uppdaterad sedan, mest inriktad på yngre generationen som var ny då). De bör gå att hitta än som fysiska böcker hos bättre bokhandlare men annars går det att luska fram tidiga utgåvor som PDF på nätet. Tillsammans täcker de det mesta man behöver veta för en seriös trimning av Pinto, resten ryms mestadels i forumets visdom
;).
Tumregel är att ungefär 130 hk DIN är ganska enkelt och billigt att få fram ur 2.0:an, vill man ha mera börjar det bli motigt och dyrt p g a den alltför enkla ventilmekanismen. Upp till där ska man kunna klara sig med originalförgasarinsuget när det gäller flödet. MISAB har ett gammalt egendesignat triminsug för vettiga pengar som ger några extra hästar genom bättre flöde.
Portning behövs allra mest på insugssidan på motorerna med block nr 20 (= 2.0 av gamla serien, i t ex Taunus - 13 = 1.3, 16 = 1.6), det kräver en del omarbetning av vinklarna med nytt material på golvet för att ha nåt att slipa en mjukare radie ur. Att byta till en EFI-topp (som måste få spridaruttagen pluggade om man ska på med förgasare) från en nyare motor ska ge runt 10 hk extra utan portning tack vare att den har bättre kanaler. Nyare 2.0 har block nr 200 som regel (205 är bäst och eftertraktade för hårdtrim), 160 = 1.6, 180 = 1.8 men jag vet inte om den alls finns i svensksålda bilar.
En bra början är att leta fram de två gamla trimbiblarna om Pinto-motorn som gjorts av David Vizard (avhandlar motorerna av äldre generationen, skrevs på 70-talet) respektive Des Hamill (skriven på 80-talet och uppdaterad sedan, mest inriktad på yngre generationen som var ny då). De bör gå att hitta än som fysiska böcker hos bättre bokhandlare men annars går det att luska fram tidiga utgåvor som PDF på nätet. Tillsammans täcker de det mesta man behöver veta för en seriös trimning av Pinto, resten ryms mestadels i forumets visdom

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

-
- Veteran
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Jag har precis flyttat över topplock med tillhörande insprutning, avgasrör tändsystem och styrbox från en -88 sierra till min taunus 2.0 VIP med fantastiskt resultat! Det känns som jag fått en helt ny motor! Den blev avsevärt mycket piggare och känns nästan trimmad i jämförelse
Helt enkelt är det dock inte! Ja har fortfarande inte lyckats lösa problemet med luftburk. Det lutar åt ett sportluftsfilter av någon form. Har du en komplett donationsbil kanske det är något att fundera över?
Så här ser det ut i skrivande stund.

- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
Ser ju ut som en rätt smidig installation ändå
. Som sagt, toppen i sig själv är ju i princip bolt-on (detta har SK Racing bekräftat
) och man kan även använda den äldsta DOHC-toppen ur Sierra, underdelen är typ samma där med. Inte så väldigt mycket mer effekt i standard men lösningen togs fram med fokus på sänkt förbrukning och minskade utsläpp efter skärpta avgaskrav för att få bättre motorstyrning så det större utlägget lär tjäna in sig i längden.

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)

- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:

Det är inga direkta problem att använda EFI-härva från en 1988 eller nyare med sprutet integrerat i bilens härva, men det tar nån timme extra att separera sakerna och så får man ju göra egna inkopplingar av reläerna. Jag gjorde så i Caprin.
DOHC/I4-motorn från Sierra har bara oljefilter, koppling och bultmönstret mot växellådan gemensamt med Pinto ;-)
Man får ju bestämma sig lite för vad man är ute efter, att konvertera till sprut är bra men strikt sett inte så enkelt att ärligt besikta med (pga avgaskraven), en enkel trimning med standardförgasare etc. är inte mer lagligt men betydligt svårare att upptäcka så risken att fastna i en kontrollbesiktning är mindre.
Vill man ha mer effekt än vad en snäll förgasartrimning ger, och köra lagligt, så får man sikta på ombyggt fordon, och byta till någon annan standardmotor med kat. Men det blir en annan magnitud på projektet.
Gustaf
DOHC/I4-motorn från Sierra har bara oljefilter, koppling och bultmönstret mot växellådan gemensamt med Pinto ;-)
Man får ju bestämma sig lite för vad man är ute efter, att konvertera till sprut är bra men strikt sett inte så enkelt att ärligt besikta med (pga avgaskraven), en enkel trimning med standardförgasare etc. är inte mer lagligt men betydligt svårare att upptäcka så risken att fastna i en kontrollbesiktning är mindre.
Vill man ha mer effekt än vad en snäll förgasartrimning ger, och köra lagligt, så får man sikta på ombyggt fordon, och byta till någon annan standardmotor med kat. Men det blir en annan magnitud på projektet.
Gustaf
-
- Veteran
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Det blev en hel del trixande. Jag är nog kanske inte rätt man att fråga :P Men kortfattat så tog jag lös all kabelhärva från styrenheten in i motorutrymmet. Den del av härvan som gick från styrenheten till tändningslås och reläboxen lämnade jag kvar. Dock inte medvetet. Jag är nämligen fullständigt urusel på bilel och trodde i min enfald att den delen var fullständigt onödig och endast skulle ställa till med förtret. När bilen sen föga förvånande inte startade så insåg jag mitt misstag. Med hjälp av therealpintos guide för att koppla in efi i förgasarbil så lyckades jag dra nya kablar för att ge styrenheten ström. Om en som jag som knappt klarar av att koppla in ett par extraljus utan utförlig bruksanvisning klarar av omkopplingen så är det nog ingen fara för er andra ��
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
ok,, har man nytta av en klippt härva?? har en sådan liggande, vet ej hur var den är klippttherealpinto skrev:Det är inga direkta problem att använda EFI-härva från en 1988 eller nyare med sprutet integrerat i bilens härva, men det tar nån timme extra att separera sakerna och så får man ju göra egna inkopplingar av reläerna. Jag gjorde så i Caprin.
Gustaf
-
- Veteran
Kan verkligen bilprovningen bli griniga på min bil när sierran ligger på samma effekt? Även om jag i överflytten skippade katalysatorn så bordetherealpinto skrev:Det är inga direkta problem att använda EFI-härva från en 1988 eller nyare med sprutet integrerat i bilens härva, men det tar nån timme extra att separera sakerna och så får man ju göra egna inkopplingar av reläerna. Jag gjorde så i Caprin.
Gustaf
Ändå effekten ligga på drygt detsamma. För att inte tala om förbättringen på avgasvärden och bränsleförbrukning.
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:

Jörgen, visst har man nytta av delar av en härva, i alla fall om man ska bygga om lite. Bra kontaktstycken och kabelfärger...
Problemet med att byta till en Pinto EFI (eller byta till sprut) är som sagt avgasreglerna. Det är inte säkert att någon besiktningsman kommer gnälla om det ändå (det händer att man tolkar reglerna snällt...) men man vet inte.
Grejerna (kolvar, stakar, vev) i en förgasar-Pinto är inte bombsäkra till 7500 rpm, vevstakarna brukar ge sig till slut. Senare block har lite bättre stakar men 7500 rpm är lånad tid även där. Å andra sidan ger varken standard kam, topp, insug eller avgas någon effekt över typ 6250 rpm nånstans så att varva mer ger inte så mycket.
Standard Sierra EFI har varvstopp på 6300-6400 rpm om jag minns rätt.
Gustaf
Problemet med att byta till en Pinto EFI (eller byta till sprut) är som sagt avgasreglerna. Det är inte säkert att någon besiktningsman kommer gnälla om det ändå (det händer att man tolkar reglerna snällt...) men man vet inte.
Grejerna (kolvar, stakar, vev) i en förgasar-Pinto är inte bombsäkra till 7500 rpm, vevstakarna brukar ge sig till slut. Senare block har lite bättre stakar men 7500 rpm är lånad tid även där. Å andra sidan ger varken standard kam, topp, insug eller avgas någon effekt över typ 6250 rpm nånstans så att varva mer ger inte så mycket.
Gustaf
-
- Veteran
Det får bli ett problem för hösten -17 då nästa besiktning är. I värsta fall få man väl damma av och renovera upp webern om dom blir grinigatherealpinto skrev:Jörgen, visst har man nytta av delar av en härva, i alla fall om man ska bygga om lite. Bra kontaktstycken och kabelfärger...
Gustaf

- Släggmek
- Legend
Öhm, snacka om att sova på jobbetSK Racing skrev:Du menar Cosworth 16V nu va? Annars är du något för mig helt okänt på spårenÖööö, sen Hasse vet jag inte riktigt, vilka spridaruttag i toppen på en Pinto ska en plugga
![]()
Dom sitter ju i insuget.

)